Skynda att älska (SIGNERAD)

Schulman, Alex

| 1993

Flag from ---

Adlibriksen suursuosion kirjamessuilla saanut bookbag-kangaskassi on nyt vihdoinkin saatavana verkkosivuiltamme Tämä käytännöllinen, ekologisesta puuvillasta valmistettu ja tyylikkäällä painatuksella varustettu kassi sopii mainiosti niin kirjojan kuin muunkin tarpeellisen kantamiseen. Mitat: korkeus 33cm, leveys 35cm ja pohjan leveys 13cm. Kassin kahva on mukava käytössä leveytensä ja pehmeän materiaalinsa (100% 380g Eco-Canvas puuvillaa) vuoksi. ----------------------------------------------------------------------------- Adlibris fina bookbag gjorde succé på bokmässan och nu finns den äntligen att köpa på sajten. En praktisk tygkasse i ekologisk bomull med snyggt tryck att bära dina böcker i. Mått: 33 cm hög, 35 cm bred och en 13 cm bred botten för att rymma rejält med böcker eller annat. Handtaget...

Ellen Edlund

2023-10-13

Hjortronhyllan

2023-02-28

Skynda att älska är en gripande självbiografisk berättelse av författaren Alex Schulman om hans relation till sin åldrande far. Det är en bok som rör om i hjärtat och som många läsare säkert kan känna igen sig i, oavsett erfarenheter av att ha haft en åldrande förälder.

Schulman skriver på ett enkelt sätt, utan att bli långtråkig, och lyckas förmedla ärlighet och ömhet i relationen till sin far. Berättelsen är varm och mörk, humoristisk och sorglig på samma gång, vilket gör den både berörande och mänsklig. Minnet med “cola cup” är så varmt att man känner igen sig. Genom att öppet dela med sig av sina känslor och erfarenheter skapar Schulman en stark blick in i en mycket privat relation.

En av de många gripande och hjärtskärande scenerna är när de istället för att fira den årliga kräftskivan hemma, möts på ålderdomshemmet med insmugglade kräftor och whisky. Det är en stark påminnelse om hur livet kan förändras och att det är viktigt att ta vara på stunden och de människor som betyder mest för oss.

Det är en gripande bok om en far och son som kämpat mot tiden. Definitivt är den värd att läsas. Ge Skynda att älska en chans.

Josefine Malmer

2019-06-18

Rekommenderas.

Anna Hallqvist

2019-02-01

Alex Schulman kan konsten att beröra.
Att på ett ärligt och ödmjukt sätt beskriva en så nära relation, som till sina föräldrar, är inte lätt. Men Alex gör det på ett vackert och tankeväckande sätt.

Kan varmt rekommendera dig som ännu inte läst "Skynda att älska" att göra det. Du kommer inte att ångra dig!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En fantastiskt bra skriven bok om kärleken till sin kärleksfulla men principfasta far som gått livets hårda skola.

Karin Axell

2018-12-29

Också en mycket stark berättelse från Schulman. Gillar du denna så gillar du garanterat "Bränn alla mina brev" också. Jag började nämligen med "Bränn alla mina brev" och blev nyfiken på annat från Schulman, så jag fortsatte med denna. (Lite baklänges s.a.s)

Kan varmt rekommendera denna ömsint och varsamt berättade far- och sonhistoria som absolut inte lämnar iallafall mig oberörd.

Jessica Hellsing

2018-09-23

Vacker, fin,berörande. Alex Schulman på topp

Maria Olofsson

2018-09-17

Väldigt fin bok, den berörde mig starkt!

Lena Wallsten

2017-09-19

En fin bok om kärleken till en far

Lena Wallsten

2017-09-19

En fin bok om kärleken till en far

En vädigt fin bok. Jag hade en annan bild av Alex från media som lite bråkig och provocerande. Denna bok är varm, fin och fylld av kärlek.

Konrad Sundström

2017-06-28

Fin bok. Gillar framförallt detaljrikedomen i minnesberättelserna.

2017-01-14

Ett fint porträtt av minnet till en far. Minnesbilder från barndom och Allans sista tid blandas. Det är skrivet med värme och känsla. Klart läsvärd. En stark 3:a.

Nettan J

2016-12-25

Lätt läst o rak o ärlig

John C

2016-05-05

Jag och Alex Schulman är ungefär lika gamla, och där slutar kanske likheterna. Alex far tillhör samma generation som mina far- och morföräldrar, vilket Alex tidigt blir varse om skiljer hans familj från hans jämnåriga bekanta. I boken berättas om hur man förhåller sig till en far som snart också behöver omsorg, terapisessioner efter faderns död, hur man hanterar sorg etc. Starkt och gripande, och ju längre in i boken man kommer desto mer berörd blir man.

