Skynda, kom och se

Lotta Lundberg

| 2006

Från förnedringen i Liliputia på nöjesfältet i New York flyr dvärgarna Glauer och Ka med båten till Europa. I det kultiverade Tyskland hoppas Glauer kunna förverkliga sin dröm om att leda ett seriöst teatersällskap. Ka vill glömma de förödmjukande läkarundersökningar där hemligheten om hennes kön avslöjats. I kabarékulturens Berlin lär de känna den ensamma Nelly med ryggvärken, och Verner, världens minsta man. Men året är 1933, Hitler har tagit makten och eutanasiprogrammen börjar ta form. Våldet och rädslan driver dem vidare. Tillsammans med ytterligare en grupp luggslitna cirkusdvärgar tar de sig till Stockholm. Nöjesparken med det vackra namnet Gröna Lund kan väl inte vara annat än en fristad... Genom sina romangestalters perspektiv fångar Lotta Lundberg skickligt de stämningar och uttryck som trettiotalets utopiska idéer tar sig såväl i Sverige som i Tyskland. Skynda, kom och se...

Klinga

2012-09-12

4,5 i betygsestimat. Jag borde gilla den. Ämnet är angeläget och texten är välskriven. Men jag vet inte vad det är. Personerna kommer inte nära och det ideologiska verkar framkrystat. Läste inte de sista kapitlen.

Lotta Berling

2012-02-17

Intressant och välskriven, men av någon anledning kom jag aldrig nära någon av karaktärerna.

Maria W

2011-11-16

En liten skatt!

Gun Petersson

2011-02-18

Gripande läsning om dvärgar, cirkus och Nazi-Tyskland.

Petra Hansson

2010-12-10

Läs och njut och förfasas. En fantastisk bok!!!

Lisa Nilsson

2010-10-25

Egentligen var denna bok en publikfriare - man visste vad man fick. Samtidigt så trollband den mig och sträcklästes under ett dygn.

Anna Aspviken

2010-01-02

En makalös historia berättad med ett fantastiskt språkbruk. Läs den och njut!