Slukhål

Alsterdal, Tove

| 2021

Uppföljaren till succén "Rotvälta" - utsedd till årets bästa deckare 2020 och vinnare av Glasnyckeln 2021, bästa kriminalroman i Norden. I ett ödehus vid Offersjön, djupt inne i de ångermanländska skogarna, hittas en ihjälsvulten man. Två fingrar är avhuggna på hans vänstra hand. Sjuttio mil längre norrut, i det nästan övergivna gruvsamhället Malmberget har en annan man spärrats in i en källare och lämnats att dö. Eira Sjödin, polisassistent i Kramfors, blir engagerad i utredningen, samtidigt som hennes mamma måste in på vårdboende. Hennes bror sitter fängslad, dömd för ett brott han har erkänt, men inte begått. När ännu en man försvinner berör det Eira personligen. För att finna honom är hon beredd att riskera allt.

Jan Svensson

2023-11-02

Andra delen i serien håller väl samma nivå som den första Rotvälta. Återigen spelar de geografiska förutsättningarna stor roll och man märker att TA har ett speciellt förhållande till trakten runt Ådalen. Klart läsvärd. Ser fram emot tredje delen.

Mliibo

2023-06-30

Inte lika bra som första boken i denna trilogi men fortfarande väldigt bra. Jag kan sakna att den blev en fortsättning från första men hon kunde ha tagit med mer från första boken och spånat vidare på så hade den blivit ännu mer spännande.

Är inte någon som läser deckare egentligen men denna hamnar ändå ganska högt upp på listan!

2022-10-14

Jomen det tar sig, kommer läsa fler i serien!

Riktigt bra!

D

Daniella Andersson

2022-03-14

Omöjlig att lägga ner.

2022-02-26

Bra som vanligt! Härligt språk, stämningsfulla natur- och miljöskildringar och en handling som slingrar sig framåt. Inledande lugn stegras hela tiden, det är verkligen en bladvändare. Man måste bara läsa vidare för att få en lösning.

Ulla Englund

2022-02-24

Kerstin Kolm

2022-02-01

Fastnar ej för denna bok. Saknar tempo, för mycket kringberättelser. Blir oengagerande och icke- spännande.

2021-11-16

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Slukhål är författaren Tove Alsterdals sjunde roman. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa. Och den här boken gjorde mig absolut inte besviken, för jag tyckte att den var mycket bra, även om jag tyckte att själva storyn i boken kanske var en aning sämre än i tidigare böcker. Däremot personbeskrivningarna, karaktärerna, och miljöbeskrivningarna, dom tyckte jag riktigt mycket om. Och jag kommer definitivt att följa Eira Sjödin, och dom andra i Ådalen, i kommande böcker. Kan absolut rekommendera boken, och gärna även den första boken i serien, Rotvälta. Och även alla författarens tidigare böcker.

🌹Denna Deckare var välskriven
Den var riktigt Spännande & en 👌 Bladvändare på hög nivå
Jag gillade den skarpt & jag kan
Rekommendera den till er som Inte läst den än.
Jag ger den
💜💜💜💜💜  av 5st🌹

2021-11-02

Betydligt bättre än den första delen. Spännande!
(Jag skruvade upp ljudhastigheten till 1.1.)