Släktet

De har alltid funnits bland oss - vampyrerna. I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid ska komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten av USA. Och inom sex månader: hela världen. En boeing 777 från Berlin har precis landat på JFK-flygplatsen i New York när allting plötsligt svartnar. Kontrolltornet tappar kontakten med piloten och ingen aktivitet märks längre inifrån planet. En specialistgrupp tillkallas för att ta sig in i planet eftersom man fruktar att ett livsfarligt virus har spritt sig. Eph Goodweather blir förste man att kliva in genom flygplansdörren. Synen han möter chockar honom: livlösa människor ligger kringspridda över­allt. Medan kropparna börjar transporteras iväg upp­täcker man emellertid att fyra personer fortfarande lever och verkar vara nästan helt oskadda. Men inget är vad det ser...

Nicklas Björk

2016-01-16

Guillermo del Toro. överraskar positivt som författare och trots att jag är trött på vampyrer, skapar han och hans författarkollega Chuck Hogan en spännande bok som är nästintill omöjlig att lägga ifrån sig. Dessutom är den riktigt obehaglig. Det var länge sedan jag läste den bok som gav mig kalla kårar, men "Släktet" lyckas med det och jag ger den en tumme upp.

Anna Jensen

2015-11-21

Så. Jäkla. Bra. Detaljerad som en film, alla intryck tas med och handlingen är även detaljerad faktamässigt. Mycket spännande och mycket bra och grymt kul med en ny sorts vampyrer!

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag hade sådana förhoppningar på den här. Den såg väldigt bra ut och lät väldigt spännande. Men den var rätt.. långsam. Tog lång tid innan något hände och jag antar att det var meningen, det skulle bygga upp spänningen. Och mot slutet blev den väl lite bättre med mer spänning, men det tog sådan tid att det kändes inte riktigt värt det. Det är ju dock en serie så kan tänka mig att det blir bättre, så får kanske försöka läsa vidare.

Sigfrid Lindhe

2015-05-18

Wow! Hade nästan gett upp hoppet om vampyrböcker efter Prince Lestat och får istället denna godbit i händerna. Smutsen från Twilight är nu bortspolad. Det här var den första boken som skrämde mig sedan The Shining, och det var ett tag sedan. Fem stjärnor!

Har gjort en omläsning på denna bok mycket pga att den går på Tv nu. Jag kan då säga att den vart mycket bättre denna gång än förra gången jag läste den. Denna serie kan jag rekommendera till er andra =)

Marita Ryen

2014-04-21

Betyg 3+. Spännande nästan hela vägen men lite väl otäck och konstig däremellan. Vill ändå läsa fortsättningen.

Tomas G

2013-07-05

Helt ok vampyrserie, lite... steril? kanske.
Eller så är det för att jag vet att den är skriven av en regissör och enligt ryktena för en kommande TV-serie.

Nja denna bok var rätt så okej, Jag har just läst om den men jaa ni en Vampyr med en sådan konstig sak i sin mun verkar inte trovärdigt alls men, men som alla andra skriver så tror jag även nu att denna story skulle göra sig bäst som film...

Pernilla Eriksson

2013-02-27

Jag gillar den skarpt!
Kul med lite läskiga vampyrer för omväxlings skull.

Frida Simonsson

2012-12-29

Bra!!!

Helena Flemström

2012-10-11

Skönt med andra vampyrer som inte bara är snygga

Niklas Storm

2012-09-12

Guillermo del Toro. Det är ett namn de flesta filmälskare känner till. Mest för hans underbara film Pans Labyrinth men även filmer såsom Mimic, Blade II och båda Hellboy-filmerna. Att han kan det där med actionfilm visste jag alltså. Vad jag inte visste var att han också kunde det där med böcker.

Chuck Hogan däremot vet jag ingenting om. Men tillsammans har det här två herrarna gett ut en trilogi som handlar om vampyrer. Trots erfarenheter av att vara med och skapa den nya våg av tonårsvampyrer som gjort sig skyldig till i och med Blade II så finns det inga sådana tendenser alls i den här boken. Snarare är det tvärtom. Här presenteras vi för vampyren som art på ett medicinskt sätt, som inte gör den mindre läskig, men väldigt långt ifrån Gustav Skarsgård-vampyren.

Det hela börjar bra. Det presenteras på ett snyggt sätt. Oron smyger sig på direkt. Att ett flygplan kan kännas så hotfullt. För det är där det börjar. PÅ JFK:s flygplats i New York. Fast sanningen är att vampyrer alltid har funnits. Men nu verkar det inte finnas något stopp på dem.

