Slutet

Strandberg, Mats

Du är sjutton år gammal. Det är sommar och världen ser ut precis som vanligt. Men du vet vad som är på väg. Om en månad är vi alla borta. Vad vill du göra den sista tiden? Vem vill du vara med när allt tar slut? Hur känns det att veta exakt vilket klockslag du ska dö? Och vad spelar ett liv mer eller mindre för roll? Slutet är en preapokalyptisk berättelse om två ensamma unga människor i en värld som lever på lånad tid. En tragedi binder dem samman och växer till en besatthet, men kommer de att hitta svaren innan himlen blir vit och haven förångas? Mats Strandberg är tillbaka med sin första ungdomsroman sedan Engelsforstrilogin (Cirkeln, Eld, Nyckeln) som han skrev tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Han har även skrivit för barn (Monstret i natten, Monstret på cirkusen och Monstret och människorna) och för vuxna (Färjan och Hemmet). Mats Strandberg om sin bok: "Jag förstod direkt att...

u har jag läst ut den fula boken med det storslagna namnet. Slutet. The end. I boken har mänskligheten fått reda på att världen kommer gå under om fyra veckor. En komet kommer krocka med jorden och ingenting kommer finnas kvar. Vad gör man med sina sista fyra veckor?

Boken blir som ett spännande tankeexperiment, vad händer med mänskligheten när vi inte har en framtid? Pengar förlorar värde. Infrastrukturen lägger av. Vem vill köra tåg sina fyra sista veckor? Eller jobba i fabrik? Fixa fram mat? Hur fungerar sjukhusen? Boken väckte så mycket tankar, och också, så mycket sorg. Ångest. Herregudars, vad skulle jag själv göra om jag hade fyra, tre, två veckor kvar? Ja, det finns det människor som får dödsbesked varje dag. Det är självklart otroligt tragiskt och en av mina största rädslor, att någon nära (eller jag själv!) ska få ett vidrigt besked. Men just att allt, ALLT, ska försvinna. Att jag skulle dö och med mig också Elli, Alvin, Pierre, min familj, mina syskon, mamam, pappa, Svaltingvägen, alla världens böcker... det är för stort och för läskigt och tanken får mig att hyperventilera lite granna. USCH. Och ändå blir boken så bra. Eller kanske just på grund av det? Av att man inte kan låta bli att dra paralleller till hur man själv skulle känna. Hur man själv skulle agera.

Tre ställen i boken där det verkligen kändes, spoilervarning på detta förstås:
- När man får reda på att hans syster är gravid. Jag blev typ arg och ba "SJÄLVKLART att han måste ha med en gravid för att maximera det riktigt jävla jobbiga". Skulle jag såklart också ha haft om jag skrivit boken själv, men blev ändå sur på det sadistiska draget mot mina tårkanaler och mitt hjärta.
- När man får reda på hur glad Stina blev när hon fick reda på att hon skulle bli mormor. Och när man inser att hon inte kommer få uppleva det.
- Gjorde så ont i mitt hjärta att Bombom inte får vara med inne i kyrkan på sista dagen? Att alla allergiker ska ha förtur. Herregud man kan väl snora lite sista natten i ens liv, såklart att man måste få ha med sina djur?! Tyckte så synd om honom och de andra hundarna som var utanför. (Vet att de går ut i slutet men hallå han var ju jätteorolig, han måste ha ångest x3000 därutanför för han vet inte vad som händer).

Själva storyn i sig är liksom inte huvudsaken. Den är helt okej spännande, kärleksfull, mysig. Inget speciellt. Det är liksom nedräkningen och kometen som gör allt. ALLT. Det är så mäktigt att skriva en bok där slutet liksom är beskrivet redan från början. Och ändå få mig som läsare att fortsätta läsa. Jag förstår inte Simon som vill ut och festa och försvinna iväg hela tiden, umgås med sina platta tråkiga kompisar istället för att vara med sin familj. Jag skulle aldrig ha prioriterat likadant. Men jag är fascinerad och intresserad av att läsa varför och hur han kan prioritera så.

Jaaaaja. Nu har jag bluddrat på hur länge som helst. Den var riktigt bra och jag tycker alla borde läsa den. Bra boktips i boken, smarta karaktärer, smarta åsikter. Love it.

Fantastiskt gripande bok om jordens undergång. Berättelsen fångade mig snabbt och boken var svår att lägga ner. - p.g.a. slutet.

Lättläst och fängslande. Får läsaren att reflektera och tänka till.

Lars B.

Njae. Inte min tekopp. Men för den som gillar apokalypstemat är den säkert kittlande.

