Slaktaren i Highgate

Parsons, Tony

En mördad familj, en döende seriemördare, ett saknat barn. På nyårsdagen hittas en familj brutalt mördad i sin villa i ett välbevakat bostadsområde i norra London. Men en familjemedlem saknas det yngsta barnet. Mordvapnet visar sig vara en pistol som används för att bedöva djur före slakt. Detta leder kriminalinspektören Max Wolfe till en dammig hörna tillägnad seriemördaren Slaktaren i Scotland Yards ökända museum tillägnat seriemördare. Men Slaktaren har avtjänat sitt straff och är nu gammal och dödssjuk. Kan han verkligen vara inblandad, eller är dådet en grotesk hyllning genomförd av en beundrare? Och var finns det försvunna barnet? I Max Wolfes jakt på svaren upptäcker han att även de lyckligaste familjer har mörka hemligheter Slaktaren i Highgate är den andra boken om kriminalassistenten Max Wolfe i London.

Mikael Linder

2018-08-18

Andra boken i serien så karaktärerna är redan på plats och man kastas direkt in i hetluften. Välskrivet och bitvis riktigt läskigt och spännande. Tycker dock att det trampas lite för mycket luft ibland. Snäppet bättre än första boken. Stark trea.

2017-08-05

En mördad familj. En döende seriemördare. Ett saknat barn. I Max Wolfes jakt på svaren upptäcker han att även de lyckligaste familjer har mörka hemligheter...
Slaktaren i Highgate är andra boken om Kriminalinspektör Max Wolfe. Även den andra som jag läser. Denna börjar otäckt nästan direkt från början. Det är rått och väldigt detaljerat, blodig slakt och pedofiler om vartannat. Boken håller ett högt tempo hela tiden och den är väldigt välskriven, författaren känns väl insatt i både polisarbetet och de mer blodiga inslagen i boken. Det märks att han lagt ner mycket tid på research. Tyvärr är denna bok för våldsam och grov för mig, drömde mardrömmar om den och hade svårt att läsa hela boken i följd. Gillar man dessa råa deckare kommer man älska denna!
För mig är den helt ok, men ingen fullträff.

2017-06-14

Parsons fortsätter i lysande stil. Grymt, spännande, blodigt men också med en stark medmänsklig känsla och en högst charmerande och gripande relation till den femåriga dottern Scout och vovven Stan. Allt med ett effektivt och bra språk. Det får bli en femma till.

Läskig, spännande och välskriven!