Slutet på mr Y

Thomas, Scarlett

| 2010

Är du redo för en läsupplevelse utöver det vanliga? Nu kommer årets mest fascinerande roman! Den kritikerhyllade läsarfavoriten Slutet på mr Y har jämförts med både Vindens skugga och Sofies värld. Ariel Manto kan inte tro sina ögon när hon i ett litet antikvariat hittar Slutet på mr Y. Hon vet att den mer än hundra år gamla boken inte bara är extremt ovanlig, den sägs även bära på en förbannelse. Med Mr Y under armen befinner sig Ariel plötsligt mitt uppe i ett hissnande äventyr på liv och död, i ett virrvarr av sex, agenter, kärlek och tidsresor. Har boken möjligen också något att göra med hennes handledare Burlems mystiska försvinnande? Slutet på mr Y är en stormande, kompromisslös saga, förankrad här och nu, men med verkningar bortom både tid och rum. Brittiska författaren Scarlett Thomas (f. 1972) har med sin sjunde roman Slutet på mr Y lyckats charma såväl kritiker...

Safira Blom

2020-12-06

Kristina Kex

2020-02-02

Jag tyckte vansinnigt mycket om historien, men blev mer och mer störd på den usla översättningen. Klarade inte av att läsa klart den.

Boken var så härligt uppfriskande naturvetenskaplig, nördigt insnöad på relativitet och paradoxer, tankeexperiment och religion att jag blev helt frälst. Älskar sånt här! Huvudkaraktären Ariel känns som en extrem version av mig själv, om min uppväxt hade varit lite mer skruvad och mina spärrar lite mer otydliga. Hon är inte alltid sympatisk men det är liksom det som är så charmigt. När boken är som mest urflippad/genial får jag vibbar av Liftarens guide till galaxen som ju är både genial och urflippad. Bra referens ändå. Positivt överraskad av en bok som jag bara plockade upp i förbifarten uppe på magasinet!

Tina Norman

2015-07-05

Otroligt bra, men ändå en väldigt jobbig bok att läsa (första delen är till och med seg). Men berättelsen tar sig och den är värd att kämpa på med. Denna smarta och spännande bok är en salig och fantastisk röra av kvantfysik, filosofi, tidsresor, religion, mystik, litteratur och sex. "Slutet på Mr Y" sätter min världsuppfattning i gungning och öppnar för nya möjligheter och tankesätt. Jag kommer att läsa om den!

Malin H

2015-05-31

en blandning mellan forskarkurs i vetenskapsfilosofi (tänk aka-porr och svåra teorier och fulla doktorander) och gillian flynn (tänk trasiga tjej-jag som blandar svår uppväxt med genialitet). Första delen för lång och tråkig, andra delen rolig och spännande. och självklart har jag pratat kvantfysik med alla halv-intresserade i en vecka.

Tommy Olsson

2013-12-08

Nej, det här var verkligen ingen höjdare. Det ska flummas ut i teorier/filosofier och tanke-monologer hela tiden. Det fick mig att skumma igenom stora stycken av boken. Fick heller aldrig nåt direkt gillande för huvudpersonen Ariel. En total besvikelse. Blä!

Malin Bredenberg

2013-12-04

Trögläst men väldigt spännande och annorlunda.

Sanna Carlborg

2013-06-21

Plus: känns ganska "egen", icke-förutsägbar (den läses ut snabbt trots tjockleken), söta möss efter varje stycke, då och då språkliga/filosofiska höjdpunkter. Minus: Virrig och svår att hänga med i resonemang och förlopp, filosofi som flörtar alltför mycket med icke-vetenskaplighet, massvis med översättningsfel, fånig kärlekshistoria.

Emma

2013-05-01

Boken är bra skriven och jag tyckte om bitar av berättelsen som handlar om Ariel och Adam. Jag kunde riktigt känna dragningskraften mellan dem... Jag tyckte om det destruktiva, regniga, mörka. Men sen är den bara för skruvad emellanåt och Troposfären blir för mycket för mig, förvirring och galenskap...

2013-01-02

Mycket kvantfysik, filosofi och diskussioner. Men ändå skriven så att jag hänger med, tror jag. Spännande resor i andra dimensioner. En annorlunda berättelse som är svår att lägga ifrån sig.

Ida

2012-05-11

Kan inte annat än att tycka om. Speciellt i slutet får man stanna upp och tänka till. :)

Anna Dybeck

2011-12-14

En fantastisk bok; fartfylld, rolig, utmanande och en salig (?) blandning av filosofi, fysik och mystik. Helt klart med på en 10-i-topplista för mindboggling books! Läs och fundera på hur en filmatisering skulle te sig :-)

Anna Carlsson

2011-12-07

En rolig bok för den som INTE befinner sig i den litteraturvetenskapliga sfären - det är mer rofyllt att kunna läsa huvudpersonen Ariels funderingar kring texter om man inte är en litteraturvetare själv, då de egna funderingarna tenderar att krocka med Ariels. Boken är som sagt rolig, och är mycket läsvärd. Mer spännande mot slutet än vad den första delen av boken är.
Kanske något att ta med på en resa?

