Slutet p mr Y

Thomas, Scarlett

| 2010

r du redo fr en lsupplevelse utver det vanliga? Nu kommer rets mest fascinerande roman! Den kritikerhyllade lsarfavoriten Slutet p mr Y har jmfrts med bde Vindens skugga och Sofies vrld. Ariel Manto kan inte tro sina gon nr hon i ett litet antikvariat hittar Slutet p mr Y. Hon vet att den mer n hundra r gamla boken inte bara r extremt ovanlig, den sgs ven bra p en frbannelse. Med Mr Y under armen befinner sig Ariel pltsligt mitt uppe i ett hissnande ventyr p liv och dd, i ett virrvarr av sex, agenter, krlek och tidsresor. Har boken mjligen ocks ngot att gra med hennes handledare Burlems mystiska frsvinnande? Slutet p mr Y r en stormande, kompromissls saga, frankrad hr och nu, men med verkningar bortom bde tid och rum. Brittiska frfattaren Scarlett Thomas (f. 1972) har med sin sjunde roman Slutet p mr Y lyckats charma svl kritiker...

Safira Blom

2020-12-06

Kristina Kex

2020-02-02

Jag tyckte vansinnigt mycket om historien, men blev mer och mer strd p den usla versttningen. Klarade inte av att lsa klart den.

Amanda - Lsbulle

2018-05-02

Boken var s hrligt uppfriskande naturvetenskaplig, nrdigt insnad p relativitet och paradoxer, tankeexperiment och religion att jag blev helt frlst. lskar snt hr! Huvudkaraktren Ariel knns som en extrem version av mig sjlv, om min uppvxt hade varit lite mer skruvad och mina sprrar lite mer otydliga. Hon r inte alltid sympatisk men det r liksom det som r s charmigt. Nr boken r som mest urflippad/genial fr jag vibbar av Liftarens guide till galaxen som ju r bde genial och urflippad. Bra referens nd. Positivt verraskad av en bok som jag bara plockade upp i frbifarten uppe p magasinet!

Tina Norman

2015-07-05

Otroligt bra, men ändå en väldigt jobbig bok att läsa (första delen är till och med seg). Men berättelsen tar sig och den är värd att kämpa på med. Denna smarta och spännande bok är en salig och fantastisk röra av kvantfysik, filosofi, tidsresor, religion, mystik, litteratur och sex. "Slutet på Mr Y" sätter min världsuppfattning i gungning och öppnar för nya möjligheter och tankesätt. Jag kommer att läsa om den!

Malin H

2015-05-31

en blandning mellan forskarkurs i vetenskapsfilosofi (tnk aka-porr och svra teorier och fulla doktorander) och gillian flynn (tnk trasiga tjej-jag som blandar svr uppvxt med genialitet). Frsta delen fr lng och trkig, andra delen rolig och spnnande. och sjlvklart har jag pratat kvantfysik med alla halv-intresserade i en vecka.

Tommy Olsson

2013-12-08

Nej, det hr var verkligen ingen hjdare. Det ska flummas ut i teorier/filosofier och tanke-monologer hela tiden. Det fick mig att skumma igenom stora stycken av boken. Fick heller aldrig nt direkt gillande fr huvudpersonen Ariel. En total besvikelse. Bl!

Malin Bredenberg

2013-12-04

Trglst men vldigt spnnande och annorlunda.

Sanna Carlborg

2013-06-21

Plus: knns ganska "egen", icke-frutsgbar (den lses ut snabbt trots tjockleken), sta mss efter varje stycke, d och d sprkliga/filosofiska hjdpunkter. Minus: Virrig och svr att hnga med i resonemang och frlopp, filosofi som flrtar alltfr mycket med icke-vetenskaplighet, massvis med versttningsfel, fnig krlekshistoria.

Emma

2013-05-01

Boken r bra skriven och jag tyckte om bitar av berttelsen som handlar om Ariel och Adam. Jag kunde riktigt knna dragningskraften mellan dem... Jag tyckte om det destruktiva, regniga, mrka. Men sen r den bara fr skruvad emellant och Troposfren blir fr mycket fr mig, frvirring och galenskap...

2013-01-02

Mycket kvantfysik, filosofi och diskussioner. Men nd skriven s att jag hnger med, tror jag. Spnnande resor i andra dimensioner. En annorlunda berttelse som r svr att lgga ifrn sig.

Ida

2012-05-11

Kan inte annat n att tycka om. Speciellt i slutet fr man stanna upp och tnka till. :)

Anna Dybeck

2011-12-14

En fantastisk bok; fartfylld, rolig, utmanande och en salig (?) blandning av filosofi, fysik och mystik. Helt klart med p en 10-i-topplista fr mindboggling books! Ls och fundera p hur en filmatisering skulle te sig :-)

Anna Carlsson

2011-12-07

En rolig bok fr den som INTE befinner sig i den litteraturvetenskapliga sfren - det r mer rofyllt att kunna lsa huvudpersonen Ariels funderingar kring texter om man inte r en litteraturvetare sjlv, d de egna funderingarna tenderar att krocka med Ariels. Boken r som sagt rolig, och r mycket lsvrd. Mer spnnande mot slutet n vad den frsta delen av boken r.
Kanske ngot att ta med p en resa?

