Skynda att lska

Schulman, Alex

| 2009

Redan som barn reflekterar Alex ver att hans pappa inte kastar upp honom i luften och busar med honom som kompisarnas pappor gr. Och som ung vuxen br han en stndig oro fr att pappan ska g upp mitt i natten och rka trilla. Mer n en gng har det hnt att han ftt lmna krogkn fr att i ilfart ka hem och hjlpa pappa. Och istllet fr att komma hem p den rliga krftskivan fr han och fadern vnja sig vid att ses p lderdomshemmet med insmugglade krftor och whisky. Allan Schulman gick bort 2003, Alex var d 27 r, Allan 84. Efter begravningen kmpar Alex med sina egna knslor och han blir en mstare p att stnga av dem, tills en dag d det inte gr att hlla dem tillbaka lngre. I Skynda att lska fr lsarna mta en ny sida av Alex Schulman. Det r ett slende msint, vemodigt och krleksfullt portrtt av en far. Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av krlek....

En fin bok om krleken till en far

En fin bok om krleken till en far

En vdigt fin bok. Jag hade en annan bild av Alex frn media som lite brkig och provocerande. Denna bok r varm, fin och fylld av krlek.

Konrad Sundstrm

2017-06-28

Fin bok. Gillar framfrallt detaljrikedomen i minnesberttelserna.

2017-01-14

Ett fint portrtt av minnet till en far. Minnesbilder frn barndom och Allans sista tid blandas. Det r skrivet med vrme och knsla. Klart lsvrd. En stark 3:a.

Nettan J

2016-12-25

Ltt lst o rak o rlig

John C

2016-05-05

Jag och Alex Schulman r ungefr lika gamla, och dr slutar kanske likheterna. Alex far tillhr samma generation som mina far- och morfrldrar, vilket Alex tidigt blir varse om skiljer hans familj frn hans jmnriga bekanta. I boken berttas om hur man frhller sig till en far som snart ocks behver omsorg, terapisessioner efter faderns dd, hur man hanterar sorg etc. Starkt och gripande, och ju lngre in i boken man kommer desto mer berrd blir man.

D N

2016-03-29

En roman om stark krlek och lojalitet mellan frlder och barn. Hade jag lst denna bok fr ngra r sedan hade den inte berrt mig s mycket. Jag tycker att det beror p vilken fas i livet man befinner sig i. Precis som Carlos Ruiz Zafn har sagt: "Books are mirrors:you only see in them what you already have inside you."

amanda hildur

2016-02-02

Jag tyckte att det var dags, efter att ha lyssnat p snart 40 avsnitt av Alex och Sigges podcast, (jo jag vet jag r sist p bollen hr), att ntligen pbrja Alex Schulmans bok Skynda att lska som jag kpte (och fick signerad!) p bokmssan 2009. Jag har dragit mig frn att brja eftersom jag inte r ett fan av biografier, men knde fr att sp p min redan existerande ldersnoja, livsngest samt ddsskrck (tre grejer som golvat mig rejlt p senare tid) med en sjlvutlmnande krleksskildring om ngon som inte lngre r i livet, och jag fick pkning av alla tre, jotack. Men p ett krleksfullt och vackert stt.

Bokens storhet ligger nog framfrallt i de mlande beskrivningarna och trffskerheten i anekdoterna. Jag knner att jag r dr sjlv, och samtidigt r jag p Tvrn, hos min morfar, i en parallell vrld och ser p nr morfar drar upp ntet samtidigt som Alex pappa gr det i boken. Jag slungas ofta tillbaka till min egen barndom och mina egna minnen, samtidigt som Alex slungas tillbaka till sina. Jag funderar ver mina egna frldrar och hur jag skulle skriva min egen krleksfrklaring till min pappa, eller min mamma, om jag skrev en bok. Jag kastas mellan vrldar p ett otroligt vackert vis och jag blir s tacksam fr att Alex ppnar mina gon.

