Slaktare små

Granström, Erik

| 2011

Trakorien blöder guld efter förlusten av svavelkolonierna på Marjura och riket knakar i fogarna. De mystiska shaguliterna har givits skulden för svavelsabotaget och nu ryktas det att deras mästare Shagul vaknat ur sin grav och kommit till Trakorien för att bevaka sina intressen. Samtidigt dras den nyutnämnda sköldbäraren Praanz da Kaelve in i en härva av lögner och politiska mord där fullt inbördeskrig hotar. När dessutom de beryktade lönnmördarna RhabdoRana på löpande band börjar avliva Trakoriens siare och stjärnskådare anar Praanz da Kaelve att större saker än freden står på spel. I Tricilves gränder kan han höra barnen sjunga visan Slaktare små men bara en handfull mäktiga trollkarlar är medvetna om ordens dolda budskap. Slaktare små är fortsättningen på romanen Svavelvinter och utgör andra delen i Krönikan om den femte konfluxen. Serien, som är planerad till fyra delar, har beskrivits...

Izabela Horn

2018-07-07

Andra boken i serien om krönikan om den femte konfluxen. Slakrare små är bättre än första boken Svavelvinter som jag hade lite svårigheter att komma in i.
I denna del har läsaren lyckats lära känna karaktärerna och handlingen flyter på.
Jätte bra serie som jag kommer fortsätta läsa

Mikael Ludwigs

2011-11-12

Äntligen kom den fortsättningen på Svavelvinter. Som äventyr hette den Oraklets fyra ögon, men glöm den. Mycket har hänt och många nyheter lär oss mer om Trakorien. Shagul och RabdoRhana får större djup och tar större plats. Boken saknar inte action men har långsamare delar. Om du förväntar dig ännu en fantasyberättelse om ovillig hjälte med en stor vän en liten vän och en alv kommer bli besviken. Detta är ingen dussinfantasy, tan här finns ett annorlunda språk, mer trovärdiga karaktärer, en ny syn på magi och ett djup andra romaner oftast saknar. Inte en bok för alla, men har du tålamod för mer än en Läckbergdeckare eller Harry Potter är detta en bok för dig.

Ola Hultin

2011-10-03

Äntligen är den här - fortsättningen på Svavelvinter och den bästa svenska fantasyn någonsin!

Efter ett par decenniers förarbete kom Svavelvinter i romanform 2004 och fyllde ett ekande tomrum i svensk litteraturhistoria: riktigt välkomponerad och närmast poetiskt välformulerad fantasy för vuxna - smart, kul och spännande, och flerfaldigt omläsbar. Slaktare små är inte sämre och om Erik Granström fortsätter så här, så kommer Krönikan om den femte konfluxen att räknas till de stora svenska verken. Sällan har en författare briljerat så väl med det svenska språkets uttrycksmöjligheter och värdet av denna ordglädje i engelskans kulturella slagregn kan knappast överskattas.

Efter de illavarslande äventyren i det istyngda nordanlandet får vi nu följa de mustiga förvecklingarna söderöver och det blir stundom överraskande hett. Detta är finaste renässansfantasy, genomsyrad av machiavelliska intriger och shakespearianska fyndigheter, ett vidunderligt epos som inte sällan för tankarna till Homeros Odysséen. Inspirationen till mytologin är dock ännu äldre, den äldsta vi känner: den sumeriska. Från Gilgamesh till Granström - cirkeln är sluten.

Med glimten i ögat har Erik även vävt in åtskilliga historiska referenser och filosofiska anspelningar, och den skolade kan med allt bredare leende skönja såväl Nietzsche som Wittgenstein mellan raderna. Detta är en berättelse med hisnande djup och som med fördel låter sig läsas om och om igen medan vi andäktigt väntar på den andra hälften av krönikan.