Släpp mig fri

Flodén, Stina

| 2023

Camilla och barnen lever under ständigt hot efter att maken Mikael mördats. Mannen som kidnappade dottern Hedda är fortfarande på fri fot, och Camilla och Hedda är de enda vittnena. En kväll knackar Camillas förflutna på dörren till familjens nya hem på skyddad ort. Maj-Lis, numera utredare för polisen i Falun, behöver hennes hjälp. I sitt arbete har hon kommit över en gammal video med en okänd flicka som filmats på platsen där Hedda hölls fången. Hon är nu fast besluten att ta reda på vem flickan är och var hon finns innan det är för sent. Camilla kan inte riskera att förlora Hedda igen, men för att bli fri från sitt förflutna kan hon inte längre leva ett liv på flykt. Genom att hjälpa polisen kan hon sätta stopp för mannen som hotar dem. Hon måste bli den som jagar. Släpp mig fri är den efterlängtade uppföljaren till debuten Nu...

3,5/5

Camilla Stensjö har flytt till Falun med sina barn, för att komma bort från mordet på hennes make och de personer som vill ta dottern Hedda men också från de från hennes bakgrund som riskerar att berätta vem hon egentligen är. När det förflutna knackar på i form av Maj-Lis, utredare på Falunpolisen, vet inte Camilla hur hon ska reagera. Maj-Lis vill ha hjälp med att hitta den flicka som, likt Hedda, överlevt pedofilhärvan, och Camilla vet inte vad hon ska göra. Deras boende är skyddat, men mannen som tog Hedda är fortfarande på fri fot och på jakt efter dem. Camilla kan inte låta bli att ta chansen att hjälpa till att sätta stopp för honom, för att kunna leva ett liv i lugn och ro. Men det blir inte alls som hon tänkt sig.

Släpp mig fri är den andra delen i spänningsserien om Camilla Stensjö och även om det går att läsa den här delen fristående eftersom det är en helt egen del i berättelsen, skulle jag rekommendera att läsa dem i ordning för det är mycket enklare att förstå ångesten och de val Camilla gör i den här boken om man har upplevt den första.

En av sakerna jag gillar med den här serien är känslan av att verkligen vad som helst kan hända och att det inte finns någon man kan lita på. En annan är att Stina Flodén verkligen inte räds att göra det obehagligt och obekvämt och att det faktiskt inte behövs vara så groteskt och blodfyllt för att det ska vara hemskt. Alltid när det handlar om barn som far illa är det jobbigt att läsa för mig, och här är det faktiskt inte bara pedofilihärvan och hur den nästlar sig genom Sverige för att hjälpa Camillas före detta vän Tobias att hitta familjen utan också hur det sätt Camilla beter sig påverkar hennes barn och relationen dem emellan. Det gör ont i magen av att läsa hur Anton verkligen bara vill få vara en vanlig ungdom utan ett konstigt och hemligt förflutet, vilket gör att han håller saker från Camilla och utsätter sig själv för fara som kunde undvikas. Att känna hur Heddas ångest över att inte allt är som det brukar, tillsammans med att hon kämpar för att hantera det som har hänt henne och rädslan över att det ska hända igen och att hon ska lämnas ensam.

Persongalleriet är inte stort och det uppskattar jag, eftersom det får mig att känna av den isolering och ensamhet som den här familjen känner. Att inte få veta så mycket mer om Antons kompisar eller det Hedda upplever online, gör att man känner samma hopplöshet som Camilla känner. Ändå tycker jag att den här boken känns mer långdragen än den första, vilket får betyget att dras ner litegrann. Kanske är det för att den här boken inte har ett ”riktigt” brott att fokusera på, som den första, eller så är det för att Camillas utvecklingskurva känns lite avstannad och en upprepning av bok ett. Ändå är det riktigt spännande och jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på serien.

Språket är bra och passar genren och känslan som lämnas kvar i mig skapar obehag varje gång jag tänker på den här serien.