Klara Antonsson

2011-11-12

För konstig för mig!

Annione H

2011-10-13

För mycket Sci-fi för mig och destruktivitet jag inte riktigt förstod.

Elisabet Ekdahl

2011-09-15

Fantastiskt bra bok som fick mig att fundera i banor jag inte funderat i förut. Mycket läsvärd.

Vedrana Sivac

2011-07-04

Makalös.

Linda Thelin

2011-07-03

The imaginarium of doctor Parnassus möter Matrix. Jag är inte helt övertygad om slutet (sex och agenter? Nja...) men överlag är det en fantasifull bok fullproppad med äkta referenser. Ett tankeexperiment och en roman, både för mycket och alldeles lagom på samma gång. Inget för den som föredrar lättsmälta historier eller som avskyr överdrifter och människor som bara måste visa hur litterära de är.

Jenny Li

2011-06-25

Det här var nog den mest osammanhängande smörja jag läst - enda anledningen att jag läst ut eländet var att jag var på semester och fick slut på annat lästyg... Här blandas högtravande filosofisk teori med ultralättviktig chick-lit-stil. Kanske hade jag irritert mig mindre om jag sluppit dras med meningsbyggnads-, syftnings och andra korrekturläsningsfel i texten... Kanske.

Natasha Illyés

2011-06-15

Historien är som en akademisk Matrix. Jag är inte särskilt engagerad, och kan inte lägga den ifrån mig, allt på samma gång

Emma Hortlund

2011-06-01

En märklig historia som är som en blandning av The imaginarium of doctor parnassus, The ring, Chick lit och naturvetenskaplig/filosofisk lärobok.

Ariel är doktorand på en litteraturvetenskaplig institution och har intresserad sig för en 1800-tals författare, vars sista bok det sägs vila en förbannelse över så att alla som läser den dör. Trots att det bara ska finnas ett enda känt exemplar kvar av boken lyckas Ariel få tag på ett eget ex och efter att ha läst den dras hon in i en fartfylld historia.

På sätt och vis tycker jag att boken är ojämn i sin stil och att det är alldeles för mycket filosoferande. Jag gillar att kapitlen är avdelade med möss.

Gunilla Bratt

2011-03-21

Hur den kan jämföras med Vindens skugga är helt obegripligt. En snårig "prettobok" där författaren är besatt av att namedroppa o få oss att förstå hur beläst o djup hon är, vilket skymmer storyn.Nej tack.

Anitha Ronnersjö

2011-03-13

Det är svårt att egentligen beskriva vad boken handlar om. Vi får möta möta Ariel som är doktorand i tankeexperiment. Hon intresserar sig för 1800-talsförfattaren Lumas, även om han inte är ämnet för hennes avhandling. Vad som särskilt intresserar Ariel och även hennes handledare Burlem, är Lumas sista bok The end of Mr. Y som bara tycks finnas i ett enda exemplar och som dessutom sägs ha en förbannelse över sig. Den som läser boken dör därefter.
Allt kunde ha varit bra om inte Ariels handledare Burlem är försvunnen, om inte universitetsbyggnaden en dag rasar samman och om inte Ariel gått in i det där antikvariatet och om hon inte börjat läsa boken. Men genom att läsa förstår hon att boken har en starkare koppling till Burlems försvinnande än hon trott vara möjligt, kanske rentav är orsaken till det.
Boken snurrar runt i tid och rum är än i nutid än i dåtid än i varandet och än i fantasin. Ibland klar och tydlig ibland bara rörig. En saga kort och gott. Slutet hade kunnat vara annorlunda enligt min mening då det här blev alldeles förenklat som om hon äntligen ville få slut på historien och samtidigt få lite djup i historien vilket inte blev lyckat.

Anna Östling

2011-03-06

Bra story, lite pladdrig men den fastnar i hjärnan

Anne-Lie Månsson

2011-02-24

Svårt att lämna kommentar till den här boken. Så mycket av allt. Ibland tröttsam pga alla filosofiska resonemang, ibland spännande och roande. Mina tankar gick till Alice i Underlandet när jag läste.

Freddy K

2010-08-13

En bok som vill alldeles för mycket på samma gång. Det börjar väldigt spännande och bra, men spårar snabbt ut i alldeles för många olika trådar. Boken innehåller dock många bra tankar, jag bara önskar att de inte var så många och ihoprörda.

Renée Göthberg

2010-07-07

En bok att läsa om och om igen. Den ställer hela ens världsuppfattning på ända och öppnar för nya möjligheter och tankesätt.