Klara Antonsson

2011-11-12

Fr konstig fr mig!

Annione H

2011-10-13

Fr mycket Sci-fi fr mig och destruktivitet jag inte riktigt frstod.

Elisabet Ekdahl

2011-09-15

Fantastiskt bra bok som fick mig att fundera i banor jag inte funderat i frut. Mycket lsvrd.

Vedrana Sivac

2011-07-04

Makals.

Linda Thelin

2011-07-03

The imaginarium of doctor Parnassus mter Matrix. Jag r inte helt vertygad om slutet (sex och agenter? Nja...) men verlag r det en fantasifull bok fullproppad med kta referenser. Ett tankeexperiment och en roman, bde fr mycket och alldeles lagom p samma gng. Inget fr den som fredrar lttsmlta historier eller som avskyr verdrifter och mnniskor som bara mste visa hur litterra de r.

Jenny Li

2011-06-25

Det hr var nog den mest osammanhngande smrja jag lst - enda anledningen att jag lst ut elndet var att jag var p semester och fick slut p annat lstyg... Hr blandas hgtravande filosofisk teori med ultralttviktig chick-lit-stil. Kanske hade jag irritert mig mindre om jag sluppit dras med meningsbyggnads-, syftnings och andra korrekturlsningsfel i texten... Kanske.

Natasha Illys

2011-06-15

Historien r som en akademisk Matrix. Jag r inte srskilt engagerad, och kan inte lgga den ifrn mig, allt p samma gng

Emma Hortlund

2011-06-01

En mrklig historia som r som en blandning av The imaginarium of doctor parnassus, The ring, Chick lit och naturvetenskaplig/filosofisk lrobok.

Ariel r doktorand p en litteraturvetenskaplig institution och har intresserad sig fr en 1800-tals frfattare, vars sista bok det sgs vila en frbannelse ver s att alla som lser den dr. Trots att det bara ska finnas ett enda knt exemplar kvar av boken lyckas Ariel f tag p ett eget ex och efter att ha lst den dras hon in i en fartfylld historia.

P stt och vis tycker jag att boken r ojmn i sin stil och att det r alldeles fr mycket filosoferande. Jag gillar att kapitlen r avdelade med mss.

Gunilla Bratt

2011-03-21

Hur den kan jmfras med Vindens skugga r helt obegripligt. En snrig "prettobok" dr frfattaren r besatt av att namedroppa o f oss att frst hur belst o djup hon r, vilket skymmer storyn.Nej tack.

Anitha Ronnersj

2011-03-13

Det r svrt att egentligen beskriva vad boken handlar om. Vi fr mta mta Ariel som r doktorand i tankeexperiment. Hon intresserar sig fr 1800-talsfrfattaren Lumas, ven om han inte r mnet fr hennes avhandling. Vad som srskilt intresserar Ariel och ven hennes handledare Burlem, r Lumas sista bok The end of Mr. Y som bara tycks finnas i ett enda exemplar och som dessutom sgs ha en frbannelse ver sig. Den som lser boken dr drefter.
Allt kunde ha varit bra om inte Ariels handledare Burlem r frsvunnen, om inte universitetsbyggnaden en dag rasar samman och om inte Ariel gtt in i det dr antikvariatet och om hon inte brjat lsa boken. Men genom att lsa frstr hon att boken har en starkare koppling till Burlems frsvinnande n hon trott vara mjligt, kanske rentav r orsaken till det.
Boken snurrar runt i tid och rum r n i nutid n i dtid n i varandet och n i fantasin. Ibland klar och tydlig ibland bara rrig. En saga kort och gott. Slutet hade kunnat vara annorlunda enligt min mening d det hr blev alldeles frenklat som om hon ntligen ville f slut p historien och samtidigt f lite djup i historien vilket inte blev lyckat.

Anna stling

2011-03-06

Bra story, lite pladdrig men den fastnar i hjrnan

Anne-Lie Mnsson

2011-02-24

Svrt att lmna kommentar till den hr boken. S mycket av allt. Ibland trttsam pga alla filosofiska resonemang, ibland spnnande och roande. Mina tankar gick till Alice i Underlandet nr jag lste.

Freddy K

2010-08-13

En bok som vill alldeles fr mycket p samma gng. Det brjar vldigt spnnande och bra, men sprar snabbt ut i alldeles fr mnga olika trdar. Boken innehller dock mnga bra tankar, jag bara nskar att de inte var s mnga och ihoprrda.

