Slutet p historien

Guillou, Jan

| 2020

Efter nra femtio r i exil kommer frre SS-officeren Harald Lauritzen tillbaka frn sin tillflykt till Argentina. Hans terkomst vnder upp och ner p tillvaron fr slkten Lauritzen. Onkel Harald r nmligen fortfarande nazist. Men han har ett erbjudande som det inte gr att sga nej till.Eric Letangs advokatbyr stlls nyo infr en vg av moralpanik. Den hr gngen r det pedofilskrcken som leder till nnu en hxjakt.1990-talet r en tid av ekonomiska kriser och socialdemokratins begynnande nedgng. Samtidigt vxer frmlingshat och hgerextremism, en politisk omsvngning som alltfr mnga underskattar. Dr 1900-talet slutar inleds en helt ny epok som visar att vi ingenting lrt av historien.Slutet p historien r den tionde och avslutande delen i Jan Guillous romanserie. Med den r han i ml med sitt gigantiska bokprojekt Det stora rhundradet, dr han skildrar en...

Inte den bsta i serien.

2021-05-30

En frelsning

Jan Banan

2020-12-29

Guillou har ntligen kommit ml med sitt jtteprojekt. Fr mig personligen s tappade jag mitt engagemang fr bokserien efter bok 5 "Bl stjrnan". Denna sista bok i sviten r en snygg avslutning, dr flera lite lsa trdar knyts ihop p ett vrdigt stt och bde frfattaren och lsarna torde vara njda.

Gunilla Norstrm

2020-12-07

Lyssnade p boken och tyvrr stngde jag av efter cirka 1,5 timmes lyssnande. Fr mig var boken lika vlskriven som alla andra i denna serie, men den blev fr trkig.
Besviken d jag lskade serien i brjan, men de sista bckerna trollband mig inte och denna lade jag ner innan slutet.
Kanske att den blir bttre, kanske att jag ngon gng gr ett nytt frsk, men jag tror inte det

Katarina Strid

2020-11-15

Jan Guillou gr i ml med detta projekt, och det har varit roligt att flja! Personligen tycker jag de fem frsta bckerna r bst, mer historia och sammanhllande handling.
Den hr tionde boken r trivsam, man knner igen en hel del d man ju har egna upplevelser av 90-talet. Och s fick vi ju till slut vet mer om Harald, ven om jag hade trott att hans de skulle ha avsljats tidigare. Men det r egentligen inte s mycket handling i denna bok, men som sagt, trivsam och kul att flja personerna.

Jan Svensson

2020-11-14

Har lst de fem avslutande delarna i denna serie och mjligen r det svrare att hitta vad som r utmrkande fr en tid ju nrmare den r. I de tidigare bckerna har historierna knts helt ok och intressanta som tidsdokument men denna ramhistoria om hus i Berlin knns inte alls lika trffskert fr 90-talet.
Men nd vlskrivet och familjehistorien r trovrdig ven om det blir lite fr mycket ishockey. Nstan synd att man inte fr veta hur det gr fr Letang p 2000-talet.

Maria Jnsson

2020-11-02

En enda lng siktsmaskin. Jag trivs med karaktrerna och ville veta slutet. Detta r en ihopsamling egentligen utan intrig. Tur att det r driv i sprket annars hade det blivit jobbigt.

John Hugo

2020-10-02

En fantastisk serie och vilket jobb han mste lagt ner! Men den hr sista boken hade grna ftt ta lite mer tid att skriva frdigt innan den gavs ut. Alldeles fr mycket politiska pekpinnar och ltande. Ls grna de frsta bckerna nd!