Sofie Johansson

2024-01-17

"Släpp mig fri" av Stina Flodén är en gripande och nervkittlande thriller som fångade mig från första sidan. Som läsare dras jag omedelbart in i Camilla Stensjös liv, en tvåbarnsmamma vars tillvaro är allt annat än vanlig. Efter att hennes make Mikael mördats och dottern Hedda kidnappats, lever hon under ständigt hot, vilket skapar en känsla av konstant spänning och oro.

Flodéns berättande är både intensivt och personligt. Jag kände starkt för Camilla och hennes situation. Hennes kamp för att skydda sina barn och samtidigt hantera sitt eget förflutna är djupt rörande. Det som gör "Släpp mig fri" särskilt intressant är hur Camilla går från att vara ett offer till att aktivt ta kontroll över sin situation. Det är en resa av empowerment och mod som är både inspirerande och spännande.

Intrigen med den okända flickan på videon och kopplingen till Heddas kidnappning är skickligt konstruerad och håller spänningen uppe genom hela boken. Maj-Lis, utredaren från Falun, tillför en extra dimension till historien och hennes beslutsamhet att lösa fallet ger berättelsen ytterligare djup.

Som uppföljare till "Nu dör vi" står "Släpp mig fri" stark på egna ben. Flodén har skapat en fängslande värld där varje karaktär känns verklig och varje händelseförlopp är trovärdigt. Berättelsens tempo är snabbt och det är aldrig en tråkig stund.

Sammanfattningsvis är "Släpp mig fri" en stark och medryckande thriller som jag varmt rekommenderar. Stina Flodéns förmåga att skapa en berättelse som är både spännande och emotionellt laddad gör denna bok till en oförglömlig läsning. För alla som uppskattar en bra thriller med starka kvinnliga karaktärer är detta en bok du inte vill missa.

Anna Piippolainen

2023-10-05

Handlingen fortsätter kort efter första delen ”Nu dör vi”
Osäkerheten om deras säkerhet sätter spänningen direkt.
Hela tiden en nagelbitande katt och råtta lek lite av ett psykologiskt spel som gör att man har andan i halsen hela tiden.
Gunilla Leining som uppläsare gör det som vanligt ett bra jobb.

Rosita Söderström

2023-08-07

Himmel! Vad ska en säga?
Du har gjort det igen Stina Flodén! 😀 Vilket hantverk! Ett mästerverk till uppföljare!

En skrämmande fantasi, som dock sannolikt delvis kan vara verklighet, vilket gör det hela än mer skräckfyllt och upprörande. Bladvändare!

Ser fram emot nästkommande … för så måste det bli …

Släpp mig fri, är uppföljaren till spänningsroman Nu dör vi. Har du inte läst den, gör det först – Fantastisk debut!

Monica Bäckelin

2023-08-02

Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare, hoppas på fortsättning.

Pia Gummesson

2023-05-21

Så spännande bladvändare. Gillar den skarpt!

2023-04-23

Det här är uppföljaren till Stinas debut ”Nu dör vi”. Liksom förra boken är ”Släpp mig fri” en riktigt, riktigt spännande bok som jag sträckläste från sidan ett.

Tempot är högt och man vet inte vem man kan lita på. Det är som att sitta på ett skenande tåg och se allt rusa förbi utanför, på väg mot en katastrof.

Jag tycker om att man får de olika karaktärernas perspektiv, följa deras känslor och rädslor. Det gör boken mer spännande och obehaglig. Stina är väldigt bra på att bygga upp den där obehagliga stämningen som kryper in under huden och gör att man vill kika över axeln när man läser. För att försäkra sig om att det inte är någon där.

En väldigt bra spänningsroman om att leva på flykt och i rädsla. Om vänskap, svek, att vilja slå sig loss från dem som jagar. Att vilja vara fri.

Jag tyckte att Stinas första bok var otroligt bra, uppföljaren är ännu bättre! Missa inte liksom! Löp och köp!