Slända i bärnsten

Gabaldon, Diana

| 1994

Den andra boken i Diana Gabaldons succéserie om Claire Randall och Jamie Fraser. Claire har den magiska gåvan att kunna resa i tiden. Hon är född på 1900-talet men lever nu tvåhundra år tidigare. Klanledaren Jamie Fraser blir hennes beskyddare och älskare. En kärlek bortom tid och rum binder dem samman. Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få penar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste...

Izabela Horn

Therese Östman

2020-11-24

Bra miljöbeskrivningar, annorlunda språk. Trovärdig men är lite lång. Betyg: 4

2020-04-27

De första två böckerna läste jag för många år sedan. Har läst dem om igen under åren. De var de bästa i serien enligt mig

Anki Hedberg

2018-04-04

Den första boken jag läste av Gabaldon och jag har läst ALLT sedan dess!

Bästa bokserien jag läst.

Linda Billström

2017-01-15

Min favoritserie

Fick böckerna i julklapp och läst dem alla. Underbar historia, lite många böcker kring samma par och familj kan tyckas men väldigt välskrivna.

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Enda anledningen till att jag lyckades ta mig igenom den här boken var att jag hade beställt ytterligare tre delar i serien som jag av någon konstig anledning trots allt ville läsa.

Maria B Hansson

2010-03-21

Rena matinéäventyret på bok

Annika Carlson

2009-12-21

Ännu en händelse rik samvaro med Claire o Jamie i Frankrike o Skottland. Även denna bok lever man sig in i boken och är närvarande vid dom.

Annika Lindell

2009-08-26

Ännu en av Gabaldon och lika bra den....
Detta är böcker som är givna i min bokhylla!!!!
En historisk roman som inte kan bli bättre

Maria Klamas

2009-05-26

Alla böckerna i denna serie - med Jamie Frasier är bara helt underbara - jag är totalt över öronen förälskad i Jamie - hade han ringt på min dörr hade jag släppt allt direkt och bara följt med vart som helst. Gabaldon har förmågan att skapa en längtan efter denne högreste skotte som jag blir helt vild av...