Slutet blir vår början

Whitaker, Chris

| 2022

Hämta bokcirkelfrågor till Slutet blir vår början här >> *** Vinnare av The CWA Gold Dagger för 2021 års bästa spänningsroman i Storbritannien***"Det kan knappast bli bättre. Full pott i betyg!" BTJ"Vad ska man kalla den här romanen? Spänningsroman eller amerikanskt ödesdrama? Strunt samma, det är en tät, spännande bladvändare . Whitaker beskriver på ett övertygande sätt hur en traumatisk händelse aldrig släpper greppet om de inblandade." Vi läser"En hjärtskärande drabbande bladvändare." Ingalill Mosander"En av de där sällsynta böckerna som överraskar under läsningen och sedan dröjer sig kvar i dig långt efter att du läst klart den . en känslomässig käftsmäll." Kristin HannahEn ovanligt gripande och känslostark spänningsroman med oförglömliga karaktärer...

Ida Fäldt

2024-01-02

Oväntat bra men lite ”teenage” aktig

Katarina Nord

2023-10-09

Nja. Bra men rörig och bitvis seg tycker jag.

Tommy Lindberg

2023-07-16

Läsvärd!

Maria Jacobsson

2023-04-05

Spännande bok om några vänners livsöden. I min smak lite för amerikanskt sentimental och sötsliskig. Som skriven för ett filmmanus, skulle inte förvåna mig om den dyker upp på bio om något år.

Annica Sandström

2023-03-05

Spännande läsning men blir lite för orealistiskt lite som en saga men ganska skönt ändå

Nina Gustafsson

2022-12-30

En tragedi förändrar livet för tonåringarna Walk, Vincent, Star och Martha. Efterdyningarna sträcker sig trettio år framåt och aktualiseras när Vincent släpps ur fängelset. Vilka var de då? Vilka är de nu? Mitt i detta försöker Duchess, den laglösa och Stars dotter, att hjälpa sin nedgångna mamma och skydda sin familj, kosta vad det kosta vill.

Anna Hedenstedt

2022-09-24

Den väcker absolut känslor och är spännande i vissa partier, men är rätt amerikanskt sentimental, "gott och ont", lillgamla barn, lite FÖR. Kommer göra sig bra som film dock och jag kommer säkert gråta till den.

2022-08-02

Lite omtumlad, denna bok skulle vara helt fantastisk som film!

Välskriven, gripande, tragisk, fin, berörande och oförutsägbar, med en passande uppläsare.

Passar förmodligen perfekt att läsa/lyssna på under semestern. Vid ”vardagslyssning” blev det lite långt, rörigt och svårt att hänga med utan tydlig kapitelindelning tyckte jag.

Henrik Johansson

2022-07-26

Riktigt välskriven med en del oväntade svängar. Slutet drar ner lite grann. Trådarna knyts ihop lite för fort.

Kaffeläsaren

2022-06-13

Slutet blir vår början är en läsupplevelse som stannar kvar långt efter boken blivit utläst. Det är några veckor sen jag läste ut boken men jag har kommit på mig själv flera gånger med att tänka på den och på syskonen Duchess och Robin som boken handlar om. Jag undrar hur det gick sen, hur blev livet för dem? Syskonens historia berörde mig på djupet!

Det är egentligen en ganska tragisk och sorglig historia som utspelar sig i berättelsen. Duchess och Robin har det tufft med oddsen emot sig redan från start och de får kämpa rejält i livet. Men det blir aldrig tungläst tack vare det hopp och den kämpaglöd författaren tillskriver huvudkaraktärerna. Boken är välskriven och översättningen är så bra gjord med ett fint språk. Slutet blir vår början är nog årets bästa bok såhär långt! Jag vill ha mer och jag håller tummarna att författaren skriver en fortsättning på den!

Rekommenderas varmt!

Kerstin Kolm

2022-05-31

En mycket fängslande berättelse om utanförskap, trauma, syskonkärlek, sviktande omsorg, gamla oförrätter mm utspelad i en småstad där alla känner alla- på gott och ont- och där tidigare svek och ouppklarade relationer ligger och pyr och flammar upp igen.
Berättat på en fantastiskt språk genom en mycket bra och passande inläsning.

2022-05-23

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Slutet blir vår början, är den brittiske författaren Chris Whitaker tredje roman, men den första som har översatts till svenska. Jag tyckte väldigt mycket om boken som var välskriven, gripande, spännande, vacker, sorglig, berörande, hemsk, rolig, och mycket bra. Kan varmt rekommendera den.