Slaughterhouse-five, or, The children's crusade : a duty-dance with death

Vonnegut, Kurt

| 1991

Philip Stenström

2017-11-11

Billy Pilgrim lever, till viss del, upp till sitt efternamn, han färdas, men gör det på ett något annorlunda sätt, nämligen fram och tillbaka i tiden. I sökandet på de heliga är han en udda pilgrim som plågas fysiskt och mentalt, av yttre och inre plågoandar, på sin färd. I ena stunden är Billy, i andra världskriget, tillfångatagen krigssoldat på slakthus 5 i Dresden. I den andra är han inspärrad, för stridsutmattning, på veteransjukhus i efterkrigstiden, för att sedan plötsligt befinna sig på planeten Tralfamadore, som exotiskt exemplar i en inhägnad på zoologiska trädgården, för Tralfamodorianerna att beskådas. ”Så kan det gå.” På följande sätt avslutas varje stycke som återberättar ett eller flera dödsfall. Därav blir det mer förståeligt varför författaren, Kurt Vonnegut, som upplevde brandbombningen av Dresden i andra världskriget, skildrar en uppriktig bild av råa, brutala människor som inte förtjänar, i tid och rum, att existera. Vi, människor, är, precis som Vonnegut förtydligar och belyser, inspärrade; fysiskt och psykiskt, medvetet och omedvetet, villigt och motvilligt av oss själva eller av andra. Vi är, tveklöst, våra egna fiender. För utomstående, iakttagande varelser är vi inte mer än primitiva maskiner som går på tomgång. Slakthus 5 är litterärt verk, som skildrar en plågsam, kärleksfull, men också förödande, tidsresa, av graciös berättarklass. Det ligger mycket djup mellan raderna, med underliggande och överträffande budskap som centrerar kring ett levnadsöde. Det är ett tidlöst mästerverk som väver samman tid och rum på ett ypperligt och värdigt sätt. Ska man läsa en bok bör man läsa Slakthus 5.

Jag läste den någon gång på tidigt åttiotal och den träffade mig rakt i bröstet. Med koncisa knivskarpa formuleringar träffar Vonnegut ondskan som med en pilspets. Trots att den handlar om fasansfulla saker är den också en mycket rolig bok. En intelligent författare med en briljant penna som skriver så att det berör!

John Espling

2015-05-08

Rätt egen bok som på något konstigt vis lyckas knytas ihop. Dock så är den svenska översättningen kass, undvik!

Henrik Andersson

2014-06-29

Vonnegut har som vanligt en väldigt säregen skrivstil, en sorts skruvad vardagsrealism som hela tiden håller fokus på den sociala kommenteringen. Här om krigets baksida och dess råa, oglamorösa verklighet. De övernaturliga inslagen med tidshoppande och hans kontakt med en avlägsen planet ger en surrealistisk touch som förhöjer läsvärdet ännu mer. 3+

Liza Bolin

2014-02-07

så kan det gå.

Ulf Pettersson

2013-10-22

är lite obekväm med böcker som inte är jordnära, här finns resor i rymden som jag inte gillar. Man får god uppfattning av Dresdens fasor under bomberna.

Jenny Look

2013-05-11

Jag förstår den inte riktigt. Språket är följsamt och jag gillar hyr författaren blandar in sig själv hela tiden, men begriplig är den icke.

Peter L

2012-06-17

En underbar läsupplevelse.

greger andersson

2011-11-23

En antikrigsskildring i poetisk tappning. Mycket läsvärd och öppen bok, där gränsen mellan offer och bödlar suddas ut. Knivskarpa formuleringar blandat med ett poetiskt språk. Bitvis ganska krävande då författaren hoppar i tiden och använder ett ganska avancerat bildspråk. För er som vill ha en litterär utmaning, läs denna!

Nenne No

2011-09-28

Hade också satt en neutral trea på boken, läste om den, och den tar riktigt tag i en. Den målar med små penseldrag men gör det på exakt rätt sätt. Det är vackert, tragiskt och tänkvärt. Och det känns. Så kan det gå.

Klinga

2011-07-18

Jag läste Slakthus 5 för 30 år sedan. Minns att jag tyckte om den och satte en neutral 3:a i betyg ända till dess jag nu läste om den. Den är så lågmäld, fantastiskt rolig, skrämmande och framför allt rörande. Det är sorg över världens tillstånd, den ondska som finns inom oss alla och en hyllning till förmågan att försonas och gå vidare. Det är inte "krigets skönhet" utan krigets tomhet, meningslöshet och människofientlighet som skildras.

Liza Bolin

2011-05-23

Helt vansinnig och i mitt tycke riktigt, riktigt rolig. samt hemsk och rörande. Så kan det gå.

Sandra Frandén

2010-06-05

Helt underbar bok. Jag kan läsa om den hur många gånger som helst utan att tröttna på den.

Jessica Johansson

2010-05-30

Jag gillar idén med hopp i tiden. Historien griper tag i en. Dessutom tycker jag att sammanfattningarna av Kilgore Trouts böcker var väldigt intressanta, skulle vilja läsa dem om de fanns.

Max Kern

2010-03-18

Faktiskt den första "riktiga" bok jag läste. Jag var 14 då och blev helt tagen av Billy Pilgrims knäppa färder genom olika tidsåldrar. Den utmanade då hela min "fasta" bild av världen. Jag tror inte den skulle ha gjort det i dag.

carl crona

2010-02-12

Freddy K

2010-01-18

Mycket speciell bok. Totalt flippad, men med eftertanke.

Johannes Soldal

2009-07-22

Jag har läst tre Vonnegut, två på svenska och en på engelska. De två jag läste på svenska, Blåskägg och Morgonmål för mästare, har varit sådär till stundtals bra. Slaughterhouse-Five läste jag på engelska, och det är ojämförligt det bästa jag har läst av Vonnegut. Antingen kräver hans prosa det engelska språket, eller så har jag läst dåliga översättningar, eller så är det här det bästa Vonnegut har skrivit. Fantastisk.

Christer Strandberg

2009-07-22

Läst på svenska. Suverän !