Slaktaren

Det är början av oktober och i Delsbo är älgjakten är i full gång. En tidig morgon görs en makaber upptäckt då man hittar en människokropp upphängd i slakteriets tak. Kriminalinspektör Johan Rokka och hans kolleger på Hudiksvallspolisen inleder en förundersökning som snabbt växer i omfattning. Det lilla samhället skakas om och ingen går längre säker. Den vanligtvis så skärpta kriminalteknikern Janna Weissman är dessutom ovanligt ofokuserad, och Rokka misstänker att det beror på en av de extrainkallade poliserna. Journalisten Stina arbetar på ett stort undersökande reportage. Men mordutredningen, som kommer i hennes väg, får henne att ifrågasätta allt hon tidigare tagit för givet.  I jakten på sanningen visar det sig snart att Rokka jagar en förövare som är mycket grymmare och mer hämndlysten än han någonsin kunnat föreställa sig. Slaktaren är den fjärde, fristående boken i Gabriella Ullberg...

ElinsBokhylla

2021-03-24

I bokens grundhandling får man följa med Johan Rokka med kollegor som Janna och Pelle från Hudiksvall polisen. Varje bok har en tunn linje mellan polisernas privata liv och professionella liv på jobbet.
Hittills har jag haft lite svårt med några av huvudkaraktärerna men nu börjar de verkligen att växa på mig och jag tycker om de mer och mer.

Bokens handling är nog en av de mest slaskiga och brutala som jag har läst i en bok, men jag kan inget annat än tycka att det är en av Gabriella Ullberg Westins bästa böcker såhär långt.
Början av boken kan jag uppleva som lite rörig och spretig, det var lite svårt att få ett bra grepp om själva handlingen och alla karaktärer men ju längre in i boken jag kom desto lättare blev den att förstå och hänga med och storyn knöts ihop på ett väldigt bra sätt i slutet.
Som många vet så uppskattar jag en bok som tar upp lite mer samhällskritiska frågor och samhällsproblem, vilket jag även upplevde att denna bok gjorde, ett stort plus. För tyvärr är det ju så att det finns alldeles för många personer och företag som mer än gärna vill tjäna en peng på utsatta och sårbara människor, som i detta fall ungdomar som fallit lite fel.

Även om boken och dens handling är väldigt rå och kall så kan jag ändå känna mycket värme och kärlek under tiden som jag läser. Det är fint att ta del av Johan och Jannas relation och se hur den utvecklas och blir djupare, något som man fick en liten smak av i förra boken.
Däremot är det lite för mycket karaktärer i denna bok för att jag ska hänga med fullt ut, det blir lite rörigt med alla namn på personer, städer och företag men annars så tyckte jag om boken.

Vanligtvis så har jag inte svårt för att läsa om blodiga och slaskiga mord och brott men i denna bok var jag tvungen att hoppa över några sidor. För när det kommer till djur, som i detta fall, då har jag väldigt svårt att läsa vidare. Dessutom när det sker obehagliga saker med en hund som har precis samma namn som mina föräldrars hund, då är det riktigt svårt och jag fick hoppa över den biten i boken.

Gabriella Ullberg Westin är, som jag har sagt tidigare, väldigt bra på att skriva om groteska och slaskiga mord och denna bok är inget undantag. Tvisten i slutet av boken gillar jag riktigt mycket, jag hade mina aningar på vem som skulle kunna vara mördaren men ack så fel jag hade. Men det gör verkligen ingenting för en bra bok ska överraska en och det gjorde verkligen denna bok!

Kapitlen är välskrivna, på så sätt att de är detaljerade och har en väldigt bra miljö och karaktärsbeskrivning. Även om jag kan tycka att kapitlen är lite för långa så tycker jag om att de är uppdelade i kortare stycken där man får följa de olika karaktärerna individuellt.

Slaktaren av Gabriella Ullberg Westin är en slaskig och grym bok, en bok som kanske inte passar alla men som verkligen inte snålar på mord, hämnd och girighet. Boken har många överraskningar och tvistar, spänningen finns med från början och enda fram till slutet. En riktigt blodig och spännande deckare!

Johanna Åberg

2019-08-01

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om kriminalinspektör Johan Rokka och hans kollegor!! En riktig bladvändare!!!

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Slaktaren är bok 4 i Morden i Hudiksvall men kan utan svårigheter läsas fristående. Själv har jag bara hunnit läsa bok 2, Springpojken inna jag läste denna, men jag ser det bara som positivt att jag har två böcker kvar att läsa för Slaktaren är riktigt bra. För det första börjar boken starkt med en man blir attackerad i skogen efter en älgjakt, man vet inte varför, men den handlingen är startskottet för bestialiska mord. Mord som John Rokka och hans kollegor måste lösa. Någon är ute efter hämnd, men varfö? Vad har dessa mördade män gemensamt?

Slaktaren är en bok som verkligen imponerade på mig, först verkar det bara som en massa lösa trådar. Mord begås, men vad är den gemensamma nämnaren? Det finns också sidospår, bland annat en grävande journalist, men det är först mot slutet som man börjar inse sanningen av vad som pågår, och jag måste erkänna att jag blev överraskad när jag insåg hur allting hängde ihop.

Springpojken är bra, men Slaktaren är rysligt bra

Sanna Arwidsson

Spännande & läsvärd !

Ulrika Andersson

2018-05-30

Spännande, värd att läsa.

Lotta Segel

Gabriella blir bara bättre och bättre! Längtar till nr 5 kommer

Lars Stenlund

2018-05-27

Läste hennes första bok efter ett tips och har nu sträcklast alla fyra i serien. Det blir bara bättre och bättre. Böckerna håller toppklass!!
Hon är enligt mig en av Sveriges skickligaste deckarförfattare.

Evasbokhylla

2018-04-24

Författaren har gjort det igen! För mig är hon en av ”våra fantastiska deckardrottningar”

Gunnar U

2018-04-21

Verkligen superspännande story & grymt bra personskildringar som vanligt. Hon är en stjärna!

Lysande, fascinerande och grymt spännande!