D

D N

2016-03-29

En roman om stark kärlek och lojalitet mellan förälder och barn. Hade jag läst denna bok för några år sedan hade den inte berört mig så mycket. Jag tycker att det beror på vilken fas i livet man befinner sig i. Precis som Carlos Ruiz Zafón har sagt: "Books are mirrors:you only see in them what you already have inside you."

Jag tyckte att det var dags, efter att ha lyssnat på snart 40 avsnitt av Alex och Sigges podcast, (jo jag vet jag är sist på bollen här), att äntligen påbörja Alex Schulmans bok Skynda att älska som jag köpte (och fick signerad!) på bokmässan 2009. Jag har dragit mig från att börja eftersom jag inte är ett fan av biografier, men kände för att spä på min redan existerande åldersnoja, livsångest samt dödsskräck (tre grejer som golvat mig rejält på senare tid) med en självutlämnande kärleksskildring om någon som inte längre är i livet, och jag fick påökning av alla tre, jotack. Men på ett kärleksfullt och vackert sätt.

Bokens storhet ligger nog framförallt i de målande beskrivningarna och träffsäkerheten i anekdoterna. Jag känner att jag är där själv, och samtidigt är jag på Tvärnö, hos min morfar, i en parallell värld och ser på när morfar drar upp nätet samtidigt som Alex pappa gör det i boken. Jag slungas ofta tillbaka till min egen barndom och mina egna minnen, samtidigt som Alex slungas tillbaka till sina. Jag funderar över mina egna föräldrar och hur jag skulle skriva min egen kärleksförklaring till min pappa, eller min mamma, om jag skrev en bok. Jag kastas mellan världar på ett otroligt vackert vis och jag blir så tacksam för att Alex öppnar mina ögon.

Jag är så rädd för ålderdomen, den är så ofrånkomlig och så obarmhärtig. Boken gör ingenting för att mildra den känslan, utan beskriver smärtan i att se någon nära ensam stappla in i den plåga som det ändå betyder att bli gammal. Ensam i det att vara den enda gamla i familjen. Det är så sorgset och så ogreppbart.

Boken är lagom lång för att inte bli långtråkig, och lagom nostalgisk, och lagom nutidsbaserad. Den är översvallande kärleksfull, då inte bara i beskrivningen av pappan utan kanske framförallt i återgivandet av familjeenheten och relationen till brodern Calle. Jag vet inte vad jag ska säga mer egentligen, än att jag tyckte otroligt mycket om den här boken.

Anders Nilsson

2016-01-30

Jag fångades aldrig av boken, tråkigt då jag hoppats den skulle tala till mig.

Mikaela86

2015-10-21

Jag älskar Alex Schulman och hans talang för att skriva och lämna ut sig själv. Boken tar slut alldeles för snabbt och jag gråter. Jävligt vackert. Tack Alex om du någonsin läser det här.

Ida Jansson

2013-12-27

Otroligt varm och berörande historia! Starkt av Schulman att skriva en så personlig bok.

carromyran en dag

2013-10-20

Jag är pinsamt besatt av Schulman och i det hänseendet var det kul att läsa. Någon större skrivare tror jag aldrig att han blir. Men förstås en vackert berättad historia.

Jag bara älskar boken.

Kristina Algesten

2013-07-07

Fantastisk!

Matida Johansson

2013-06-03

Mysigt skriven med mycket kärlek

Hannes Skarin

2013-04-11

Fin liten bok om kärleken till en förälder. Gillade särskilt slutet och allt om döden/dödsångest.

Pia Ekeroth

2013-03-14

Underbar bok om just kärlek.

Ellinor Karlberg

2012-11-26

Borde läsas långsamt med eftertanke. Läste den själv alldeles för fort på flyget till solsemestern. Väldigt bra!

My.loved.books

2012-09-18

Alex Schulmans första bok är betydligt bättre än hans andra!! Rekommenderar den här boken, man blir berörd.

Axel Tingman

2012-08-18

Skickligt skriven. Hade väldigt låga förväntningar, men men blev så småningom överbevisad. Tycker bättre om Schulman som författare än som juornalist.

Kenneth Olausson

2012-08-07

En man som jag uppfattat som ytlig och närmast tramsig, visar sig kunna skriva en ömsint, igenkännande och allmängiltig bok om sin pappa - om deras gemensamma liv och om pappans åldrande och död. Och om hur vi alla till slut blir en ensamseglare på väg mot den oåterkalleliga döden.

Heidi T

2012-07-28

En mycket fin skildring av en saknad fader. Jag upptäckte att jag gillade den, det hade jag faktiskt inte förväntat mig!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Mycket bra och intressant att läsa för oss som sett föräldrarna på teve.

