Slottet i skogen

Mailer, Norman

| 2008

Slottet i skogen blev Norman Mailers sista fullbordade roman. När boken kom ut fick den stor uppmärksamhet, inte bara på grund av sitt ämne utan också för att den var Mailers första skönlitterära bok på över ett decennium. Mailers status som en av de stora amerikanska författarna har vi blivit påminda om ofta den senaste tiden. Nästan alla har åsikter om honom; många är ibland väldigt kritiska men de flesta är överens om att han var en fantastisk berättare. Slottet i skogen är en dokumentärroman uppbyggd av flera korta delar och försedd med en utförlig referenslista. Den vetenskapliga ansatsen kan lura oss, för boken ger en fantasirik och verkningsfull fiktionsram kring den person som boken handlar om Adolf Hitler. Originaltitel: The Castle in the ForestÖversättning Leif Janzon

Michael X

2011-07-03

Boken var en besvikelse... Mailer har en intressant idé, låta Den Onde och hans agenter katalisera fram det som så småningom blir Hitler..., men han lyckas inte få mycket vettigt ur det, och kommer, efter mycket prat, inte längre än till puberteten. Synd, för det kunde ha blivit en (ur judisk och allierad synvinkel) passande satir.