Slutet

Strandberg, Mats

Du är sjutton år gammal. Det är sommar och världen ser ut precis som vanligt. Men du vet vad som är på väg. Om en månad är vi alla borta. Vad vill du göra den sista tiden? Vem vill du vara med när allt tar slut? Hur känns det att veta exakt vilket klockslag du ska dö? Och vad spelar ett liv mer eller mindre för roll? Slutet är en preapokalyptisk berättelse om två ensamma unga människor i en värld som lever på lånad tid. En tragedi binder dem samman och växer till en besatthet, men kommer de att hitta svaren innan himlen blir vit och haven förångas? Mats Strandberg är tillbaka med sin första ungdomsroman sedan Engelsforstrilogin (Cirkeln, Eld, Nyckeln) som han skrev tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Han har även skrivit för barn (Monstret i natten, Monstret på cirkusen och Monstret och människorna) och för vuxna (Färjan och Hemmet). Mats Strandberg om sin bok: "Jag förstod direkt att...

Strålande, spännande och fascinerande

Slutet är en helt fantastiskt bra bok, helt klart en av årets bästa böcker, som ingen ska missa att läsa.

Mats Strandberg tillhör absolut en av mina favoritförfattare. Det här är den sjunde boken som jag läser av honom, och den gjorde mig verkligen inte besviken.

Här är länkar till mina recensioner av dom sex tidigare böckerna som jag har läst: Jaktsäsong, Bekantas bekanta, Halva liv, Cirkeln, Färjan, och Hemmet.

Slutet kategoriseras som en ungdomsbok eller en bok för unga vuxna. Ibland tycker jag det är synd när det är så, för jag tror att vissa vuxna då väljer bort dom böckerna. Själv gör jag det absolut inte. För dom flesta ungdomsböcker är precis lika lämpliga för vuxna, tycker jag.

Och precis så var det med den här boken. För även om den handlar till största delen om ungdomar i övre tonåren, så är det absolut en bok för alla.

Boken är trovärdig, gripande, lättläst, spännande, rörande, och mycket, mycket bra. Jag blev väldigt berörd av den, och jag vet att det är en sån bok som jag kommer att tänka på, och att minnas länge.

Mats Strandberg har ett sätt att skriva som verkligen berör, och speciellt när han beskriver människor, känslor, relationer, och människor som kanske är lite udda och annorlunda på något sätt.

Jag rekommenderar absolut boken till precis alla. En suveränt skriven bok, som jag tycker är Mats Strandbergs helt klart bästa bok hittills. En av årets bästa böcker är det absolut. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker av författaren.

Läs den!