Sluta aldrig gå : från gatan i Sao Paulo till Vindeln i Norrland

?Jag är född i Brasiliens vildmark och bodde i en grotta tills jag var ungefär fem år gammal. Därefter flyttade min mamma och jag in till en av São Paulos många kåkstäder ? en rent livsfarlig miljö för ett barn att växa upp i. Jag fick tidigt lära mig att inte lita på polisen eller andra vuxna. Ofta fick jag klara mig själv och jag fick även ansvara för min lillebror innan jag slutligen hamnade på barnhem. Ett år senare, när jag var åtta år, adopterades jag bort till en familj i Vindeln i Västerbotten.?Christina berättar om sitt liv som gatubarn i Brasilien, om svält, misshandel och separation. Om uppväxten i Sverige och alla kulturkrockar som uppstod när hon kom till det lilla samhället i Norrland. Hur hon har bearbetat sina upplevelser i vuxen ålder och börjat bygga upp ett nytt liv. Och när hon behöver fylla på med kraft och energi har hon ett speciellt knep: Hon kastar sig ut...

Linda F.

2021-11-05

En väldigt gripande bok, jag fick stundvis lägga ifrån mig den för att smälta och ta in allt. För mig känns det så overkligt att behöva växa upp i en grotta.

Anna Bang

2020-11-16

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En hjärtskärande superbra bok. Älskar sånna här självbiografier!

För Namn

2018-05-27

Bra berättelse, en känslosam solskenshistoria om ett maskrosbarn som växer upp och blir en socialliberal och mångkulturell SJW. Minnen är förrädiska och blandar fantasi med (andras?) verklighet.

Sandra Katby

2018-01-23

Mycket bra bok som var väldigt lättläst, berörande och djup. Författaren har verkligen skrivit ifrån hjärtat och man märker att inget utav det är påhitt.

En bok som får mig att inse hur bra många av oss har det. Intressant, kärleksfull och gripande läsning om hennes uppväxt i Brasilien, hur livet i Sverige är och sökandet efter hennes rötter.

2016-10-27

Hon älskade sin mor över allt annat, men hamnade på ett barnhem med sin lillebror. Hon var 8 år. En stark och gripande berättelse om Christin, från gatubarn i Sao Paolus till adoption i Sverige.

En stark bok skriven av en överlevare. Alla vi bortskämda svenskar borde läsa den!
Om någon just adopterat ett eller flera barn, eller tänker göra det, så är den extra viktig!
Dessutom är detta en mycket välskriven bok med fina miljöskildringar.
Ibland är det svårt att gå vidare, för man blir verkligen berörd, men plötsligt tar boken en ljusare vändning och man kan gå vidare med Christinas fina upplevelser i tankarna, för såna finns också. Läs boken!!

Monica Carlsson

2016-10-13

En fantastisk bok! Förtvivlan, sorg och glädje.