Slaget om Skandia

Flanagan, John

| 2008

Will och Evanlyn har gömt sig i en stuga högt uppe i de skandiska bergen, och när den hårda vintern äntligen lider mot sitt slut börjar det bli dags att påbörja hemresan. Men en dag när Evanlyn har varit i skogarna runt stugan kommer hon inte tillbaka. Den orolige Will behöver inte leta länge förrän han hittar spår i snön och förstår att flickan förts bort av en ryttare. Han bestämmer sig för att följa spåren, och inser snart att han har att göra med livsfarliga motståndare: temujaierna, de vildsinta krigarna från öst. De är inte bara vida överlägsna en ensam spejarlärling de utgör ett hot mot hela Skandia.Samtidigt fortsätter Halt och Horace sin desperata jakt på Evanlyn och Will. När snön i de höga passen börjar smälta kan de till sist rida in i Skandia men ska de hitta sina försvunna vänner i tid? John Flanagan växte upp i Sydney, Australien och drömde alltid om att bli författare....

Det är Wollström sista år som lärling

Wil och evanyln har gömt sig i en stuga idé Skandiaaktien bergisen

Wil och evanyln har gömt sig i en stuga idé Skandiaaktien bergisen

Knut Cedersmyg

2015-07-26

Underbar bok men mycket spänning! Alla böckerna har samma recension som denna. Böckerna i serien har blivit mina favorit böcker med stor marginal!!!!! Förutom spejarens lärling kan jag även tipsa om serien Broderband vilka också är skrivna av John Flanagan. Älskar hur personer blir indelade situationer som man kan följa. Båda serierna håller jag kära!

Tony

2012-10-20

Grät en skvätt. Lagom manligt.

Sanna

2012-09-23

Jag trodde att den skulle vara mycket bättre eftersom 3:an var hur bra som helst men den var bra och läsvärd och jag ser framemot att läsa 5:an.

Jag börjar ogilla Horace mer och mer men jag vet inte riktigt varför kanske för att jag vill att Evanlyn och Will ska vara ett par och att Horace verkar intresserad av henne. Jag tyckte att det var synd att Will och Evanlyn förlorade "kontakten" i de här sista kapitlet och jag hoppas att dom hittar tillbaka till varandra igen.

Bästa delen i boken var kriget och jag gillade skanderna speciellt Erak och det var bra att Ragnak dog, jag undrar om Halt planerade det eller inte... Men blev så imponerade av Ragnak, han var en sån bra krigare! Hoppas bara skandierna håller sitt löfte med slavarna (att de ska släppas fria) för det fick man inte veta.

Kajsa lindberg

2011-02-15

Jag kan bara säga: super bra bok MEN det finns bättre!

Kajsa lindberg

2011-02-15

Jag läste boken i sommras så jag kommer inte ihåg så mycket så det får bli en 4.