Jag r s rdd fr lderdomen, den r s ofrnkomlig och s obarmhrtig. Boken gr ingenting fr att mildra den knslan, utan beskriver smrtan i att se ngon nra ensam stappla in i den plga som det nd betyder att bli gammal. Ensam i det att vara den enda gamla i familjen. Det r s sorgset och s ogreppbart.

Boken r lagom lng fr att inte bli lngtrkig, och lagom nostalgisk, och lagom nutidsbaserad. Den r versvallande krleksfull, d inte bara i beskrivningen av pappan utan kanske framfrallt i tergivandet av familjeenheten och relationen till brodern Calle. Jag vet inte vad jag ska sga mer egentligen, n att jag tyckte otroligt mycket om den hr boken.

Anders Nilsson

2016-01-30

Jag fngades aldrig av boken, trkigt d jag hoppats den skulle tala till mig.

Mikaela Veijalainen

2015-10-21

Jag lskar Alex Schulman och hans talang fr att skriva och lmna ut sig sjlv. Boken tar slut alldeles fr snabbt och jag grter. Jvligt vackert. Tack Alex om du ngonsin lser det hr.

Ida Jansson

2013-12-27

Otroligt varm och berrande historia! Starkt av Schulman att skriva en s personlig bok.

carromyran en dag

2013-10-20

Jag r pinsamt besatt av Schulman och i det hnseendet var det kul att lsa. Ngon strre skrivare tror jag aldrig att han blir. Men frsts en vackert berttad historia.

Jag bara lskar boken.

Kristina Algesten

2013-07-07

Fantastisk!

Matida Johansson

2013-06-03

Mysigt skriven med mycket krlek

Hannes Skarin

2013-04-11

Fin liten bok om krleken till en frlder. Gillade srskilt slutet och allt om dden/ddsngest.

Pia Ekeroth

2013-03-14

Underbar bok om just krlek.

Ellinor Karlberg

2012-11-26

Borde lsas lngsamt med eftertanke. Lste den sjlv alldeles fr fort p flyget till solsemestern. Vldigt bra!

Books I love

2012-09-18

Alex Schulmans frsta bok r betydligt bttre n hans andra!! Rekommenderar den hr boken, man blir berrd.

Axel Tingman

2012-08-18

Skickligt skriven. Hade vldigt lga frvntningar, men men blev s smningom verbevisad. Tycker bttre om Schulman som frfattare n som juornalist.

Kenneth Olausson

2012-08-07

En man som jag uppfattat som ytlig och nrmast tramsig, visar sig kunna skriva en msint, igenknnande och allmngiltig bok om sin pappa - om deras gemensamma liv och om pappans ldrande och dd. Och om hur vi alla till slut blir en ensamseglare p vg mot den oterkalleliga dden.

Heidi T

2012-07-28

En mycket fin skildring av en saknad fader. Jag upptckte att jag gillade den, det hade jag faktiskt inte frvntat mig!

Eva Jmting Lundh

2012-07-05

Mycket bra och intressant att lsa fr oss som sett frldrarna p teve.

Carolina E

2012-06-06

Nr Alex fddes hade hans pappa
redan ett helt liv bakom sig,
vuxna barn frn ett tidigare ktenskap,
jobbat med Lennart Hyland,
umgtts med Zarah Leander
och slagits mot ryssen under finska vinterkriget.
Alex pappa var inte som kompisarnas pappor
fr Alex pappa var mycket ldre
och tidigt blev rollerna mellan far och son ombytta.

Boken tar sin brjan
nr Alex tervnder till det sommartorp
som han spenderade alla sina somrar i som barn
men som han nu inte har beskt p fem r.
Dr kan han inte undvika att tnka p sin pappa,
som numera r dd.

Och minnena kommer nu tillbaka till honom.

Om jag skulle beskriva den hr boken
med endast ett enda ord s skulle det bli: fin.
Det hr r en fin bok.

Det hr r frfattaren Alex
och inte bloggaren eller krnikren Alex.
Vad man n tycker om Alex Schulman som person
s kan ingen sga att han inte kan skriva.

