Släpp kontrollen - Vinn friheten!

Ett stort antal människor i Sverige har ett beroende eller missbruk av alkohol, narkotika, läkemedel eller andra substanser. Att leva som anhörig kan vara som att leva i en berg- och dalbana som rusar i en sådan hastighet att man själv inte hinner stanna upp och fundera: Hur mår jag i allt det här? Vad vill jag? Vilka är mina behov? Den här boken vänder sig till anhöriga till personer med beroendeproblem och yrkesverksamma som möter anhöriga till personer med beroendeproblem i sitt arbete. Boken handlar om de anhörigas situation och läsaren får ta del av kunskap, intervjuer och reflektionsövningar. Syftet är att hjälpa läsaren att uppnå en bättre livskvalitet, oavsett vilka val personen med beroende gör. Anhöriga kan ta makten över vad de kan påverka och släppa kontrollen över vad de inte kan förändra! * Författaren och beteendevetaren Carina Bång har i närmare 15 år arbetat för att...

Jag läste den här boken i somras och gillar den jättemycket. Jag är själv anhörig och tycker den känns "mitt i prick". Mycket igenkänning, bra fallbeskrivningar som både väcker tankar, känslor och reflektioner. Den ger ett hoppfullt budskap och läsaren får möjlighet att jobba med sig själv, sitt eget liv och mående. Den har ett viktigt och tydligt fokus på Dig som anhörig och på att ditt liv ska vara meningsfullt och fungerande, oavsett vad personen med missbruk kommer ta för beslut. Och den ger ringar på vattnet i andra relationer än den till personen med missbruk. Framförallt får man möjlighet att förbättra relationen till sig själv. Bara tummen upp!

En mycket bra bok för alla som lever nära personer med missbruk eller beroendeproblematik. Boken har gett mig många verktyg och kraft att satsa på mig själv! Rekommenderas varmt!

Sara NP

2015-07-07

Mycket givande bok som jag tror kan vara väldigt hjälpsam för många anhöriga! Rekommenderas varmt.

Emma Hoffman

2015-07-02

Värdefull bok i mitt arbete med anhöriga!

Kristina Blakstad

2015-06-29

Värdefull/Kristina

Katarina Andersson

2015-06-10

Boken har räddat mitt liv. Den fick mig att se och förstå sådant jag inte riktigt sett.

Bella Carlsson

2013-10-18

En klok-bok där vikten av att förändra ett beteende levandegörs av människors berättelser om dysfunktionella relationer med olika missbruk som grund. Igenkänningsfaktorn var på olika sätt hög. Jag tyckte också mycket om att det finns konkreta tips, tester att göra.
Med tanke på hur många som berörs av ett medberoende så skulle jag säga att det här är en bok som hör hemma i var man och var kvinnas bokhylla.

Eva Antonsson

2013-10-18

Boken är informativ samtidigt som den hjälpte mig att reflektera över min egen situation. Den gav mig tröst och insikter.