Slaughterhouse-five, or, The children's crusade : a duty-dance with death

Vonnegut, Kurt

| 1991

Centring on the infamous fire-bombing of Dresden in the Second World War, Billy Pilgrim's odyssey through time reflects the journey of our own fractured lives as we search for meaning in what we are afraid to know.

Lena M Johansson

2016-07-22

Jag läste den någon gång på tidigt åttiotal och den träffade mig rakt i bröstet. Med koncisa knivskarpa formuleringar träffar Vonnegut ondskan som med en pilspets. Trots att den handlar om fasansfulla saker är den också en mycket rolig bok. En intelligent författare med en briljant penna som skriver så att det berör!

John Espling

2015-05-08

Rtt egen bok som p ngot konstigt vis lyckas knytas ihop. Dock s r den svenska versttningen kass, undvik!

Henrik Andersson

2014-06-29

Vonnegut har som vanligt en vldigt sregen skrivstil, en sorts skruvad vardagsrealism som hela tiden hller fokus p den sociala kommenteringen. Hr om krigets baksida och dess ra, oglamorsa verklighet. De vernaturliga inslagen med tidshoppande och hans kontakt med en avlgsen planet ger en surrealistisk touch som frhjer lsvrdet nnu mer. 3+

Liza Bolin

2014-02-07

s kan det g.

Ulf Pettersson

2013-10-22

r lite obekvm med bcker som inte r jordnra, hr finns resor i rymden som jag inte gillar. Man fr god uppfattning av Dresdens fasor under bomberna.

Jenny Look

2013-05-11

Jag frstr den inte riktigt. Sprket r fljsamt och jag gillar hyr frfattaren blandar in sig sjlv hela tiden, men begriplig r den icke.

Andreas Ruuth

2013-05-03

Lngtrkig, oengegerande och frbannat omstndig. Frfattarens stilgrepp att anvnda "so it goes" efter varannan mening blir bara en amerikansk klyscha efter ett tag. En riktig besvikelse.

Peter L

2012-06-17

En underbar lsupplevelse.

greger andersson

2011-11-23

En antikrigsskildring i poetisk tappning. Mycket lsvrd och ppen bok, dr grnsen mellan offer och bdlar suddas ut. Knivskarpa formuleringar blandat med ett poetiskt sprk. Bitvis ganska krvande d frfattaren hoppar i tiden och anvnder ett ganska avancerat bildsprk. Fr er som vill ha en litterr utmaning, ls denna!

Nenne No

2011-09-28

Hade ocks satt en neutral trea p boken, lste om den, och den tar riktigt tag i en. Den mlar med sm penseldrag men gr det p exakt rtt stt. Det r vackert, tragiskt och tnkvrt. Och det knns. S kan det g.

Klinga

2011-07-18

Jag lste Slakthus 5 fr 30 r sedan. Minns att jag tyckte om den och satte en neutral 3:a i betyg nda till dess jag nu lste om den. Den r s lgmld, fantastiskt rolig, skrmmande och framfr allt rrande. Det r sorg ver vrldens tillstnd, den ondska som finns inom oss alla och en hyllning till frmgan att frsonas och g vidare. Det r inte "krigets sknhet" utan krigets tomhet, meningslshet och mnniskofientlighet som skildras.

Liza Bolin

2011-05-23

Helt vansinnig och i mitt tycke riktigt, riktigt rolig. samt hemsk och rrande. S kan det g.

Sandra Frandn

2010-06-05

Helt underbar bok. Jag kan lsa om den hur mnga gnger som helst utan att trttna p den.

Jessica Johansson

2010-05-30

Jag gillar idn med hopp i tiden. Historien griper tag i en. Dessutom tycker jag att sammanfattningarna av Kilgore Trouts bcker var vldigt intressanta, skulle vilja lsa dem om de fanns.

Max Kern

2010-03-18

Faktiskt den frsta "riktiga" bok jag lste. Jag var 14 d och blev helt tagen av Billy Pilgrims knppa frder genom olika tidsldrar. Den utmanade d hela min "fasta" bild av vrlden. Jag tror inte den skulle ha gjort det i dag.

carl crona

2010-02-12

Freddy K

2010-01-18

Mycket speciell bok. Totalt flippad, men med eftertanke.

Johannes Soldal

2009-07-22

Jag har lst tre Vonnegut, tv p svenska och en p engelska. De tv jag lste p svenska, Blskgg och Morgonml fr mstare, har varit sdr till stundtals bra. Slaughterhouse-Five lste jag p engelska, och det r ojmfrligt det bsta jag har lst av Vonnegut. Antingen krver hans prosa det engelska sprket, eller s har jag lst dliga versttningar, eller s r det hr det bsta Vonnegut har skrivit. Fantastisk.

Christer Strandberg

2009-07-22