Små gule citroner

Ingemarsson, Kajsa

| 2008

Flag from da

Med et ben i Stockholm og et i sin barndoms fødeby virker det, som om intet kan ryste Agnes. Umiddelbart er hun en succesrig moderne kvinde. Hun har en evigt omsorgsfuld familie, et godt job i restaurationsbranchen, en kæreste, der forguder hende og en bedste ven, hun altid kan regne med. Eller har hun? En efter en falder grundpillerne i Agnes´ liv til jorden, indtil hele hendes tilværelse ligger i grus. Måske er det sandt, det Agnes´ veninde Lussan siger: at der findes et vendepunkt i ethvert menneskes liv. Måske er det tilfældigt, måske er det skæbnens ironi. Måske er det chancen for at tage magten over sit liv. Små gule citroner er en både sjov og tankevækkende roman om at finde sig selv, om kærlighed og venskab og om at vove pelsen og gribe chancerne i livet, når de byder sig. Kajsa Ingemarsson (f. 1965) er Sveriges svar på Hanne Vibeke Holst. Hun har tidligere arbejdet som...

Menlös och ointressant.

Josefine Malmer

2021-08-24

Inget vidare. Slutade läsa den

Anni Ellborg

2019-09-14

Som mitt livs novell i bokform.

Sara AK

2016-12-19

Lättläst feelgood

Carina B

2016-01-12

Fin historia men lyfter inte riktigt utan blir emellanåt lite blasé. Men en feelgood bok emellanåt och bra "mellanbok".

Jenny Leonardsson

2015-12-09

Gripande. Vi får följa med i livets berg och dalbana med alla vägskäl och val
som livet för med sig.

Jennie Björklund

2015-05-31

Hade stora förhoppningar på denna eftersom jag sett filmen och gillat den, insåg efter att tag att filmen bara är väldigt löst baserad på boken, både bra och mindre bra. Däremot går jag och Alice inte alls bra ihop. Visst, man vill inte att huvudrollen ska vara helt godhjärtat, men hon är så otroligt envis och dömande att jag tröttnar på henne, och det väldigt tidigt i boken.

Elisabet Haglund

2014-07-03

En bok som är lättläst och lättsmält, en bok som jag mådde bra att läsa. Jag, min mamma och min då tonåriga dotter läste den och alla fick ut något av den, alla tre på olika sätt, men alla tyckte om den

August Larsson

2014-05-21

mysig bok'

Jenny Majgren

2014-05-05

Mysig feel good, men förutsägbar.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Tråkigt språk.

Teresia Kjellgren

2014-04-10

Härlig feel-good bok. Ganska förutsägbar men söt och småmysig. Absolut läsvärd om man är ute efter en mysig läsupplevelse.

Katarina Johansson

2014-03-11

En söt, snäll bok som passar när man bara vill koppla av.

Bilbok, perfekt tag lyssna till vid lång bilkörning. Behaglig röst, och enkel berättelse.

Linda N

2013-11-24

Inte hennes bästa

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Mysig feelgood. Du vet vad du får.

Louise Ö

2013-07-03

En bok om ingenting, men ändå var den ganska mysig. Förstår inte succén bara!

Klara Maria

2013-06-16

Lysande uppläsning och underbar berättelse! Den här boken mår man verkligen bra av att tillbringa tiden med. Den är varm, rolig, fängslande, finurlig och håller kvar läsaren ända till slutet.

Fredrik Palmqvist

2013-05-18

Den va bra och sen när Agnes jobbade i restaurangen så Kändes det mysigt med all mat och det havsblåa porslinet och citronerna i fönstren

marlenes. nu

2013-04-04

Väldigt skilda åsikter om denna bok... antingen "usch" eller "YES" för min del tyckte jag den var ganska vardaglig... om en helt vardaglig tjej ;)

Kristina Algesten

2013-02-23

Tråkig och enormt förutsägbar!

Erik Eriksson

2012-10-18

En av hennes bättre böcker. Inget märkvärdigt, men lättläst!

Trivsam bok. Den första bok av Ingemarsson jag läste var Lyckans hjul, och den var verkligen inte bra. Men okej, jag måste ju henne en ärlig chans. Små citroner gula brukar många nämna som en bok de läst och gillar. Och visst är den bra, mysig och hemtrevlig. Den har 320 sidor i pocketformen, men jag hade gärna sett att den varit 100 sidor kortare. Det finns en gräns för hur mysigt man orkar ha det.