Carolina E

2012-06-06

När Alex föddes hade hans pappa
redan ett helt liv bakom sig,
vuxna barn från ett tidigare äktenskap,
jobbat med Lennart Hyland,
umgåtts med Zarah Leander
och slagits mot ryssen under finska vinterkriget.
Alex pappa var inte som kompisarnas pappor
för Alex pappa var mycket äldre
och tidigt blev rollerna mellan far och son ombytta.

Boken tar sin början
när Alex återvänder till det sommartorp
som han spenderade alla sina somrar i som barn
men som han nu inte har besökt på fem år.
Där kan han inte undvika att tänka på sin pappa,
som numera är död.

Och minnena kommer nu tillbaka till honom.

Om jag skulle beskriva den här boken
med endast ett enda ord så skulle det bli: fin.
Det här är en fin bok.

Det här är författaren Alex
och inte bloggaren eller krönikören Alex.
Vad man än tycker om Alex Schulman som person
så kan ingen säga att han inte kan skriva.

Språket är på något sätt lågmält
och det blir väldigt ofta vackra beskrivningar
av helt normala saker och en helt normal uppväxt.

Det som slår mig och som faktiskt gör lite ont
är att jag själv inte minns speciellt mycket av min barndom
och då är jag endast tjugotvå år gammal.
Jag har svårt att frammana mitt första barndomsminne
och jag vet inte heller vilka minnen som är äkta
och vilka som är konstruerade av att jag har sett kort eller filmer.

Jag tycker att boken är en fin hyllning.

Lina <3

2012-05-25

Kan verkligen rekommendera denna bok! Väldigt fint skriven och en helt underbar historia!

Martina Jonsson

2012-05-08

Helt ok, fin bok. Alex hyllar sin far och jag förstår att boken är en viktig del i hans egen bearbetning. Tyvärr berör den inte mig tillräckligt för ett högre betyg.

Erik Björkman

2012-01-05

Överraskande vackert personporträtt av författarens far. En kärleksfull hyllning.

Lovisa Ekdahl

2011-12-18

Fin!

Emelie

2011-10-18

Skynda att älska är rent ut sagt en väldigt bra bok. Men liksom många andra hade jag en mer eller mindre omedveten ovilja gentemot Alex Schulman som egentligen är ganska obefogad, då det enda jag vet om honom är att han är enormt provokativ -liksom sin far. Men om man tränger undan detta faktum, finner man en sorgsen man fylld av kärlek emot sin far. Den berör mycket, framför allt för att jag kan känna igen mig själv mycket även om den markanta ålderskillnaden inte finns mellan mig och min far. Det som drog ner betyget till en fyra var de korta språket. Även om det egentligen inte är något fel i sig, så blir det för kort och koncist i min mening. Läs den, jag ångrar att jag inte gav denna bok en chans tidigare.

Bodil Persson

2011-08-15

Språket är lysande och berättelsen berör oerhört starkt. En kanonbra biografi!

Emma

2011-08-15

En hjärtlig kort berättelse om att se sin pappa åldras och dö innan man själv knappt hunnit bli vuxen. Alex är duktig på att skriva och på att återge minnen om sin uppväxt på ett levande sätt. Jag som länge avskydde Alex Schulman för den dryga person som han var, ändrade åsikt efter en tv-intervju där han berättade om sin bok. Han är ett slående exempel på att skenet kan bedra och att det bakom ett känslokallt yttre kan dölja sig mycket smärta och livsvisdom. Alex har tagit vara på sina livserfarenheter och tillsist utvecklats av det, och för det ger jag honom en eloge.

jenny modin

2011-08-04

Som säkert många med mig vill jag gärna att Alex ska vara en halvtaskig författare, men han är riktigt bra. Boken är fylld av upplevelser och känslor från barndom och tiden med pappa, utan att bli en snyftare. En bra bok helt enkelt.

Linda Joona

2011-07-28

Emelie Söderberg

2011-07-26

Riktigt bra bok. Gillar verkligen Alex sätt att skriva. Läser hans blogg dagligen. Grät flera gånger när jag läste denna bok. Rekommenderar den verkligen!

Sofie Petersson

2011-05-13

Alex växer upp med en far som är betydligt äldre än han själv. Redan i ung ålder oroar han sig för sin allt skörare fader. Det här är en bok om kärlek, saknad och rädslan för att åldras. Alex har ett fint enkelt språk som vibrerar av känslor.

En ömsint kärleksförklaring till en far.
Känner igen många av Alex känslor. Dels det att ha en pappa som är äldre och dels känslan av att förlora en förälder.
Sorgligt och vackert men också roligt.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Hyfsad...

Bissous .

2011-03-27

Säga vad man vill om Alex Schulman. Men han skriver romaner med fingertoppskänsla.