Slutet på sommaren

de la Motte, Anders

| 2016

"Slutet på sommaren" är den första fristående delen i Anders de la Mottes hyllade årstidskvarett. Den nominerades till Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska kriminalroman 2016. En sensommarkväll 1983 försvinner en femårig pojke från en gård på den skånska slätten. Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte, och sorgen och ovissheten får hans familj att långsamt falla sönder. Tjugo år senare leder hans storasyster Veronica ett gruppterapisamtal i Stockholm, då en ung man plötsligt återger minnen av ett försvinnande. Berättelsen är skrämmande välbekant, och Veronica tvingas återvända till Skåne för att söka efter sanningen. Vad hände egentligen den där sommaren för så längesedan? Sommaren som aldrig tog slut. . "Sorgsen och förfärligt trovärdig mordhistoria om samhällets raggigare utkanter, om makt och förtvivlan, om hemvändare och rymlingar." Dagens...

janne lindh

2019-01-30

En bra, svart, kriminalhistoria, men författarens ibland entoniga, mekaniska stil känns störande och drar ner betyget.

2018-11-09

Så bra! Läs!!!

2018-11-05

Helt okej 😊

2018-03-09

Spännande om än lite väl otrolig släktfejd. Men man måste bara läsa slut för att se hur det ska gå.

Evasbokhylla

2018-02-02

En välskriven spänningsroman i lugnt tempo

Katarina Strid

2018-01-13

En annan typ av bok än vad författaren tidigare skrivit, här är det ett långsammare tempo och mer vemod, men jag hade ändå svårt att lägga den ifrån mig. Välskriven, bra karaktärer. Historia som man ville veta hur det gick och vad som hade hänt, flera oväntade vändningar.
Jag tyckte om den.

Hanna H

2017-09-17

Alldeles för långdragen och detaljerad. Mer detaljer om allt som inte är intressant än en ett flyt. En story som kunde byggts upp till en mycket mer spännande bok, jag blev besviken.

Hanna H

2017-09-17

J LJ

2017-04-28

Tyvärr ytterligare en "jaha"-bok från de la Motte. Geim-trilogin var outstanding, men när han sen hoppade på mainstreamdeckar-tåget har hans böcker bara blivit några i mängden, tyvärr på den nedre halvan i genren.
Nej, om jag ska läsa något mer från den här författaren blir det när han plockar upp Geim-stuket igen.

Jan Svensson

2017-02-19

Ok historia men inte riktigt så bra som jag förväntat mig från en sådan omtalad och prisad bok.

Marita Ryen

2017-01-23

Bra men lite konstig historia. Inte lika bra som de tidigare.

Angelica Pilman

2016-11-26

Inget jag gillade alls, tvingade mig igenom lite mer än halva boken o sen struntade jag i den

Thommy Stenström

2016-11-18

Min första bok av denna författaren.

Men när jag träffade honom på bokmässan så frågade jag honom om hur man går vidare efter att ha blivit årets deckar författare 2015.

Då sa han att det är därför jag byter stil. Hur bra var inte hans förra bok??!!

Denna bok är fantastiskt bra. Den handlar om en liten killes försvinnande och familjens och grannarnas reaktioner.
Samt om hur allt vänds upp och ner när en främling dyker upp.

Jan Banan

2016-10-21

Skarp kontrast emot hans tidigare alster. Denna är stillsammare något i stil med Peter Robinsons böcker. Helt ok, men själv föredrar jam hans första trilogi med HP och syrran.

Marina Pedersen

2016-10-10

Sådär..

Mariann Winge

2016-10-03

Bättre än de tidigare i min smak

2016-09-21

Jag har läst alla Anders de la Mottes tidigare utgivna böcker, och tyckt mycket om dom allihopa. Alla har fått det näst högsta betyget från mig.

Först så läste jag hans trilogi, Geim, Buzz, och Bubble. Och sen har jag läst hans två första böcker i en ny serie, MemoRandom, och UltiMatum. (Länkar till mina recensioner av alla fem böckerna).

Och nu har jag läst ännu en bok av honom, hans sjätte och senaste bok, Slutet på sommaren, som är helt fristående från dom tidigare två serierna. Och den här boken tycker jag verkligen är Anders de la Mottes absolut bästa bok. Den får alldeles självklart högsta betyget från mig. Helt klart en av årets bästa böcker.

Boken är en kriminalroman, men den är precis lika mycket ett familjedrama. Den är oerhört spännande, och helt oförutsägbar. Fantastiska och trovärdiga karaktärer. Och mycket, mycket gripande.

Rekommenderar boken till alla. Och även till dom som kanske inte vanligtvis läser kriminalromaner, för jag tycker att det här är så mycket mer ett riktigt stort familjedrama än en deckare.

Anne Hansson

2016-09-01

En ny författare för mig, men under sommaren har denna bok funnits i min dagstidning, och då var jag ju tvungen att läsa. Författaren kommer ju härifrån där jag bor så därför var det ju ganska intressant att läsa en bok av honom. Under 27 dagar läste jag hans bok, så snabbt har jag nog aldrig läst en bok. Men vart avsnitt var verkligen gripande och man levde sig in i händelsen. Den var mycket välskriven, och beskrivande i varje avsnitt och lätt läst.
Tror att detta blir höstens bok när den väl kommer ut.