Fredrik Axelsson

2012-07-12

Lättsmält, förutsägbart. Inget jag kommer rekomendera eller för den delen komma ihåg. Men helt ok läsning om man bokläsandet har gått i stå.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Läs inte den här. Full av självklarheter.

Lina Josefsson

2012-06-29

Förbannar mig själv att jag läste ut den.

Arieta Balaj

2012-05-08

... otrolig bra bok! Man kan ju inte släpa tills den är klar , jag lovar !

Agnes Holmberg

2012-03-31

Min absoluta favorit bok!

Eva-Lotta Björk

2012-03-12

En söt historia som egentligen inte gör nåt större avtryck...

Anett Mattisson

2012-03-05

Efter att jag läst denna för några år sen, så lyssnade jag nu om på denna underbara bok. Lika bra som jag kom ihåg den!

Marie Apell

2012-02-10

En underhållande och lättläst bok.

Ann Carlsson

2011-10-30

Jag tycker denna bok gav en feelgood känsla, även om det känns som att den egentligen är skriven för yngre personer...i samma anda som marian keyes...

Linn van Keppel

2011-10-23

En underbar bok som får mej att vilja öppna restaurang på direkten!

Malin Winge

2011-09-24

En riktig feelgood bok

Anna Idrestam

2011-09-23

Lagom trevlig historia som på inget sätt fastnar. Bra för stunden.

Ulrica Björnhag

2011-08-18

Lagom lättläst och trevlig. Mysigt för stunden men inget som stannar länge.

Anna Persson

2011-05-24

"En jävlar-anammabok" stod det på min utgåva. Knappast.

Elin Stenblom

2011-03-23

Travlig och charmig historia. Perfekt för hängmattan!

Må bra-bok

Camilla Skoglund

2011-03-07

en lättsam bok som jag minns trots att det är något år sedan jag läste den. kommer att läsas om igen.

Josefine Ejebjörk

2011-03-07

En härlig historia, välskriven och perfekt att ha som "feel good" bok.

Eva Svensson

2011-02-15

Kul och gullig historia.

Iryna Naumenko

2011-02-14

Små citroner gula är charmig roman med lycklig sluttning. En ung tjej, som hete Agnes plötsligt förlorar sina jobb. Hennes chef vill ha sexuell relationer med henne. Agnes är arge och krossar en vinflaska med dyrt vin. Hon blir avskedad. Precise samma kväll bestämmer sig Agnes pojkvän Tobias att lämna henne. Han träffade en annan tjej. Faktiskt, han upprepar att svika till Agnes flera gånger. Agnes förlåter honom alltid. I Arbetsförmedlingen träffade Agnes Kalle. De känner varandra . Kalle inbjuder Agnes att bli hovmästare på sina egen restorganen, som Kalle skulle öppna. Från början det var inte många kunder i restaurang. Snart Agnes träffade ny konstig granne, som heter David Kummel. Hon hade känsla, det David följande henne. Agnes är duktig servitris och hon har inbjudes att jobba på exklusiv restrangen av Brunelles familj. Agnes funderar om erbjuden. Plötsligt publicerar artikel om ”Små citroner gula” på tidningen. Namnteckning under artikel var mystisk Lola, välkända journalist, som skriver om restrangen i tidningar. Jag var överraskning, det på riktig ”Lola” var skrivnings smeknamn av David Kummel. Jag tror det kärleksroman mellan Agnes och David just började. Jag följde Agnes historia och jag se det Agnes startar att bli mer och mer självständig och självförtroende. Först: hon stoppade relationer med Tobias. Andra: hon jobbade på att bra restaurang ”Små citroner gula”. Agnes ta erbjudande från Kalle att bli delägare av ”Små citroner gula”.
Vad tyckte du om boken: Det var spannande att läsa ”Små citroner gula” av Kajsa Ingemarsson. Jag imponerar Agnes. Hon är trevlig person. Jag oroade mig lite om Agnes öde. Det är en bra och intressant boken.

Anna-Karin L

2011-01-18

Lättläst och mysig må-bra-bok.

Agneta Andersson

2010-10-21

Kul lättläst bok som man inte vill släppa

Anna Liljeby

2010-10-06

Mysig

O

Olivia Hagnell

2010-09-29

Otroligt förutsägbar, men inte dålig för det. Boken gör dock en oväntad helomvändning mitt i boken som berör otroligt mycket. Men sedan början förutsägbarheten igen.. Trist när handlingen är riktigt fångade.

Agneta Hultin

2010-09-06