Sällsynt kloka varelser

Van Pelt, Shelby

| 2023

Amerikansk succédebut!- New York Times bästsäljarlista- Nominerad till både Best Debut Novel och Best Fiction 2022 av Goodreads- A Read With Jenna Today Show Book Club Pick!"Med sina ömsinta karaktärsbeskrivningar, lågmälda humor och lättsamma prosa är den helt enkelt perfekt till sommarens hängmatta." UNT"... läsvärd roman som är både finstämd och mysig. En bok som berör på djupet." Vestmanlands Läns TidningTova har tagit jobb som städare på stadens akvarium för att ha något att göra. Hennes make har gått bort och annars träffar hon mest sina enerverande väninnor på tråkiga kafferep.Med mopp och hink rengör Tova akvariets lokaler efter stängning iakttagen av de vattenlevande varelserna. Där finns den åttaarmade bläckfisken Marcellus som hon är särskilt fäst vid. Samtidigt kommer den unge Cameron till stan, på jakt efter sin pappa. När Tova råkar...

T N

2w

Mysig bok🥹❤️‍🩹

T N

2w

Mysig bok🥹❤️‍🩹

2024-01-01

Vilken fin berättelse det här var. En berättelse om hopp, vänskap, om att försonas med det förflutna och att leva i nuet.

Huvudkaraktärer i boken är Tova som är städare på stadens akvarium för att ha något att göra. Hennes man har gått bort och hon sig lite ensam. Vi får även möta Cameron, som precis kommit till staden för att leta efter sin pappa. Och så Marcellus, den åttaarmade bläckfisken som döljer många hemligheter i sitt akvarium.

Marcellus blir en röst i boken, en röst som berättar vad som egentligen händer. Han vet så mycket och berättar det på sitt sätt för Tova. Det är annorlunda men jag gillar att få historien ur en bläckfisks perspektiv.

”Sällsynt kloka varelser” är en bok som både lockar till skratt och till eftertanke. Det är både hjärta och smärta! Jag tycker att språket är fint, lätt att läsa och författaren gestaltar både miljö och karaktärer bra. Dessutom finns det ett par oväntade vändningar som jag gillade!

En jättefin bok som var lätt att tycka om!

2023-12-25

En väldigt fin, varm och lite annorlunda berättelse.
Perfekt att lyssna på när man är ledig. Fint inläst!

2023-09-11

Rosita Söderström

2023-08-07

Åååå, vad underbar! Jag är förälskad i Marcellus. Önskar den fick bli en animerad film – för bläckfiskar ska inte kontrolleras eller dresseras av människor, de hör heller inte hemma i akvarium eller dylikt, deras hem är Havet!

En beundransvärd story med härligt fyndiga liknelser i det gestaltande språket. En ny favorit att inspireras av 🙂. Hjärtevärmare med ett tårflöde som svämmar över. Extra plus för att inte minst bläckfisken Marcellus perspektiv skildras. Fantastisk sammanknytning!

Må Sällsynt kloka varelser få komma med bland Årets Bok nominerings kandidaterna 2024!

Oavset vad andra säger – Jag är kär i Marcellus och undrar hur hans liv artar sig framöver ...

💜Det var en helt okej bok.
Blev lite tråkig mellan varven dock.
Visst var det intressant information om bläckfiskar, men resten var ibland bara utfyllnad.
Kemin mellan karaktärerna var dock bra, målande beskrivet och känslomässigt var det intressant att se hur de utvecklades.
Det var en bra story, men som inte hade mått dåligt av att kortas med några timmar.
Kanske hade den fått ett annat betyg om jag läst den i stället för att lyssna.
3/5 möjliga 🪼💜

Tarja Ahlgrén

2023-07-10

Feel good ur ett oväntat perspektiv. Vem hade kunnat tro att man kunde utveckla varmare känslor för en bläckfisk.