Rene Gthberg

2010-07-07

En bok att lsa om och om igen. Den stller hela ens vrldsuppfattning p nda och ppnar fr nya mjligheter och tankestt.

Emma Utter

2010-03-22

Blev inte riktigt klok p den hr boken. Hller med Magdalena Johansson om att kvalitn knns ojmn. nd gillar jag den starkt! Det r svrt att hnga med i tankegngarna - kanske srskilt eftersom jag lste den p engelska och de teknisk-filosofiska resonemangen r svra att greppa, men i det stora hela r den riktigt spnnande, bitande kritisk och stundtals fantastiskt rolig. Ett tankeexperiment jag rekommenderar!

A Bookaholic Swede

2010-02-20

Stundtals r boken en 2:a som svingar upp sig till en 4:a, fr att sedan sjunka ner till en behaglig 3:a...och det pgick genom hela boken. Den var intressant, men jobbig att lsa och ibland s kndes det som om jag inte riktigt hngde med i tankegngarna.

FranZone c,)

2009-06-10

Filosofisk "Matrix" med en bok-i-boken...

Karin Waller

2009-04-12

Ariel Manto brukade skriva en serie belsta, ess-artade artiklar under rubriken "Free Association" - hon brjade med Big Bang och associerade sig sedan vidare till bl a ljushastighet, kvantmekanik, Schrdingers katt, the luminiferous ether och artificiell intelligens och s Samuel Butler. Frn honom kom hon till den obskyre viktorianen Thomas E. Lumas - sf-frfattare och excentrisk vetenskapsfilosof frn 1890-talet.

Nu doktorerar Ariel p tankeexperiment - katten igen, Einsteins tg mm. Men den dag d en av universitetets byggnader kollapsar hamnar Ariel av en slump i ett antikvariat, och mot alla odds hittar hon Lumas extremt - det finns ett knt ex - sllsynta roman The End of Mr Y. Det visar sig efterhand att den r sllsynt av en anledning...

Romanen fortstter in i mrkliga meta-[you now have at least five choices:]-fysiska, -foriska, -filosofiska, -litterra, -vetenskapliga ventyr. Det r riktigt spnnande emellant. Det r riktigt tankevckande emellant. Det r riktigt filosofiskt infodumpande emellant.

(Och intressant pong fr fantzy-lsare, eftersom sljpratet trycker p sexet: det positiva sexet r bra, men det r vldigt litet av det. Sexet med eughh-faktor fr mer utrymme, men allt som allt vervger meta-joxet markant. In point of fact, allt utom sexet r vldigt detaljerat...)

Filosofisk infodump, dr var vi. Men andra sidan: allt - boken, mina tankar om boken, mitt lsande av boken, den hr texten - allt r gjort av sprk. Och allt r ocks, icke att frglmma, gjort av kvarkar och elektroner. I couldn't help but wonder: r sprk gjort av kvarkar och elektroner? Kvarkar och elektroner r vl gjorda av sprk [Joyce], iallafall. (Ider kan frndra vrlden.

No one had decided whether or not light was waves or particles. And then people were surprised when they found that it was both at once.)

Kopplingarna mellan tanke, sprk och verklighet utforskas vldsamt och entusiastiskt. Tecken. Signifier och signified. Derrida for the kill. Kvantdekonstruktion, fr jsse [smeknamnsform fr Jacques d i det hr fallet] namn.

Jag skulle verkligen gilla att dekonstruera den hr boken. Och det betyder allts inte att jag inte gillar den - det gr det ibland, [men kom ihg att dekonstruktion inte ens tillnrmelsevis r samma sak som destruktion] men i det hr fallet skulle jag nog gilla den mer om jag fick tillbringa sg en doktorsavhandling p att dekonstruera frst boken och drefter alla dess cameo-stjrnor, frn Aristoteles och Platon, till Darwin d..., Butler, Poe, Einstein, Derrida, Heidegger [could think you under the table], och... Wachowskis...

Den innehller liksom allt jag skulle vilja kunna s vl att jag skulle kunna dekonstruera det, ven om romanen i sig blir rtt pladdrig i stycken. Att dra i alla de trdarna, ta kakorna och ha dem, flta upp fltorna och knyta knutar med dem... *academia sigh*

Men, vem har tio r ver till en doktorsavhandling. Inte frrn jag lyckats med det dr pesky oddlighetsexperimentet med an irrational particle accelerator, a liquid lunch, and a pair of rubber bands... Ja ja. Nu fr den som orkat s hr lngt:
Och den hr julgranen:

[...]doesn't want stars and tinsel: she wants to decorate that tree with black holes, wormholes and quarks. She wants to drape it in the fabric of space-time.

Fr vrigt anser jag att det var riktigt sknt att lsa en roman dr det var s sjlvklart att vara vegetarian, dr det r klart att den maten man serveras r vegetarisk, och dr enda gngen det avviks frn detta beskrivs som "Room service seems to consist mostly of dead stuff and chips." Jepp, det lter som England.