Sluta aldrig fly

Coben, Harlan

| 2022

För mer än tjugo år sedan kidnappades Patricia, arv­tagaren till familjen Lockwoods förmögenhet, i samband med ett rån på familjegodset. Efter flera månader i fångenskap lyckades hon fly, men varken förövarna eller stöldgodset återfanns.  Tills nu. På en mordplats på Upper West Side upptäcker polisen en väska och en målning som försvann under det brutala rånet många år tidigare. På väskan är initialerna WHLIII ingraverade, vilket leder polisen till en man med koppling till fallet.  Windsor Horne Lockwood III eller Win, som hans få vänner kallar honom är en man med omåttlig rikedom, oklanderlig stil och en benägenhet att ta lagen i egna händer. Han är dessutom kusin till Patricia, och polisens fynd leder honom in i en mörk värld av hemligheter där han blir tvungen att ta till okonventionella metoder för att skydda sin släkt. Sluta aldrig fly är den senaste thrillern frånHarlan Coben. Med...

Caroline Johansson

2022-07-03

Inte i närheten av så bra som Myron Bolitar serien.

Lars Persson

2022-06-04

Som vanligt en garanterad bra lässtund med spänning och högt tempo, dock inte riktigt samma topp läsupplevelse som flera andra böcker av Coben

För tjugo år sedan kidnappades Patricia, arvtagare till en stor förmögenhet. Efter flera månaders fångenskap lyckades hon fly men förövarna lyckades fly utan spår. Tills nu - på en mordplats upptäcks stöldgods som tillhör Patricias familj. Windsor eller Win som han kallas, är kusin till Patricia och polisens fynd leder honom till en mörk värld….

Jag har tidigare läst en del böcker från Coben och har nog aldrig blivit besviken - det här en författare man kan lita på, jag vet att nu kommer jag få en bra lässtund, vilket är fantastiskt att han kan lyckas med bok efter bok och denna är precis som alla andra jag läst. Det är en välskriven bok med bra driv och man vill bara läsa en sida till, en sida till…. En bladvändare helt enkelt! Boken bjuder på spänning, överraskande vändningar, hemligheter, drama och humor… Och karaktären Win, han har sina sidor, kanske inte alltid dom bästa men jag gillar honom ändå för bakom allt finns det bra egenskaper. Coben är verkligen en speciell författare och jag väntar med spänning på nästa bok.

Monica Bäckelin

2022-01-26

Spännande, underhållande och välskriven. En riktigt bra bladvändare, rekommenderas.

Lara Börjesson

2022-01-18

Jättebra!

2022-01-17

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Det här är den tjugonde boken som jag läser av den amerikanske författaren Harlan Coben. Det har nästan blivit en tradition att varje januari läsa hans senaste översatta bok. Jag tycker mycket om alla hans böcker, förutom serien om Myron Bolitar som jag inte är så värst förtjust i. Men alla andra av hans böcker är strålande underhållning tycker jag. Mycket humor i böckerna, som är väldigt lättlästa. Viss spänning är det så klart också, och dom är inte så förutsägbara. Den här nyaste boken, Sluta aldrig fly, är tydligen den första boken i en serie om Win, som är huvudperson i den här boken, och en vän till karaktären Myron Bolitar. Kan absolut rekommendera den här boken för en stund av härlig underhållning, precis som jag kan rekommendera alla hans tidigare böcker. Finns också flera inspelade teveserier, som baseras på hans böcker, som också är bra, till exempel Stay Close (Stanna hos mig) hos Netflix.

Kaffeläsaren

2022-01-13

Jag har läst de flesta böcker som översatts till svenska av Harlan Coben. Jag gillar egentligen hans tidigare böcker lite mer då jag tycker att de senare blivit lite för snarlika varandra och som att historien upprepar sig. Men sen kom Sluta aldrig fly och med den tycker jag att den gamle sortens Coben kommit tillbaka igen till gamla takter. Boken har redan från start ett starkt driv framåt och det fortsätter så rakt igenom boken. Tempot är högt och boken bjuder på oväntade vändningar hela tiden. Huvudkaraktären Win är en ganska odräglig person, han är snuskigt rik och flyter genom livet lite som han vill, sen har han också en förkärlek för att slåss och hämnas på personer och lider inga samvetskval när han pucklar på någon. Egentligen talar allt emot att jag ska gilla honom men på något konstigt sätt så gillar jag ändå vissa delar av honom, som det att han alltid är slängd i käften och den rättvisa han hjälper till att ge utsatta kvinnor. Jag är positivt överraskad över den humor som glimrar fram mellan sidorna, det hade jag inte väntat mig av Coben. Boken är vansinnigt spännande ändå in i kaklet och sista delen blir i princip hetsläst bara för att få veta slutet. Harlan Cobens böcker har sålts i mer än 75 miljoner exemplar, en helt galen siffra, men efter den här boken är det lätt att förstå varför han säljer så mycket. Coben är skicklig på att skriva pulshöjande bladvändare!

Karolina Jonsson

2022-01-07

Min första bok av Coben och jag är såld! Varför har jag inte läst hans böcker tidigare frågar jag mig? Det ska bli ändring nu, jag vill läsa alla. Den här boken var så spännande att jag hade stora svårigheter med att lägga den ifrån mig. Huvudpersonen Win var onekligen en intressant man och jag uppskattar honom väldigt mycket. Jag gillar hur intelligent och hur bra han är på att läsa av människor. Det kan säkert te sig olika bland läsare men jag är iallafall en av de som sympatiserar med Win. Det är otroligt jäkla spännande att få följa honom genom vad man får kalla är ett detektivarbete. Jag skulle själv vilja ta till mig den kunskapen han har att våga vara tyst och inte alltid ge svar till människor, i alla lägen. Det är inte alltid det behövs och det är så intressant. Det är många trådar och namn att hålla ordning på genom boken, men ändå inte för många för mig att hålla reda på. Jag tycker att boken innehåller det mesta - spänning, dramatik, hemligheter, intressanta och annorlunda karaktärer och så gömmer sig där ändå mycket känsla och kärlek. Fullpott!