Som sagt, det börjar bra och huvudpersonerna vi får lära känna är intressanta som karaktärer om än något stereotypa. Detta stör inte. Det stör inte heller att boken efter ett tag blir ganska förutsägbar. Det berättas snyggt och är spännande hela vägen men det förvånar inte. Däremot kan jag lova er att jag är redo att ta mig an nästa del av trilogin som heter Förgörelsen och utlovar ännu mer vampyrer.

Anna-klara Akar

2012-08-10

En action vampyr roman, amerikansk, filmisk men med uråldriga rötter. Jag gillar den. Det finns nåt Episkt över mödrar som blir vampyrer och strävar efter att återta sitt barn från den frånskilde fadern. Ett filmanus skriver nån i an kommentar, jag håller med på ett sätt. Det är filmiskt, men ändå bearbetat och elegant skrivet.

2012-07-25

Mycket spännande och otäck thriller om vampyrer som försöker ta över världen. Boken kändes som en film när man läste den, och jag ser mycket fram emot att läsa dom två andra delarna i trilogin. Kan rekommenderas till alla som inte har något emot vampyrer!

Elias Eiremo

2012-06-25

Början var lite väl lång med alla olika kataktärer att hålla reda på. Men sedan blev boken rejält spännande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig, jag sögs in i spänningen och blev till och med mörkrädd en kväll. Men när jag hade läst ungefär halva boken så började den bli som en b-skräckfilm och all den stora spänning som hade byggts upp rann av och boken blev tråkig att läsa. Jag läste ut den ändå för jag ville veta hur den skulle sluta, men jag blev väldigt besviken på hur den otäcka och trollbindande spänningen förstördes.

Sara Johansson

2012-03-28

Kändes mer som ett filmmanus än en roman. Började dock bra!

Sara Marklund

2011-11-13

Som att läsa en film! Otroligt spännande och välskriven. Längtar till trean!!!

Det är sannerligen skönt med lite omväxling från alla romantiserade vampyrer (som i Twilight till exempel.) Här fick man möta riktiga monster, blodsugande varelser som känns som en blandning mellan zombie och vampyr - fast mycket värre. Jag gillade verkligen boken även om den var skriven på ett av de sätt som jag personligen inte är så förtjust i - då det hoppas fram och tillbaka mellan olika karaktärer i delarna/kapitlen. Jag fastnade dock direkt och plöjde boken tills den var slut - ett något otillfredsställande slut om jag får säga det själv, men så är det här tydligen bok ett i en planerad trilogi. Lite sugen är jag på att läsa fortsättningen, men nog kunde de ha gjort ett bättre jobb och gett oss läsare ett slut som får oss att längta ihjäl oss efter nästa del (som t ex. Fatta Eld av Suzanne Collins) . Jag hoppas också att de väljer att utveckla huvudpersonerna i nästa bok, då de känns lite opersonliga och svåra att identifiera sig med. Kortfattat så är det här en actionroman med en massa monster, död och annat trevligt. Inget för den som vill läsa om sexiga vampyrer som förälskar sig i människor alltså. Jag älskar del Toros filmer (The Devils Backbone, Pan's Labyrith & Hellboy) så jag hoppas att Släktet kommer upp på stora duken så snart som möjligt.

Caroline Edlund

2011-09-12

väldigt dryg i början när det hoppade mellan väldigt många olika karaktärer men när det hoppade lite mindre började den bli bättre dock var det inte en bok som jag gick och längtade efter att få fortsätta att läsa.

Martin Spiik

2011-08-27

3/4 delar av boken beskriver människor som blir attackerade av Vampyrer. Ytterst tröttsamt. Som film kanske det skulle fungera, men jäkligt tråkigt att lasa. Ändå tycker jag början och slutat var helt okej, man blir till och med nyfiken på fortsättningen.

Marijha Larsson

2011-06-21

Jag tycker verkligen om Släktet. Och att den som många säger är skrivet lite likt ett filmmanus gör bara saken ännu bättre. Man kan verkligen se "scenerna" framför sig. Jag tycker även om att vampyrerna verkligen är vampyrer och att det inte är något romantisk fjortis-trams. Dom är groteska och ondsinta, precis som vampyrer ska vara. Inget för Twilight älskare alltså. Rekommenderas dock varmt till alla andra!!

