Slumpvandring

Axelsson, Majgull

| 2013

Augusta, Alice och Angelica tre kvinnor i samma familj men från tre olika generationer. Slumpvandring är en berättelse om livets vägar, om maktlöshet, skam och hämnd. Augusta, som vuxit upp som oäkting och barnhusbarn i 1900-talets början.Alice, som sexton år gammal blir med barn och skickas till mormor Augusta för att gömmas undan med sin skam.Och så Angelica, Augustas barnbarns barnbarn, som också hon sexton år gammal kommer till Augustas hus, på flykt undan det hårda liv hon levt de senaste åren. Majgull Axelsson har blivit flerfaldigt belönad för sitt författarskap, bland annat med Augustpriset 1997 för Aprilhäxan. Hon är översatt till många språk och är enav Sveriges mest framgångsrika författare.

Som vanligt med Majgull Axelsson, välskriven historia, men så mörk och dyster! Tyckte om att läsa boken och följa de olika kvinnoöde som utspelade sig, men den var lite för mörk. Hade önskat nåt litet hopp nånstans..Får ändå högt betyg - den berör!

Torbjörn Nilsson

2018-01-01

' "Ja", sa Alice och log moderligt, "Vi lever i berättelsernas tid. Har du inte märkt det?" '
Tänk att vi skulle få uppleva en revolution hundra år efter den ryska!
"Slumpvandring" är en en mycket smärtsam och lysande bok, väl värd att läsa i #MeToo - revolutionens tid.

Katarina Nord

2015-09-28

Välskrivet utan förskönanden! Deppigt, sorgligt och hemskt!

Jesper Svensson

2015-02-04

Mycket bra.

Helen Alm

2014-01-09

Snårig, skuggig och mörk. Väldigt välskriven och omskakande. En bok som jag kommer att minnas länge.

Sara Frimodig

2013-09-23

Boken var inte lika bra som Aprilhäxan, men fortfarande mycket välskriven och absolut läsvärd. Det är intressant hur väl bokens titel passar ihop med dess innehåll; slumpvandring är en matematisk term för ett sätt att skapa fraktaler, det vill säga "ett självlikformigt mönster med struktur i alla skalor", och innebär alltså att på ett iterativt (upprepande) slumpmässigt sätt skapa ett mönster. Precis så är med denna bok, där vi får följa tre olika generationer som alla går liknande öden till mötes. Jag tycker att det var en väldigt intressant bok! Tempot var dock stundtals väldigt lågt, men inte så lågt att man tappade intresset. Det drar dock ner helhetsbetyget lite, som därför landar på en svag fyra.

greger andersson

2013-07-16

Intressanta personöden, bra berättarupplägg med där författaren knyter ihop säcken bra på slutet. Möjligen lite långrandig och lite väl stereotypa skildringar på hur det patriarkala samhället systematiskt exploaterar kvinnor. För högsta betyg behövs mer nyansrikedom och mer öppenhet till läsaren att dra sina egna slutsatser kring levnadsödena.

Ulf Pettersson

2012-10-22

mycket välskriven, lite dyster men mycket realistisk skildring av en bruksorts utveckling och tre unga kvinnors lidande

malin norbäck

2011-11-23

Ytterligare en underbar bok av Majgull.

malin norbäck

2011-11-23

Ytterligare en underbar bok av Majgull.

Sandra Svensson

2011-05-22

författaren skrev mkt bra, man kände en slags obehagskänsla genom hela boken. helt klart läsvärd. kan dock inte ge den mer än en stark trea, kan bero på att jag själv rörde ihop karaktärerna lite då boken skrevs om tre generationer..

Jonas Rudberg

2010-03-01

Majgull Axelsson berättar om de tre kvinnorna i sin speciella stil: fragmentariskt och med ständiga tidshopp. Gjorde det lite svårt att komma in i boken. Men hon målar så skickligt med pennan, och viktigast av allt, hon bryr sig verkligen om sina karaktärer. De tragiska ödena blir aldrig effektsökeri. Romanens upplösning (annonserad redan på sida 2) är lika sorglig som logisk.

Pia W

2010-02-13

Hon beskriver kvinnors erfarenheter och öden så starkt att man kippar efter andan. Mörkt och smärtsamt men omöjigt att inte gripas djupt.

2010-01-18

Berättelse om Augusta, Alice och Angelica, en fängslande historia som vindlar sig fram över flera generationer. Det är en svart saga, men ändå väsentlig och underjordiskt bra!

Elin Ahlgren

2009-09-29

En berättelse om tre tragiska kvinnoöden. Lite tung och deprimerande med ändå värd att läsas.

Ulla Englund

2009-07-08

Flergenerationsbok som berör och känns sorglig

Johanna Falkered

2009-07-01

Så skicklig att jag tappar hakan över varje bok.