Slottsmorden

Rockborn, Erika

| 2023

Under en visning på Tjolöholms slott utanför Göteborg hittas en av guiderna död. Har hon hoppat eller har någon knuffat henne? Av en tillfällighet befinner sig kriminalinspektör Alicia Lundberg och hennes nya kollega Elsa på slottet och snart har deras team för grova brott kopplats in. Samma kväll som Alicia firar sin trettioårsdag sker ett nytt mord, även detta på ett slott. Det visar sig att slottsmiljön inte är enda sambandet mellan fallen ? en silverberlock påträffas på båda mordplatserna. Är det verkligen en slump? Vem är det som gäckar polisen och varför har två till synes oskyldiga människor mist livet så brutalt? Samtidigt som teamet arbetar intensivt med att lösa mordgåtorna börjar Alicias liv falla på plats efter den tuffa utredningen av de mördade författarna året innan. Hon börjar dejta en gammal kärlek, men det är något som inte stämmer i hennes omgivning. Tvivlen sätter...

Alicia och hennes kollega Elsa är på Tjolöholms slott för att gå på en guidad visning men en av guiderna hittas död. Deras team kopplas in och snart sker det nya mord på slott. Offren har inget uppenbart gemensamt, så kan det vara en slump att det råkar hända? Samtidigt börjar Alicias liv tuffa på igen efter vad som hände året innan när flera författare mördas. Ändå tvivlar hon på att hon kan lita på sig själv och sin egen magkänsla, den har lett henne fel förr.

Slottsmorden är andra delen i serien om Alicia Lundberg, och även om jag skulle säga att det går att läsa dem fristående eftersom det här är en helt annan utredning och det finns tillbakablickar som berättar om varför Alicia reagerar som hon gör, rekommenderar jag att börja med Författarmorden och sedan ta sig an den här för att ha bästa möjlighet till förståelse. Som slottsguide tycker jag att det här är en fantastisk idé, slott är generellt en bra miljö för brott (okej, få inga idéer). Att det dessutom blir under en mordmysteriekväll på ett av slotten, gör det bara ännu bättre.

Persongalleriet är inte särskilt stort, och har man läst Författarmorden först, är det ännu färre personer att lära känna. Jag tycker om Alicia som huvudkaraktär, hon är inte perfekt på något sätt men hon är modig, snabbtänkt och klurig. Men också impulsiv och kan inte alltid kontrollera sig. Det är också trevligt att se att vare sig hon eller Elsa helt accepterar macho-kulturen på jobbet och ifrågasätter saker.

Språket är bra och handlingen drivs hela tiden framåt. Jag tycker om att all utredning bryts av med Alicias personliga historia och vardagsliv.

Det här är en väldigt spännande serie och jag ser fram emot att läsa vad som händer i fortsättningen.

johansonanette

2023-02-24

Slottsmorden är den andra boken i serien om kriminalinspektören Alicia. Och trots att jag inte läst den första boken "Författarmorden" var det enkelt att komma in i handlingen. Detta är en spännande och överraskande bok med flera intressanta karaktärer. Jag läser gärna mer av författaren.

2023-02-16

Likt första delen ”Författarmorden” är denna en deckare med högt tempo och oväntade vändningar. Jag fångas ganska snabbt in i handlingen och Erika är bra på att skriva spännande. Som läsare hålls jag på sträckbänken och flera gånger gissar jag fel på vem som egentligen är skyldig.

Jag tycker om karaktärerna som det handlar om och jag får lära känna dem bättre. Gillar hur Erika berättar och gestaltar deras relationer, polisarbetet och miljöerna.

Spännande, oförutsägbar och bladvändare är tre ord jag tycker beskriver boken bra! Längtar efter nästa del, så skriv fort!

Monica Bäckelin

2023-02-15

Spännande, välskriven och intressanta karaktärer. En bladvändare, hoppas på fortsättning.

Under en visning på Tjolöholms slott. hittas en av guiderna död. Har hon hoppat själv eller har någon knuffat henne? Av en slump befinner sig kriminalinspektör Alicia där med sin kollega Elsa. Inom kort kopplas Alicia och deras team för grova brott in. Ett nytt dödsfall sker snart, även det på ett slott. Finns det några kopplingar mellan dödsfallen?

Wow! Del 2 om kriminalinspektör Alicia, första boken var enligt mig riktigt bra, toppbetyg men denna är om det är möjligt snäppet bättre. Jag är fast från första sidan, det är en nervkittlande läsning från början till slut - en bladvändare. Jag luras fullständigt av de trådar och krokar som läggs ut för mig som läsare. Jag kastas verkligen fram och tillbaks och jag tror mig veta svaren, jag blir förd bakom ljuset flera gånger och det är ju precis så det ska vara - briljant! Det är oväntade tvister, bra driv och spännande. Jag gillar de oförklarliga händelserna som sker hemma hos Alicia, det får det att krypa under skinnet på mig och gör att pulsen höjs lite extra. Erika är otroligt skicklig på att gestalta karaktärer och relationer, att kunna addera till mixen med spänning och mord också - ja då är det en fullpoängare. Missa inte del 1 i serien Författarmorden.