Sprket r p ngot stt lgmlt
och det blir vldigt ofta vackra beskrivningar
av helt normala saker och en helt normal uppvxt.

Det som slr mig och som faktiskt gr lite ont
r att jag sjlv inte minns speciellt mycket av min barndom
och d r jag endast tjugotv r gammal.
Jag har svrt att frammana mitt frsta barndomsminne
och jag vet inte heller vilka minnen som r kta
och vilka som r konstruerade av att jag har sett kort eller filmer.

Jag tycker att boken r en fin hyllning.

Lina <3

2012-05-25

Kan verkligen rekommendera denna bok! Vldigt fint skriven och en helt underbar historia!

Martina Jonsson

2012-05-08

Helt ok, fin bok. Alex hyllar sin far och jag frstr att boken r en viktig del i hans egen bearbetning. Tyvrr berr den inte mig tillrckligt fr ett hgre betyg.

Erik Bjrkman

2012-01-05

verraskande vackert personportrtt av frfattarens far. En krleksfull hyllning.

Lovisa Ekdahl

2011-12-18

Fin!

Emelie -

2011-10-18

Skynda att lska r rent ut sagt en vldigt bra bok. Men liksom mnga andra hade jag en mer eller mindre omedveten ovilja gentemot Alex Schulman som egentligen r ganska obefogad, d det enda jag vet om honom r att han r enormt provokativ -liksom sin far. Men om man trnger undan detta faktum, finner man en sorgsen man fylld av krlek emot sin far. Den berr mycket, framfr allt fr att jag kan knna igen mig sjlv mycket ven om den markanta lderskillnaden inte finns mellan mig och min far. Det som drog ner betyget till en fyra var de korta sprket. ven om det egentligen inte r ngot fel i sig, s blir det fr kort och koncist i min mening. Ls den, jag ngrar att jag inte gav denna bok en chans tidigare.

Bodil Persson

2011-08-15

Sprket r lysande och berttelsen berr oerhrt starkt. En kanonbra biografi!

Emma Andersson

2011-08-15

En hjrtlig kort berttelse om att se sin pappa ldras och d innan man sjlv knappt hunnit bli vuxen. Alex r duktig p att skriva och p att terge minnen om sin uppvxt p ett levande stt. Jag som lnge avskydde Alex Schulman fr den dryga person som han var, ndrade sikt efter en tv-intervju dr han berttade om sin bok. Han r ett slende exempel p att skenet kan bedra och att det bakom ett knslokallt yttre kan dlja sig mycket smrta och livsvisdom. Alex har tagit vara p sina livserfarenheter och tillsist utvecklats av det, och fr det ger jag honom en eloge.

jenny modin

2011-08-04

Som skert mnga med mig vill jag grna att Alex ska vara en halvtaskig frfattare, men han r riktigt bra. Boken r fylld av upplevelser och knslor frn barndom och tiden med pappa, utan att bli en snyftare. En bra bok helt enkelt.

Linda Joona

2011-07-28

Emelie Sderberg

2011-07-26

Riktigt bra bok. Gillar verkligen Alex stt att skriva. Lser hans blogg dagligen. Grt flera gnger nr jag lste denna bok. Rekommenderar den verkligen!

Sofie Petersson

2011-05-13

Alex vxer upp med en far som r betydligt ldre n han sjlv. Redan i ung lder oroar han sig fr sin allt skrare fader. Det hr r en bok om krlek, saknad och rdslan fr att ldras. Alex har ett fint enkelt sprk som vibrerar av knslor.

En msint krleksfrklaring till en far.
Knner igen mnga av Alex knslor. Dels det att ha en pappa som r ldre och dels knslan av att frlora en frlder.
Sorgligt och vackert men ocks roligt.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Hyfsad...

Bissous .

2011-03-27

Sga vad man vill om Alex Schulman. Men han skriver romaner med fingertoppsknsla.

