Små eldar överallt

Ng, Celeste

Hur kunde allt gå så snett i en så lycklig familj som Richardsons? När började idyllen Shaker Heights att förändras? Var det när Mia Warren flyttade in med tonårsdottern Pearl i släptåg? Eller började det redan vintern innan, när ett spädbarn hittades övergivet utanför brandstationen? En roman om hemligheter och lögner, om starka blodsband och om en moderskärlek så intensiv att den når bortom dem.?Små eldar överallt? har legat på New York Times bästsäljarlista i nästan ett år och sålt i över 1 miljon exemplar i USA. Den vann Goodreads Choice Awards pris för bästa roman 2017 och ska filmatiseras till teveserie med Reese Witherspoon och Kerry Washington som producenter och skådespelare.

Bokdjungeln

2024-01-14

Denna bok behöver sin tid. Jag funderade i början av boken hur den har kunnat få så många fina omdömen. Men halvvägs in i boken så gick det upp för mig. Den har ett djup och väcker frågor som det kanske inte finns klockrena svar på, utan en får utgå ifrån sin egna moraliska kompass.
Jag upplevde att slutet verkligen var starkt och jag tyckte nästan att det var tråkigt att boken tog slut.

Kerstin Kolm

2022-02-02

Tycker om boken - gillar tillkrånglade relationer, hemligheter, etiska dilemman och moraliska frågeställningar.
Vad händer i möten mellan olikheter?
Vem berikar vem?

” Är man tvungen bränna ned det gamla för att göra plats för det nya”.

Emma Fägerlind

2021-01-22

Det var rätt bra läsning, men den kändes så... amerikansk. Eller tillrättalagd, trots att den väl försökte att inte vara det. Nåt var det som skavde, mindre och mindre med tiden iofs. Och vad var det där om kinesiska barn egentligen?

Karin Adrian

2021-01-12

Hanna Gyllberg

2020-11-05

Mycket bra relationsdrama där vi får följa några starka karaktärer i 90-talets USA. En genomtänkt tråd följs genom hela berättelsen och man får tillfälle att tänka till när det gäller etiska och moraliska frågeställningar. Extra roligt är det att läsa om ungdomar som är i samma ålder som jag själv va på 90-talet. Slutet är bra men väcker ändå en nyfikenhet att få reda på hur allt går efter denna berättelses slut.. Lite deppig att boken är slut.. En bladvändar-bok som ändå har krävt sina timmar/dagar mellan lästillfällena för reflektion.

Malin Sundman

2020-09-16

Stark trea dock för jag gillade den men jag tyckte att hon ville lite för mycket. Det var så många trådar, så många heta ämnen så tillslut kändes det bara som att hon ville trycka in så många olika debatter som möjligt men absolut en fin bok att läsa och jag gillade hennes språk.

Anna Hedenstedt

2020-07-12

Berättelsen följer en spännande tråd och spinner en fängslande väv kring alla karaktärerna. Perfekt semesterläsning som påminner om Liane Moriartys samhälle i Stora små hemligheter.

Linda Bohlin

2020-06-27

2020-05-19

Tyckte mycket om den! Tog lite tid innan jag kom in i den men när jag väl gjorde det så blev den bra. Nästan en femma men den tappade litegrann mot slutet.

Elina

2020-05-07

Orkade och ville inte läsa klart den här. Avslutade någon gång i slutet av boken. Blev besviken då den verkar vara väldigt omtyckt, jag förstod inte grejen med den helt enkelt. Tråkigt och onyanserat språk. Långtråkig handling. 1/5 tyvärr, ett bottenskrap!

Beas bokhylla

2020-04-19

Var bitvis ganska seg, speciellt de första hundra sidorna. Blev något bättre mot slutet. Har dock inte riktigt förstått hur boken blivit så populär.

Sara Ekdahl

2020-03-22

2020-03-03

En läsupplevelse! Så komplex och så rörande och så fascinerande. Att få med så många aspekter på livet i en enda roman är helt enastående. Svårt att lägga ifrån sig denna bok som rör så mycket av mänskliga relationer, ras, klass...

Linda Svensson

2020-01-02

Riktigt bra, i topp av mina läsupplevelser 2019.

Sevgi Akalin

2019-12-06

Väldigt udda handling.

Frida Tosterud

2019-10-21

Riktigt riktigt bra bok!! Otroligt bra skriven och träffande på många sätt.

Marie

2019-10-20

Sträckläsning, väcker många tankar

Anna Christina

2019-10-12

Det finns böcker. Och så finns det Böcker med stort B. Denna var det sistnämnda. En helt suverän läsupplevelse.

Eva Pettersson

2019-10-09

Små eldar överallt utspelar sig i USA under 90-talet, och kretsar kring familjen Richardson, som bor i den lilla staden Shaker Heights, ett område befolkat av idel vita, välbärgade familjer, men där invånarna anser sig vara fria från fördomar om ras och etnicitet. Det blir dock alltmer tydligt, ju mer man läser, att denna självbild inte stämmer. Det hela ställs på sin spets när en vårdnadstvist uppkommer, där ett rikt, vitt par i Shaker Heights gör anspråk på att få adoptera en flicka vars mor är av kinesiskt ursprung och med låg inkomst, och därför har känt sig nödgad att överge sitt barn, men nu ångrar detta beslut.

Boken inleds med att Izzy, den yngsta dottern i familjen Richardson, tänder eld på huset och försvinner från platsen. Under resten av boken får man följa vad som har lett fram till denna händelse.

