Strömberg, Sara

| 2021

Stort anlagd spänningsdebut i Åsa Larssons andaVINNARE: SVENSKA DECKARAKADEMINS PRIS FÖR BÄSTA DEBUT 2021! »Tänk er Maria Wern möter En man som heter Ove. Läs den!« Utsedd till en av höstens böcker i Nyhetsmorgon »Visst är det en deckare, en skickligt berättad spänningsroman, men den drar mer åt Karin Smirnoffs böcker om Smalånger än åt deckargenren. Sly är en så intressant ny bekantskap att jag funderar länge över den.« Lotta Olsson, DNHösten river i Åre. Trots att turisterna ännu glittrar på lyxrestaurangerna har lokalbefolkningen börjat planera för jakten och mörkret... Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera Bergström. Hon sover med en älgstudsare under sängen och brottas med såväl ständiga klimakterieblödningar som med livet som aldrig blev. När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar...

Ulla Englund

2022-10-25

Anna Kreissl

2022-08-27

Helt ok men gav ingen särskild känsla och var inte särskilt spännande heller. Bra beskrivningar av ödsliga landskap och lokalbefolkning som får håll sig i bakgrunden för en överhopning av turister.

Anna Kreissl

2022-08-27

Nina Gustafsson

2022-07-27

Bra debut

2022-06-30

Baksidestexten gör mig nyfiken på boken. Det lät lovande!
När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar sig Vera (fd lokalredaktör) motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om bybornas rädsla. Men längs vägen blir hon allt mer besatt av att ta reda på vem offret var, vem som mördat henne - och varför. Det dröjer inte länge förrän Vera själv är i fara.

Visst är det en spännande bok, skickligt skriven av författaren med bra karaktärs- och miljöbeskrivningar. Men det är något som gnager hos mig, något som gör att boken inte fastnar hos mig. Jag vet inte riktigt vad det är, kanske för att berättelsen är ganska mörk och tragisk? Vera mår klart inte bra i bokens handling och det påverkar min läsning. Kanske är det fel tid att läsa den här boken, men den funkar inte riktigt för mig. Eftersom jag även har läst många som tycker att boken är bra så tror jag att den passar någon annan bättre.

Bokdjungeln

2022-06-26

Tyvärr så var detta inte en bok för mig, i alla fall inte i ljudboksformat. Jag kan inte sätta fingret på vad det var men jag fastnade helt enkelt inte. Kanske känns den inte helt verklighetstrogen gällande om en vikarierande journalist kan lösa ett mord före polisen själva. Men vad vet jag, det kanske är så det fungerar. Boken föll mig hur som helst inte i smaken.

Det är höst i Åre. Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera Bergström, hon sover med en älgstudsare under sängen och brottas med livet som aldrig blev och sina klimakteriebesvär. När en kvinna hittas mördad i i skogen på Åre skutans baksida tar hon motvilligt på sig att skriva ett reportage, men på vägen blir hon mer besatt att ta reda på sanningen och snart är hon själv i fara….

Denna bok blev utsedd till årets bästa svenska debut av deckarakademien och Wow vilken debut. Jag drogs snabbt in i boken och hade svårt att lägga ifrån mig den - en bladvändare som bjuder på bra karaktärer, fina miljö- och naturbeskrivningar och har ett bra driv framåt. Jag uppskattar att boken inte är en klassisk "polisroman" utan att det är Veras personlighet och jobb som är i fokus, det gör att den sticker ut lite, på ett positivt sätt. Under bokens gång försöker jag hela tiden hitta rätt pusselbit för att lösa gåtan men jag får inte pusslet att falla på plats förrän i slutet, skickligt gjort av författaren. Den här boken gav mersmak och jag hoppas på fler böcker om Vera.

2021-12-29

En mycket bra bok!
Det bli så tydligt hur mycket uppväxten påverkar, vad ”familjehemligheter” kan göra med oss, hur viktigt det är med bra (!) vuxna förebilder samt en trygg och kärleksfull uppväxt.

2021-12-22

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Sly är författaren Sara Strömbergs debut. Och en väldigt bra debut tycker. Sly utspelar sig i Åre-trakten, och det är mycket fina naturskildringar i boken. Även karaktärerna är väldigt bra beskrivna, och det är en lite annorlunda huvudperson i boken. Spännande och välskriven är den, och jag kommer helt klart följa Sara Strömbergs författarskap. Kan absolut rekommendera boken

2021-12-22

När jag såg Sly i bokfloden så ratade jag den. Faktiskt bara på grund av liknelsen med Åsa Larssons böcker och det var inte för att jag inte gillar Åsa Larsson. Tvärtom. Jag älskar de böckerna och de här liknelserna brukar alltid halta. Ofta ganska ordentligt. Sedan dök boken plötsligt upp här, som en överraskning. Sedan vann den årets bästa deckardebut. Knappt en månad efter det läser jag den alltså.

Norrland-noir har uppenbarligen blivit en egen genre och den här boken hör helt klart till den genren. På riktigt. Hopplöshet är ett ord som kommer för mig, liksom uppgivenhet, men samtidigt envishet och fighting spirit. Det fullkomligt osar ut från sidorna. Exakt vad vet jag inte, men jag är trollbunden. Kanske är jag lite konstig, men stämningen får mig att vilja åka dit.

Själva temat i Sly är inte unikt på något sätt, det här har vi läst otaliga gånger tidigare. Det är miljön, karaktärerna och miljön som gör det här speciellt. Det sägs att detta är första delen i en serie om Vera och jag hoppas verkligen att det är sant.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/12/sly-av-sara-stromberg.html

2021-11-29

En strålande debut! Idogt arbete av en ensamjobbande lokalredaktör i ett landskap med en doft av norrländsk glesbygd som ger minnen från barndomssomrar. Strömberg gör en fantastiskt fin skildring av dödliga följder av blodigt ungdomsvåld. Och en härligt annorlunda huvudperson, lika karg som omgivningen men med en stark och varm drivkraft.

Monica Bäckelin

2021-11-24

Tyvärr!
Ospännande, förutsägbar, seg och tråkig. Tappade intresset, icke läsvärd

”Sly” är Sara Strömbergs debut och den första boken om antihjälten och journalisten Vera Bergström. Det är mord, våld, övergrepp, misär, relationer, barnlöshet och jämtländska skogar. Det är en kriminalroman/spänningsroman som för det mesta är spännande men också lite väl osannolik eller möjligtvis enkel. Kan inte låta bli att fråga mig hur poliserna inte skulle kunna lista ut storyn innan journalisten (då den har ganska tydliga spår tidigt), men absolut, det är ju en bok och inte verklighet. Kanske en liten inbakad känga till poliskåren också, vad vet jag? Det är också ganska mycket fokus på kroppars storlek (där tjockhet tydligt är negativt), och det stör mig en del. Tycker det är onödigt för berättelsen helt enkelt. Utöver detta en snabbt utläst bladvändare.

Maria Jacobsson

2021-10-04

Mycket bra debutbok! Huvudpersonen är så tråkig att hon blir intressant, det känns som att hon har en del hemligheter. Kanske avslöjas mer i nästa bok? Slutet var lite platt och drog ner betyget en aning, men språket var levande och lite poetiskt vilket var positivt. Längtar efter nästa bok!

Tarja Ahlgrén

2021-09-12