Eva Granstrm

2011-03-16

En vlskriven bok med ett vackert sprk. Det r en far som beskrivs med stor krlek, trots vissa komplikationer.

Cecilia Magnusson

2010-11-11

Blev mycket positivt verraskad av hur bra den hr boken faktiskt r. Kan verkligen rekommenderas.

Frvnande nog gillade jag boken. En slags vacker krleksfrklaring till sin far.

Petter Boman

2010-09-08

Snabblst, rrande och bra fr stunden.

Aniko Ja

2010-09-08

Gripande, varm bok om krleken mellan far och son och det svra i att se en frlder som man sett upp till bli gammal och orkesls. Blev djupt rrd.

Sandra Svensson

2010-09-05

omjligt att inte bli djupt berrd..

Jenny Li

2010-08-19

En ovntat finstmd krleksfrklaring till en kanske ovanligt mnsklig pappa. Jag vet uppriktigt sagt inte varfr jag fick fr mig att kpa den hr boken - frdomar om Alex Schulman hade jag gott om. Kanske var det omslagsbilden jag fll fr... Men jag fll faktiskt fr boken ocks.

Claes Nilsson

2010-08-13

Bra skriven, mycket detaljer som kryper in under huden. Fick mig att tnka p min egen uppvxt och mitt frhllande till mina frldrar men ocks andra hndelser som varit viktiga fr mig. Rekomenderas!!!

Linda Wenneson

2010-07-27

Vacker, rligt och berrande.

Merete Madsen

2010-07-14

Vlskriven, eftertnksam biografi om en knd son till en knd far som beskriver hur det r att ha en pappa som skulle kunna vara ens farfar.

Kristina Simar

2010-07-08

Recension av Alex Schulmans bok Skynda att lska
Detta r en pocketvariant som utgivits av Mnpocket 2009 och innehller 228 sidor.

Alex Schulman r den knde TV-producenten Allan Schulmans (1919-2003) son. Alex r fdd 1976 i Hemmesdynge i Skne, men bor numera i Stockholm. Han r frfattare, journalist, medieentreprenr och r ven knd som bloggare.

Handling: Ngra r efter att Alex Schulmans pappa Allan dtt, kr Alex till deras sommartorp. Han har inte varit dr sedan pappan levde. Med en mrklig knsla gr han in i stugan och allt ser precis likadant ut som det gjorde sist han var dr. Alex brjar tnka tillbaka p sin barndom, nr han och hans brder Niclas och Calle tillbringade sina somrar dr tillsammans med sina frldrar.

Allan Schulman r redan 57 r nr Alex fds. Hans mamma r 33 r yngre n sin man. Alex tnker p nr pappa Allan vckte honom och hans bror Calle tidigt om morgnarna fr att flja med i bten och dra upp nten med nattens fngst. Ibland fick de ven flja med p kvllarna nr det var dags att lgga ut nten.
Pojkarnas pappa har alltid varit en stor frebild fr sina sner, men tyvrr var han inte s ung nr de fddes och orkade inte leka p samma stt som deras kamraters pappor. Alex kunde knna lite avundsjuka nr en av kompisarna brottades med sin pappa och vgade ta i ordentligt. ren gr och Allan tappar mer och mer ork, han tappar ofta balansen och ramlar ofta. Till slut fr han komma till ett ldreboende, ngot han inte tycker srskilt mycket om. En dag ramlar Allan och bryter lrbenshalsen. Han hamnar p Sdersjukhuset och dr vrdas han tills han somnar in i 12 juli 2003.

