Små eldar överallt

Ng, Celeste

Hur kunde allt gå så snett i en så lycklig familj som Richardsons? När började idyllen Shaker Heights att förändras? Var det när Mia Warren flyttade in med tonårsdottern Pearl i släptåg? Eller började det redan vintern innan, när ett spädbarn hittades övergivet utanför brandstationen? En roman om hemligheter och lögner, om starka blodsband och om en moderskärlek så intensiv att den når bortom dem. ?Små eldar överallt? har legat på New York Times bästsäljarlista i nästan ett år och sålt i över 1 miljon exemplar i USA. Den vann Goodreads Choice Awards pris för bästa roman 2017 och ska filmatiseras till teveserie med Reese Witherspoon och Kerry Washington som producenter och skådespelare.

En berättelse med många karaktärer och ett tydligt ställningstagande av författaren. Somliga konflikter längs handlingen känns djupa och genuina medan andra tas mer med en klackspark. En åsikt å ena sidan och sedan skiftar författarens åsikt å andra sidan. Jag som läsare vill inte bli skriven vid näsan, utan vill själv skapa mina åsikter. Den här gången är det så tydligt vad författaren vill att jag ska tycka. Men hur kan jag tycka en sak vid ett tillfälle, med en karaktär och i nästa stund tycka helt annat?! Det blir ungefär lika förvirrande som den här recensionen.

Trots allt en fin bok som jag tyckte om.

Svårt att kommentera - även om jag hoppade över enstaka sidor, gillade inte alltid den typiska amerikanska stilen måste jag säga - suveränt allt i allo

Mycket bra. En berättelse som berör.

Ja, vad ska jag sätta för betyg på den här romanen? Romanen skiftar karaktär och huvudperson flera gånger. Den börjar lite tveksamt och jag tror att det är fråga om en ungdomsroman, men icke. Här har vi att göra med en tendensroman och efterhand tar författaren starkt ställning i olika föräldrafrågor. För mig var romanen en underhållande fyra, men efter hand blir jag mer tveksam. Jag håller helt enkelt inte med författaren, hon gör det för lätt för sig i skildringen av konflikterna. Svartmålning av Elena Richardson och en blind hyllning av Mia Warren? Det blir obehagligt. Här finns mycket för en bokcirkel att diskutera, så slutbetyget blir en trea.

Åh, den här boken är fantastisk. Den har så många dimensioner. Den har så mycket och berör mig starkt - en bok jag sällan kommer glömma. Jag saknar redan karaktärerna, de känns så otroligt levande.

Solveig Andersson

2019-04-14

Fullkomligt lysande. Läs den!

2019-03-19

Små eldar överallt (Little Fires Everywhere) är Celeste Ngs andra roman. Hennes första roman heter Everything I Never Told You, och som jag har förstått det så finns den inte översatt till svenska ännu.

Små eldar överallt är en mycket, mycket bra roman. Den handlar om så mycket. Om bland annat klasskillnader, kulturkrockar, föräldraskap, utanförskap, familjerelationer, och en hel del annat.

Boken är väldigt bra skriven, med starka karaktärer. Den är lättläst och svår att lägga ifrån sig. Den engagerade mig verkligen, och är definitivt en sån bok som jag kommer att minnas.

Rekommenderar boken varmt.