Små stora saker

Picoult, Jodi

Ruth Jefferson är barnmorska med över tjugo års erfarenhet och arbetar på förlossningsavdelningen på ett sjukhus i New York. Brit och Turk är nyblivna föräldrar som inte vill att en färgad person ska ta hand om deras barn, Davis. När Ruth är ensam på sitt skift tillstöter komplikationer och lille Davis slutar andas. Ruth tvekar först och gör sedan allt hon kan för att rädda barnet. Men det är redan för sent. När Brit och Turk anklagar Ruth för mord får vi följa hela den komplicerade processen genom de inblandades ögon. Ruth, som försöker skydda sin tonårsson från den mediauppståndelse som rättegången innebär. Kennedy, den vita försvarsadvokaten som inte vill blanda in ordet ras i frågan. Turk, som från barnsben formats till en vit-makt-anhängare och som lever enligt sin tro. Jodie Picoult har aldrig tvekat inför de svåra frågorna, men det hon gör här överträffar allt. Intelligent och uppriktigt...

Malin Falk

2023-10-19

Verkligen gripande.

Nina Gustafsson

2023-01-23

En bok om rasism som alla borde läsa. Den djupdyker i olika perspektiv från svart anklagad sjuksköterska till hennes vita försvarare till en vitmaktanhängare som förlorat sitt barn. Hur mycket påverkas man av racism? Hur fördomsfull är man trots att man inte tycker att man är det? Och hur kan man tycka att en ras är mindre värd?

Henrik Johansson

2021-12-29

Riktigt bra om polarisering och hat, av att leva i olika världar med olika drivkrafter. Kanske lite väl melodramatisk mot slutet.

Ellinor

2021-01-14

Tänk om alla böcker höll en sån här klass. Fantastisk!

Karin Adrian

2021-01-12

Hanna L

2020-06-14

Älskade boken och kunde inte sluta läsa! En av mina favoriter.

2018-05-12

Fantastisk

2018-03-25

Den amerikanske författaren Jodi Picoult har gett ut drygt tjugofem böcker, varav (vad jag har sett) åtta stycken finns översatta till svenska.

Jag har läst tre böcker tidigare av henne, Försvinnanden (som fick 3 av 5 i betyg från mig), Skulden (4 av 5), och Allt för min syster (4,5 av 5). Länkarna går till mina recensioner av böckerna. Jag läste alla tre böckerna år 2009.

Nu har jag läst författarens senaste bok, Små stora saker (Small Great Things) som kom ut 2016 i USA och nu 2018 i Sverige.

Boken får högsta betyget av mig. Jag tyckte den var väldigt bra, och mycket välskriven.

Så här står det i beskrivningen av boken: ”Intelligent och uppriktigt utforskar hon ras, privilegier, fördomar och rättvisa. Små stora saker ger oss tankeställare snarare än enkla svar.”, och det tycker jag stämmer precis på pricken.

Jag rekommenderar absolut boken, som är svår att lägga ifrån sig, gripande, tankeväckande, och mycket, mycket bra.