Slaughterhouse-five, or, The children's crusade : a duty-dance with death

Vonnegut, Kurt

| 1991

Philip Stenstrm

2017-11-11

Billy Pilgrim lever, till viss del, upp till sitt efternamn, han frdas, men gr det p ett ngot annorlunda stt, nmligen fram och tillbaka i tiden. I skandet p de heliga r han en udda pilgrim som plgas fysiskt och mentalt, av yttre och inre plgoandar, p sin frd. I ena stunden r Billy, i andra vrldskriget, tillfngatagen krigssoldat p slakthus 5 i Dresden. I den andra r han insprrad, fr stridsutmattning, p veteransjukhus i efterkrigstiden, fr att sedan pltsligt befinna sig p planeten Tralfamadore, som exotiskt exemplar i en inhgnad p zoologiska trdgrden, fr Tralfamodorianerna att beskdas. S kan det g. P fljande stt avslutas varje stycke som terberttar ett eller flera ddsfall. Drav blir det mer frsteligt varfr frfattaren, Kurt Vonnegut, som upplevde brandbombningen av Dresden i andra vrldskriget, skildrar en uppriktig bild av ra, brutala mnniskor som inte frtjnar, i tid och rum, att existera. Vi, mnniskor, r, precis som Vonnegut frtydligar och belyser, insprrade; fysiskt och psykiskt, medvetet och omedvetet, villigt och motvilligt av oss sjlva eller av andra. Vi r, tveklst, vra egna fiender. Fr utomstende, iakttagande varelser r vi inte mer n primitiva maskiner som gr p tomgng. Slakthus 5 r litterrt verk, som skildrar en plgsam, krleksfull, men ocks frdande, tidsresa, av gracis berttarklass. Det ligger mycket djup mellan raderna, med underliggande och vertrffande budskap som centrerar kring ett levnadsde. Det r ett tidlst msterverk som vver samman tid och rum p ett ypperligt och vrdigt stt. Ska man lsa en bok br man lsa Slakthus 5.

Jag läste den någon gång på tidigt åttiotal och den träffade mig rakt i bröstet. Med koncisa knivskarpa formuleringar träffar Vonnegut ondskan som med en pilspets. Trots att den handlar om fasansfulla saker är den också en mycket rolig bok. En intelligent författare med en briljant penna som skriver så att det berör!

John Espling

2015-05-08

Rtt egen bok som p ngot konstigt vis lyckas knytas ihop. Dock s r den svenska versttningen kass, undvik!

Henrik Andersson

2014-06-29

Vonnegut har som vanligt en vldigt sregen skrivstil, en sorts skruvad vardagsrealism som hela tiden hller fokus p den sociala kommenteringen. Hr om krigets baksida och dess ra, oglamorsa verklighet. De vernaturliga inslagen med tidshoppande och hans kontakt med en avlgsen planet ger en surrealistisk touch som frhjer lsvrdet nnu mer. 3+

Liza Bolin

2014-02-07

s kan det g.

Ulf Pettersson

2013-10-22

r lite obekvm med bcker som inte r jordnra, hr finns resor i rymden som jag inte gillar. Man fr god uppfattning av Dresdens fasor under bomberna.

Jenny Look

2013-05-11

Jag frstr den inte riktigt. Sprket r fljsamt och jag gillar hyr frfattaren blandar in sig sjlv hela tiden, men begriplig r den icke.

Peter L

2012-06-17

En underbar lsupplevelse.

greger andersson

2011-11-23

En antikrigsskildring i poetisk tappning. Mycket lsvrd och ppen bok, dr grnsen mellan offer och bdlar suddas ut. Knivskarpa formuleringar blandat med ett poetiskt sprk. Bitvis ganska krvande d frfattaren hoppar i tiden och anvnder ett ganska avancerat bildsprk. Fr er som vill ha en litterr utmaning, ls denna!

Nenne No

2011-09-28

Hade ocks satt en neutral trea p boken, lste om den, och den tar riktigt tag i en. Den mlar med sm penseldrag men gr det p exakt rtt stt. Det r vackert, tragiskt och tnkvrt. Och det knns. S kan det g.

Klinga

2011-07-18

Jag lste Slakthus 5 fr 30 r sedan. Minns att jag tyckte om den och satte en neutral 3:a i betyg nda till dess jag nu lste om den. Den r s lgmld, fantastiskt rolig, skrmmande och framfr allt rrande. Det r sorg ver vrldens tillstnd, den ondska som finns inom oss alla och en hyllning till frmgan att frsonas och g vidare. Det r inte "krigets sknhet" utan krigets tomhet, meningslshet och mnniskofientlighet som skildras.

Liza Bolin

2011-05-23

Helt vansinnig och i mitt tycke riktigt, riktigt rolig. samt hemsk och rrande. S kan det g.

Sandra Frandn

2010-06-05

Helt underbar bok. Jag kan lsa om den hur mnga gnger som helst utan att trttna p den.

Jessica Johansson

2010-05-30

Jag gillar idn med hopp i tiden. Historien griper tag i en. Dessutom tycker jag att sammanfattningarna av Kilgore Trouts bcker var vldigt intressanta, skulle vilja lsa dem om de fanns.

Max Kern

2010-03-18

Faktiskt den frsta "riktiga" bok jag lste. Jag var 14 d och blev helt tagen av Billy Pilgrims knppa frder genom olika tidsldrar. Den utmanade d hela min "fasta" bild av vrlden. Jag tror inte den skulle ha gjort det i dag.

carl crona

2010-02-12

Freddy K

2010-01-18

Mycket speciell bok. Totalt flippad, men med eftertanke.

Johannes Soldal

2009-07-22

Jag har lst tre Vonnegut, tv p svenska och en p engelska. De tv jag lste p svenska, Blskgg och Morgonml fr mstare, har varit sdr till stundtals bra. Slaughterhouse-Five lste jag p engelska, och det r ojmfrligt det bsta jag har lst av Vonnegut. Antingen krver hans prosa det engelska sprket, eller s har jag lst dliga versttningar, eller s r det hr det bsta Vonnegut har skrivit. Fantastisk.

Christer Strandberg

2009-07-22