Släke

Östlundh, Håkan

| 2004

Det såg ut att bli ännu en vacker sommardag, även om blåsten skulle göra strandvistelsen mindre behaglig för solbadarna på Gotlands östkust. Vinden förde också med sig en påträngande lukt av rutten tång, eller släke som gotlänningarna säger. Kriminalpolisen Fredrik Broman, hans fru Ninni och deras barn hade verkligen förverkligat en dröm när de köpte huset i byn utanför Hemse. Fredrik arbetade nu på polishuset i Visby och fick denna sommar ett larm om ett dött lamm i en sjöbod i Ronehamn. Det verkade som ett skämt först. Tills han fick se djuret. Sedan var det den gamle mannen, Gardelin, som ringde hem till honom på kvällen för att prata om en felparkerad bil med takbox. Men så sade han något om att det luktade släke och plötsligt mindes Fredrik en dag i Stockholm utanför en låst lägenhet och lukten av det han sedan hittade därinne ? Därefter är inget sig likt på Gotland....

2023-04-30

Stark 3:a

2018-12-29

En serie som jag har hört väldigt mycket är den här av Håkan Östlundh och jag tror att det faktiskt bara är bra saker. Den här första delen köpte jag för så längesedan som sommaren 2011. Sju och ett halvt år sedan alltså. Under tiden har jag lyckats samla på mig de fyra första delarna (det finns sju om jag har fattat rätt). Det var alltså dags att ta tag i detta och med hjälp av min utmaning Sist på serien? så lyckades jag äntligen. Läs mer på min blogg

2018-05-20

Det är något med detaljerna i denna deckare som gör att den känns väldigt personlig och realistisk (i viss mån). I jämförelse med många andra deckare ger det fler dimensioner till berättelsen. När jag tänker på karaktärerna och dialogerna jag tidigare läst känns de mer fattiga även om jag inte känt så då. Kanske är det bara att författaren fångar det riktigt mänskliga med krockar, typer, ovanor och felaktigheter. Hur det än är blir det väldigt bra.

Pernilla Nilsson

2015-06-23

En svag 3. Långsam första halva av boken, som mestadels kändes som en transportsträcka. Svagt innehåll, men tidvis väldigt bra skriven.

Ursula Stålhandske

2015-05-26

Bra bok, bra uppläst.

Helene Forsman

2015-04-07

Första boken av denna författare och jag tycker denna var jättebra och lagom spännande!Men det var lite oflyt på vissa ställen för att den skulle få en 5a men helt klart läsvärd!

Jan Banan

2015-01-07

Tuffar på i ett för mig något för segt tempo, men ändå en viss mysfaktor och några sköna karaktärer (riktiga original).

Eva Möller

2015-01-05

Lagom lättsmält deckare. Lite för förutsägbar

Mats Karlsson

2014-09-22

Väldigt tråkig bok. Jag höll på att ge upp många gånger men lyckades till slut ta mig igenom.

Maria Myrberg

2013-09-06

Medioker story!

O

Olga Lund

2013-03-11

En till Gotlandsdeckare. Kan tyvärr inte säga att den lämnat någon djupare intryck, typisk sommarläsning.

Kerstin Hellgren

2013-02-18

Lite trög och långsam. Kunde kortats ner!

Gunilla Jönsson

2012-07-19

Helt ok, bra story.

Pia Stendahl

2012-05-15

Jag tycker att Släke är en riktigt bra för att vara en debut inom kriminalgenren. Men det märks ändå att det är en debut. Det tar en liten stund innan jag dras in i boken men när jag väl gör det så känner jag att jag verkligen är där på plats. Östlundh ger både karaktärer och miljöerna liv.

Släke är en lågmäld bok som ändå har ett bra driv och flyt Boken är välskriven och det märks att Östlundh har skrivit en hel del innan han debuterade som kriminalförfattare.

Det är skönt att läsa om en helt ”vanlig” polis utan varken alkohol- eller familjeproblem. Fredrik är varken superhjälte eller kuf.

Boken är en ett bra tidsfördriv men inte allt för spännande. Upplösningen blir lite av ett antiklimax. Jag tycker inte att jag får någon riktig förklaring till mördarens beteende.
Ett litet extra plus får boken för det snygga omslaget.

www.bokbrus.se finns alla mina ljuboksrecensioner i sin helhet.

Marita Ryen

2012-05-02

Bra uppläsare. Lättlyssnad och spännande deckare som utspelar sig på Gotland. Ger en svag 4:a.

Michaela Schuller

2011-11-08

Fruktansvärt obehaglig och väldigt bra. Gotland is not the place to be!

Kitty Cat

2011-10-23

Trevlig läsning!

Monica Brandts

2011-08-24

Bra, spännande och underhållande. Rekommenderas.

kristina johansson

2010-06-21

Spännnde bok , speciellt då man gillar att följa en manlig kommissarie och hans vedemödor.