Mia Hansén

2011-05-16

Jag tycker boken är medelmåttig rakt igenom, det som får mig nyfiken på uppföljare är det jag antar är Släktet, de som är snäppet värre än Mästaren. Annars är det klyschigt, tråkiga karaktärer. Men ett plus för spännande stämning som ibland byggs upp, jag hoppas på fler intressanta karaktärer och mindre zombievampyrer i nästa.

D

Daniel Majling

2011-05-13

Började riktigt bra för att sedan spåra ur i gamla klyschor. Första halvan är en stämningsfull och tät fyra medans andra mest påminner om nåt larvigt b-filmsmanus,

Anna Johansson

2011-03-17

Det tog mig 200 sidor att komma in i bokens upplägg och handling. Boken är mer upplagd som ett filmmanus är som en traditionell skönlitterär bok. De sista 200-300 sidorna var riktigt spännande, nästan en fyra i betyg, medan de första 200 sidorna endast var en tvåa i betyg, där av får boken i helhet en solid trea.

Viktoria Westlund

2011-01-13

Jag tycker om den, men visst märks det att den är som upplagd för en filmatisering. Har läst den andra i trilogin också nu men den är sämre.

David Larsson

2011-01-13

Inledningen i del Toro/Hogans första samarbete är i det närmaste perfekt; där de skapar en tät och oviss stämning om vad som komma skall, för att sedan mer eller mindre låta helvetet bryta lös rakt i New York. Det är välskrivet med karaktärer som både känns realistiska och omtyckbara. Det är våldsamt, men inte för våldets skull, och det märks att man har lagt ner tid på att skapa en stämning och atmosfär, vilket verkligen känns boken igenom. Att det dessutom är en intressant och i mina ögon smart tagning på vampyrmyten gör det hela såklart inte sämre. Underhållande, skrämmande och extremt läsvärd!

Natasha Illyés

2010-11-26

Visst anar man att en av författarna är regissör och det är kanske lite mycket. Ändå påminner det lite om Ajvide när det är bra och spännande.

Torbjörn Nilsson

2010-11-02

Inget nytt under solen, känns mest som en mix av olika filmer och böcker i vampyrgenren. Början är bra men tyvärr spoilas det en del av baksidestexten på boken. Kommer säkerligen läsa de andra delarna i serien, men jag kommer inte hänga på boklådornas lås på släppdagen direkt...

Denna bok var inte alls så bra som jag trodde den skulle vara. Jag tvingade mig igenom hela boken. Jag tyckte den var lite överdriven den.
Jag hoppas någon annan gillar den bättre.

joan söderberg

2010-08-15

Det fanns ingen originalitet i boken, det kändes som man läst eller sett det mesta innan.

Lena Floser

2010-06-30

Vilken besvikelse, den var ju tråkig. Magin som finns i del Toros filmer saknades helt i den här boken.

Pamela Fuentes

2010-05-07

bra storyline, väldigt fräsch presentation av den gamla vampyr myten, men tyvärr har författaren skrivit 600 sidor för mycket av "best seller, betalt-per-ord crap". Samma problem som Stephen King, något som kan berättas underbart i 200-300 sidor blir en testament lika lång som bibeln, full av klishéer.

Eyez Only

2010-04-05

Fantastisk vampyrbok! Längtar redan efter nästa del, och den är som gjord för att bli film (vilket den säkert blir med tanke på att författaren är filmregissör). Kul oxå att en rockstjärna som är med i boken har tydliga drag av Marilyn Manson, särskilt om man jämför en händelse i boken med Mansons skivomslag till Mechanical Animals...(Det kan verka klyschigt med en Manson-lokkalike i vampyrbok, men jag lovar, det funkar fint...)

Magnus Karlsson

2010-03-05

Smått oengagerande största delar av berättelsen. Skulle tro att det beror på att det inte finns några personligheter som sticker ut över huvud taget. Däremot var det nära att det blev en liten konflikt ett tag, men det rann mest ut i sanden. Boken ska dock ha plus för att själva berättelsen är bra, och att den är jäkligt detaljerad vissa bitar.

Det var lääänge sedan jag blev uppskrämd av att läsa en BOK! Men av den här blev jag smått nojjig, tyckte mig höra ljud utanför fönstret och så vidare. Bra gjort att lyckas med det - så därför får den en fyra och inte bara en trea i betyg av mig.

Gunilla Jönsson

2010-02-09

Här var det inga romantiskt vackra vampyrer inte. Rätt bra ändå.