Emma Utter

2010-03-22

Blev inte riktigt klok på den här boken. Håller med Magdalena Johansson om att kvalitén känns ojämn. Ändå gillar jag den starkt! Det är svårt att hänga med i tankegångarna - kanske särskilt eftersom jag läste den på engelska och de teknisk-filosofiska resonemangen är svåra att greppa, men i det stora hela är den riktigt spännande, bitande kritisk och stundtals fantastiskt rolig. Ett tankeexperiment jag rekommenderar!

A Bookaholic Swede

2010-02-20

Stundtals är boken en 2:a som svingar upp sig till en 4:a, för att sedan sjunka ner till en behaglig 3:a...och det pågick genom hela boken. Den var intressant, men jobbig att läsa och ibland så kändes det som om jag inte riktigt hängde med i tankegångarna.

FranZone c”,)

2009-06-10

Filosofisk "Matrix" med en bok-i-boken...

Karin Waller

2009-04-12

Ariel Manto brukade skriva en serie belästa, essä-artade artiklar under rubriken "Free Association" - hon började med Big Bang och associerade sig sedan vidare till bl a ljushastighet, kvantmekanik, Schrödingers katt, the luminiferous ether och artificiell intelligens och så Samuel Butler. Från honom kom hon till den obskyre viktorianen Thomas E. Lumas - sf-författare och excentrisk vetenskapsfilosof från 1890-talet.

Nu doktorerar Ariel på tankeexperiment - katten igen, Einsteins tåg mm. Men den dag då en av universitetets byggnader kollapsar hamnar Ariel av en slump i ett antikvariat, och mot alla odds hittar hon Lumas extremt - det finns ett känt ex - sällsynta roman The End of Mr Y. Det visar sig efterhand att den är sällsynt av en anledning...

Romanen fortsätter in i märkliga meta-[you now have at least five choices:]-fysiska, -foriska, -filosofiska, -litterära, -vetenskapliga äventyr. Det är riktigt spännande emellanåt. Det är riktigt tankeväckande emellanåt. Det är riktigt filosofiskt infodumpande emellanåt.

(Och intressant poäng för fantzy-läsare, eftersom säljpratet trycker på sexet: det positiva sexet är bra, men det är väldigt litet av det. Sexet med eughh-faktor får mer utrymme, men allt som allt överväger meta-joxet markant. In point of fact, allt utom sexet är väldigt detaljerat...)

Filosofisk infodump, där var vi. Men å andra sidan: allt - boken, mina tankar om boken, mitt läsande av boken, den här texten - allt är gjort av språk. Och allt är också, icke att förglömma, gjort av kvarkar och elektroner. I couldn't help but wonder: är språk gjort av kvarkar och elektroner? Kvarkar och elektroner är väl gjorda av språk [Joyce], iallafall. (Idéer kan förändra världen.

No one had decided whether or not light was waves or particles. And then people were surprised when they found that it was both at once.)

Kopplingarna mellan tanke, språk och verklighet utforskas våldsamt och entusiastiskt. Tecken. Signifier och signified. Derrida for the kill. Kvantdekonstruktion, för jösse [smeknamnsform för Jacques då i det här fallet] namn.

Jag skulle verkligen gilla att dekonstruera den här boken. Och det betyder alltså inte att jag inte gillar den - det gör det ibland, [men kom ihåg att dekonstruktion inte ens tillnärmelsevis är samma sak som destruktion] men i det här fallet skulle jag nog gilla den mer om jag fick tillbringa säg en doktorsavhandling på att dekonstruera först boken och därefter alla dess cameo-stjärnor, från Aristoteles och Platon, till Darwin d.ä.ä., Butler, Poe, Einstein, Derrida, Heidegger [could think you under the table], och... Wachowskis...

Den innehåller liksom allt jag skulle vilja kunna så väl att jag skulle kunna dekonstruera det, även om romanen i sig blir rätt pladdrig i stycken. Att dra i alla de trådarna, äta kakorna och ha dem, fläta upp flätorna och knyta knutar med dem... *academia sigh*

Men, vem har tio år över till en doktorsavhandling. Inte förrän jag lyckats med det där pesky odödlighetsexperimentet med an irrational particle accelerator, a liquid lunch, and a pair of rubber bands... Ja ja. Nu för den som orkat så här långt:
Och den här julgranen:

[...]doesn't want stars and tinsel: she wants to decorate that tree with black holes, wormholes and quarks. She wants to drape it in the fabric of space-time.

För övrigt anser jag att det var riktigt skönt att läsa en roman där det var så självklart att vara vegetarian, där det är klart att den maten man serveras är vegetarisk, och där enda gången det avviks från detta beskrivs som "Room service seems to consist mostly of dead stuff and chips." Jepp, det låter som England.