Slottsmysteriet

Widmark, Martin

| 2017

En chokladprovning för bra för att vara sann.Vallebyborna provsmakar utsökt choklad på slottet. Det är greve von Farsen som bjuder på egentillverkade praliner från sin plantage. De låter sig väl smaka och tjusas av den framgångsrika greven och hans lyx. Så kan de alla få det, menar greven, bara de satsar pengar i hans nya plantage. Hans betjänt, den döve Floyd Nilsson, iakttar vaksamt alla deltagarna under provningen och förser hela tiden greven med handskrivna lappar. Det verkar vara något lurt på gång! Lasse och Maja smyger iväg och upptäcker att slottets övriga rum är tömda på möbler. Och att en startklar motorcykel väntar i garaget ...Lättläst, men inte lättlöst, är parollen bakom LasseMajas detektivbyrå - en av Sveriges största barnbokssuccéer genom tiderna med ca 15 miljoner böcker sålda världen över och översatta till ett 40-tal språk. Martin Widmarks charmiga berättelser...

Den här boken är skriven av Martin Widmark. Den handlar om att det blir mystiska bränder och precis efter bränderna har något blivit stulet. Det blev bara bränder där det var nya brandsläckare. Jag ger den 3 av 5 för den var så lättläst. Av Cornelia

Maja och Lasse har gjort en deckarhandbok till Folkes och Eskil för att de vill också bli detektiv. Maja och Lassa har skrivit fakta i deckarhandboken.

2021-12-15

Jättebra var spännande och roligt att den dektiv var tjuven

2021-12-15

Jag tycker att boken är bra men det kunde gärna fått hända något mer.

2021-12-15

En lättläst bok som är fantasifull.

2021-12-15

Den är spännande så den får en femma. Den är rolig också.

bra jättebra

2021-12-15

inte så bra för det hände typ ingenting men sorglit på slutet.

2021-12-14

Någon har gått där arkeologerna har grävt men inget har försvunnit.

2021-12-14

Saker försvinner på de ställen det börjar brinna.

2021-12-06

Super bra bok då man inte kunde tro att greven lurades. Jag rekommenderar den här boken men det är lite rörigt jag fick läsa om några sidor för att förstå vad som hade hänt.

2021-12-06

Den var bra och bra gåtor

Det är veldigt roligt att man får lösa uppigifter

jätte spännande

jätte spännande

Det var kul med att man fick lösa mysterium själv

Den var väldigt spännande och det var väldigt mycket humor i den. /Casper

4A Svandammsskolan

2021-11-25

den var rolig för att greven lurade de andra

4B_Tegelhagen

2021-11-22

Den handlar om två personer som har hittat massa silver och sen så ahr presten tapat bort sina stövlar.

2021-11-22

En spännande bok med mycket lösningar och mycket som är planerat men man kunde nästan lista ut hur det egentligen var på en gång. En enkel bom som jag rekommenderar för någon yngre runt 7 eller 6 år

den va rolig

2021-11-21

gillar super mycket för att den där kinesiska grejen som var stulen var super gammal

2021-11-19

Den här boken var inte så bra.Den var ganska lång tråkig

2021-11-19

gillade inte den den var bara om hur man bara blir detektiv.

2021-11-18

Jätte bra

2021-11-16

Det kända dansbandet Errols har kommit till Valleby för att ha en show.

Boken var bra för att mysteriet var bra och att det var spännande.

Jättebra

Balltorpsskolan 4A

2021-11-16

Lasse,Maja och byn blir bjudna till grevens slott. Där får de choklad provning. Alla tycker att chokladen är jätte god. Men egentligen s är chokladen köpt från super-livs. Och de skulle cykla till slottet. Greven har tagit alla tavlor och allt fint till stora salen. Greven och hans bethjant tänker rymma och låsa in de andra och det var därför betsjanten låste cyklarna så då inte skulle komma bort ifrån slottet. Men som i alla böckerna löser Lasse och Maja mysteriet och greven och betsjänten åker fast.

2021-11-15

Den här boken handlar om musik och att de skulle uppträda på sen

Den var ra men ganska lätlast

2021-11-10

I denna bok är det så mycket spänning då kyrkan står på spel men så klart så hinner detektiverna stoppa branden och ta reda på vem det var som orsakade bränderna och vem det var som stall alla värdefulla föremål. En super bra bok som jag verkligen rekommenderar.

2021-10-26

Jättebra!

Det var en bra bok. Väldigt spännande.Roliga mysterium att lösa.

den var okej.

boken var bra det var väldigt många saker som hände den det var en greve som ägde en ö som det var kakao planter på det var många som ville skriva under kontrakt att dom vill vara med och käna miljontals pengar ön låg vid jamaica on var stor greven köpte ön för nåra tusen men idag var den värd typ en miljon men finns ön är kontrakten riktiga det får du reda på i boken!

boken var bra

Boken handlade om en greve som vill bjuda på choklad. Greven försvinner sedan spårlöst och Lasse och Maja gör allt de kan för att hitta honom. Jag tyckte att denna boken var bra och rolig. Boken passar dem som gillar mysterium och slott men framför allt choklad.

boken var bra