Nazer, Mende

| 2003

Mende Nazer föddes 1982 på landsbygden i Sudan. Som yngsta flickan i familjen är hon sin pappas ögonsten och hon drömmer om att bli läkare och tjäna pengar för att kunna hjälpa sina föräldrar. 1994 gör arabisk milis ett brutalt tillslag mot byn och hennes enkla, men lyckliga tillvaro krossas för alltid. Männen dödar och misshandlar många av byborna och Mende säljs som slav. I sex år arbetar hon hos en rik arabfamilj i Khartoum - ett utnyttjat, misshandlat hembiträde utan ersättning eller någon kontakt med omvärlden. Hon vet inte ens om hennes familj lever. År 2000 säljs hon till Sudans ambassadör i London och där fortsätter slaveriet som tidigare. Så efter en tid uppkommer en möjlighet att fly... Mende Nazer har med hjälp av den brittiske journalisten Damien Lewis skrivit ner sin historia om denna nutida mänskliga och politiska tragedi.

Izabela Horn

2015-08-24

En hemsk historia men läsvärd , förstår inte hur detta kan inträffa under vår tid.

Karin Norlander

2012-09-02

Viktig berättelse men fick inte "kontakt" med huvudpersonen, jag blev inte berörd.

h4l h4rtl3y

2012-07-31

stark skildring av ett helvete, men också en underbar inblick i en flickas barndom i en afrikansk stam: kontraster

eva arkelid

2011-08-21

även om jag vet att det finns slaveri fortfarande blir jag lika upprörd när jag läser om det tack och lov att hon fick hjälp men tyvärr är det nog många som inte orkar bry sig

Ganska bra bok men den kommer inte att gå till historien!