Slutet är Mats Strandberg senaste bok, han har tidigare skrivit Engelsforstrilogin (läs här vad jag tyckte om den) tillsammans med Sara Bergmark Elfgren och skräckböckerna Färjan (läs här vad jag tyckte om den) och Hemmet (läs här vad jag tyckte om den). Nu är han tillbaka med att en ungdomsbok, men jag vill med det samma säga att man inte skall klassa denna som en endast en ungdomsbok utan detta är en bok som alla skall läsa och då menar jag verkligen alla. Jag har svårt att ställa böcker emot varandra och säga vilken som är bäst men om inte detta är Mats Strandbergs bästa bok så är det i alla fall den mest känslomässiga. Detta är en stor bok och jag tror att den kommer att väcka intresse och tankegångar bland de flesta som läser denna.

Språket och handlingen är helt otrolig. Det som verkligen utmärker Mats Strandberg är hans förmåga att få med små detaljer i handlingen och i karaktärerna. Små saker som inte verkar betyda så mycket men gör att karaktärer och handling känns så verklighetstrogen. Detta har jag märkt i hans tidigare böcker och i denna finns det inga undantag, istället så har han gjort ett så otroligt jobb att han har överträffat sig själv.

Jag älskar upplägget i boken. Att ge mänskligheten en månad sedan är det över, det finns absolut inget som kan stoppa detta. Och att sedan det han gör med en av huvudkaraktärerna, skall inte avslöja något fast man får man reda på det rätt så tidigt i boken, helt briljant. Från att gå till att vara ensam i sin omgivning om att kanske ha räknat tid (ok, nu avslöjar jag lite ändå) till att bli en i mängden, hatten av.

Boken är finstämd och smärtsam rakt igenom. Trots att den är helt utan hopp, en komet är på väg mot jorden och ingen kan göra något åt det (ingen Bruce Willis kommer för att rädda dagen), så känner man ett stort hopp ändå när man läser boken, man hoppas på mänskligheten och ett fortsatt liv fast det inte finns någon återvändo.

Under resans gång så kan man inte låta bli att tänka på hur man själv skulle reagera om man fick reda på att en själv och jorden bara har en månad kvar att existera. Jag tror att paniken hade infunnit sig rätt så snabbt.

Vad jag menade tidigare med att man inte skall klassa denna som en ungdomsbok är att jag är rädd att många kommer att missa detta verk, som jag inte kan kalla något annat än för mästerverk, om den ställs och avfärdas som en ungdomsbok. Den är så mycket mera än det, den är en upplevelse om hur man skall försöka finna ro i tillvaron när man har en kort tid kvar. Och att Mats satt åldern på huvudkaraktärerna till sjutton år är helt rätt. I den åldern skall man just börja ta stegen ut i vuxenvärlden, det riktiga livet skall börja. Man skall hinna med så mycket innan man dör. Vad händer nu om mänskligheten helt plötsligt bara har en månad kvar? Hur skall man då hinna leva sitt liv på endast en månad. Detta hade troligen varit en intressant historia med äldre huvudkaraktärer, men författaren ställer verkligen det på sin kant med att sätta denna åldern på dem.

Som ni märker så kan jag inte med tillräcklig många ord lovorda denna bok. Jag menar verkligen att alla borde läsa och uppleva (för det är verkligen en upplevelse) denna bok. Jag rekommenderar den helt enkelt till alla. Sluta läs detta och gå och läs Slutet istället.

Hur kan ingen ha skrivit den här boken förut? Den går rakt in i hjärtat och den utvecklade sig inte alls som man kunde förvänta sig. Kommer aldrig att se fullmånen på samma sätt igen. Den här kommer att läsas och älskas av miljoner.

Strålande, spännande och fascinerande

2018-10-20

Slutet är en helt fantastiskt bra bok, helt klart en av årets bästa böcker, som ingen ska missa att läsa.

Mats Strandberg tillhör absolut en av mina favoritförfattare. Det här är den sjunde boken som jag läser av honom, och den gjorde mig verkligen inte besviken.

Här är länkar till mina recensioner av dom sex tidigare böckerna som jag har läst: Jaktsäsong, Bekantas bekanta, Halva liv, Cirkeln, Färjan, och Hemmet.

Slutet kategoriseras som en ungdomsbok eller en bok för unga vuxna. Ibland tycker jag det är synd när det är så, för jag tror att vissa vuxna då väljer bort dom böckerna. Själv gör jag det absolut inte. För dom flesta ungdomsböcker är precis lika lämpliga för vuxna, tycker jag.

Och precis så var det med den här boken. För även om den handlar till största delen om ungdomar i övre tonåren, så är det absolut en bok för alla.

Boken är trovärdig, gripande, lättläst, spännande, rörande, och mycket, mycket bra. Jag blev väldigt berörd av den, och jag vet att det är en sån bok som jag kommer att tänka på, och att minnas länge.

Mats Strandberg har ett sätt att skriva som verkligen berör, och speciellt när han beskriver människor, känslor, relationer, och människor som kanske är lite udda och annorlunda på något sätt.

Jag rekommenderar absolut boken till precis alla. En suveränt skriven bok, som jag tycker är Mats Strandbergs helt klart bästa bok hittills. En av årets bästa böcker är det absolut. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker av författaren.

Läs den!