Slottsmusen Petit och Spökkatten Rödben på Kalmar Slott

Kimselius, Kim M

Den minsta lilla musen på Kalmar slott har en stor dröm. Han vill bli riddare. En dag smyger Petit ut ur slottet för att vara med vid ett riddarspel. Det går inte riktigt som han har tänkt sig. På vägen tillbaka möter han spökkatten Rödben.Ett möte som förändrar slottsmusen Petits liv. "Vi får följa den modiga lilla musen Petits drömmar och äventyr på Kalmar slott. En fin berättelse med blandning av äventyr och fakta, precis som Kim brukar skriva. Boken är för de yngre barnen. Jag känner att många kan känna igen sig i Petit och att det kan ge styrka. Sonen sa när vi läste att boken handlar honom. En modig liten kille som följer sina drömmar trots att det finns de som vill reta och hindra, men är man bara sig själv så vinner man och får riktiga vänner." Jessica Bengtsson med sonen Oskar. Kim M. Kimselius har under drygt 22 år fångat läsare i alla åldrar med sina fristående historiska äventyrsböcker...

Pia Hansen

2019-09-23

Kapitelbok att läsa själv eller högläsning. Roliga och spännande både för små och stora. Varje kapitel har en rubrik som ger en ledtråd till vad det handlar om. Kapitlen är inte långa, gör att även en inte så duktig läsare upplever att man kommer framåt i boken. Kapitlen slutar spännande, en bladvändare. Fina färgglada bilder på Petit och hans vänner och vad som händer dem. Det finns fler böcker om Petit och Rödben de går att läsa var för sig och man får tillräckligt med information i Petit och Rödben möter Monsterkatten för att förstå vad som hänt i Slottsmusen Petit och spökkatten Rödben på Kalmar slott.

Har man varit på Kalmar slott känns miljön igen, om inte blir man nyfiken och vill åka dit.
Kul med fakta om författaren och illustratören och att vi får veta att det kommer fler böcker om Petit och Rödben.