Mamman i familjen Richardson ser sig som en välgörare och gör en stor sak av att hjälpa mindre bemedlade personer, bland annat genom att hyra ut ett hus i området mot låg hyra, och man får under bokens gång även lära känna konstnärssjälen Mia och hennes dotter Pearl, som lever ett kringflackande liv utan fast boende och fasta inkomster, tills de får möjlighet att hyra Mrs Richardsons gästhus. Pearl blir snabbt vän med barnen i familjen Richardson, men i takt med att de två familjerna kommer närmare varandra, leder de socioekonomiska skillnaderna familjerna emellan till spänningar av olika slag.

Små eldar överallt är en bok som väcker många frågor och tankar, och som därför lämpar sig utmärkt som bokcirkelbok. Det finns även en uppsättning förslag på bokcirkelfrågor att diskutera kring i slutet av boken. Jag gillar verkligen att man först matas med en bild av hur de olika personerna i boken är, men att man sedan undan för undan får en alltmer nyanserad bild av de olika karaktärerna, och förstår varför de agerar som de gör. Till slut känner jag sympati för alla karaktärer i boken, på olika sätt. Och med ett ganska öppet slut på boken, går jag fortfarande och funderar över hur det egentligen gick sedan för alla inblandade…

Brabocker_books

2019-08-23

Historien utspelar sig i ett litet villasamhälle i USA. Allt kretsar kring den mycket rika familjen Richardson med tonårsbarnen Trip, Lexie, Moody och Izzy. Fyra extremt olika personligheter.
Mia Warren är en 36 årig kringresande konstnär som flyttar in i familjen Richardsons hyreshus tillsammans med sin tonårsdotter Pearl. Den här gången har hon lovat sin dotter att de ska stanna kvar i stan och sluta med sitt kringflackande liv. Pearl börjar i skolan och lär känna barnen Richardson. Långsamt börjar deras liv att flätas ihop och livet förändras på olika sätt. Historien kompliceras ytterligare av att Mrs Richardsons vän tar hand om en litet övergivet spädbarn, som tidigare hittats i en kartong utanför brandstationen. Allt kulminerar då familjen stora, fina hus sätts i brand. Men vem är det egentligen som satt eld på huset och varför?
Stilen påminner starkt om Liane Moriarty. Om ni tycker om hennes böcker ska ni definitivt läsa denna också! Små händelser som långsamt vävs ihop till en fantastisk historia. Måste man berätta allt? Vad är egentligen sanningen? Bra skriven, fantastiska karaktärer och en mycket bra intrig som berörde mig starkt. Rekommenderar den varmt!

Henrik Johansson

2019-08-07

Rätt ojämn tycker jag. Stundtals fångar den mig, men lite för mycket ’snyftfilm’ över den.

Julia Gedin

Angelika Lindblom

2019-08-07

Lite seg att komma in i men värt det!

2019-07-11

Den här boken hade nog varit bättre att läsa än att lyssna på.

villa-freja.se

2019-05-19

En berättelse med många karaktärer och ett tydligt ställningstagande av författaren. Somliga konflikter längs handlingen känns djupa och genuina medan andra tas mer med en klackspark. En åsikt å ena sidan och sedan skiftar författarens åsikt å andra sidan. Jag som läsare vill inte bli skriven vid näsan, utan vill själv skapa mina åsikter. Den här gången är det så tydligt vad författaren vill att jag ska tycka. Men hur kan jag tycka en sak vid ett tillfälle, med en karaktär och i nästa stund tycka helt annat?! Det blir ungefär lika förvirrande som den här recensionen.

Trots allt en fin bok som jag tyckte om.

Susanne Rydvald

2019-05-16

Svårt att kommentera - även om jag hoppade över enstaka sidor, gillade inte alltid den typiska amerikanska stilen måste jag säga - suveränt allt i allo

2019-05-06

Mycket bra. En berättelse som berör.

2019-04-27

Ja, vad ska jag sätta för betyg på den här romanen? Romanen skiftar karaktär och huvudperson flera gånger. Den börjar lite tveksamt och jag tror att det är fråga om en ungdomsroman, men icke. Här har vi att göra med en tendensroman och efterhand tar författaren starkt ställning i olika föräldrafrågor. För mig var romanen en underhållande fyra, men efter hand blir jag mer tveksam. Jag håller helt enkelt inte med författaren, hon gör det för lätt för sig i skildringen av konflikterna. Svartmålning av Elena Richardson och en blind hyllning av Mia Warren? Det blir obehagligt. Här finns mycket för en bokcirkel att diskutera, så slutbetyget blir en trea.

Åh, den här boken är fantastisk. Den har så många dimensioner. Den har så mycket och berör mig starkt - en bok jag sällan kommer glömma. Jag saknar redan karaktärerna, de känns så otroligt levande.

Solveig Andersson

2019-04-14

Fullkomligt lysande. Läs den!

2019-03-19

Små eldar överallt (Little Fires Everywhere) är Celeste Ngs andra roman. Hennes första roman heter Everything I Never Told You, och som jag har förstått det så finns den inte översatt till svenska ännu.

Små eldar överallt är en mycket, mycket bra roman. Den handlar om så mycket. Om bland annat klasskillnader, kulturkrockar, föräldraskap, utanförskap, familjerelationer, och en hel del annat.

Boken är väldigt bra skriven, med starka karaktärer. Den är lättläst och svår att lägga ifrån sig. Den engagerade mig verkligen, och är definitivt en sån bok som jag kommer att minnas.

Rekommenderar boken varmt.