Alex Schulman har lyckats skriva en underbar och rrande bok om sin lskade pappa Allan Schulman. Han frmedlar sig med mycket knslor, och som lsare knner jag hur mycket hans pappa betydde fr honom och den vriga familjen. Den r riktigt vlskriven och intressant. Alex har verkligen lyckats att beskriva sin pappa som privatperson och den han var tillsammans med familjen och inte som den store TV-producenten. En bok som berr och som br lsas.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektr/bokrecensent

therese

2010-07-08

underbart sprk

Helena Insulander

2010-05-29

Mycket medryckande och vl skrivet. Fantastiskt minne fr detaljer. Roliga, sorgliga, tidsmarkerande, informativa och nrgngna. Saknar dock lite djup i skildringen av smrtan. Den anas, Alex gr i terapi och ngra viktiga saker berrs men utvecklas inte i boken. Det bli mer en samling anektoder av det slag som Allan var s duktig p. Men p det hela en vacker skildring av ett barns relation med sin frlder, frn frsta konkreta minnet till dden. Och jag ryser, rrs och skrattar. Mycket bttre n vad jag frvntade mig.

Lisa Jansson

2010-05-03

Karin Karlsson

2010-04-05

Jag r inte s frtjust i Alex Schulman, tycker han r lite fr mycket, men boken han skrivit om hur det var att vxa upp med en gammal pappa r faktiskt bra skriven. S gillar man biografier rekommenderas den.

Maria Vestberg

2010-03-15

Jag tyckte den var fantastiskt vlskriven. Blev vl som s mnga andra frvnad ver att denna mnniska , som gjort sig en karrir p ytlighet och snobbism, hade detta i sig. Alltid spnnande nr man ruskas om och tvingas omvrdera...

Emilia Andersson

2010-03-14

verraskande personlig och nra

2010-03-07

Underbart knslosam.

"Allt r sig likt, men inget blir ngonsin detsamma."
Det r ltt att tycka till om Alex Schulman och det med rtta. Han skapade sig ett namn genom att skiva skit om andra p landets kanske inte mest sofistikerade sidor, dumfrklarade sig i sin smutskastning mot Marcus Birro, men kanske r det dags att lra sig skilja p honom som tyckande kndis och som frfattare med ngot att komma med. Efter otaliga intervjuer och recesioner i romandebutens svallvgor visste jag exakt vad boken skulle handla om, likvl blev jag oerhrt tagen. Min slutsats r d skicklighet - bde gllande att vlja scener och formuleringar - annars hade det bara blivit en sorglig dokumentation av frlust och hjrtats begrnsade antal slag. Det hr r mer.

malin lindgren

2009-12-25

bland det finaste jag lst....

Elisabeth Karlberg

2009-12-07

En mycket varm bok som jag uppskattade mycket. Jag har egen erfarenhet av att vxa upp med ldre frldrar men det var intressant att knna igen sig genom s att sga sina egna barns perspektiv. Erfrenheterna r desamma oavsett lder.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Detta r en lgmld bok, med en del knslor, ven om jag nskar att knslorna skulle g mycket mer p djupet. Jag saknar mycket och nskar helt enkelt att f veta mer. F knna mer.
Allan bildar familj igen med Alex och Calles mamma, vilket innebr att han r vldigt mycket ldre n sina barn. Och det kommer igen i boken hela tiden. Oron, lderskrmpor mm. Det mrks att det r en bok som bearbetar. En bok av Alex fr Alex skull. En minnesbok ver fadern.

Mnga pappa-bcker har det haglat ver oss den senaste tiden och jag suger glatt i mig dem. Den ena r bttre n den andra. Och fr mig r det s intressant med alla dessa knslor som de rr upp och rr om. Alex som i denna bok inte trs slppa ut knslorna och sakna sin pappa. Sjlv har jag sldrig haft en pappa och blir mest arg p gnll om pappor eller hur man inte uppskattar dem eller att de gr fel p s mnga stt. Men denna bok skummar bara p ytan som sagt, jag saknar mnga knslor. Annars r det en bra bok, en hyllningsbok, en minnesbok ver en lskad far av en beundrande son. Som visar vad som r viktigt i livet, vad barn minns och vill ha; den sjuttonde coca colacup som fr spelas i vardagsrummet t ex :)

Michael Nysts

2009-09-05

Frndrar bilden av Alex Schulman fr alltid.

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

Jag blev helt fast vid aderton, i boken beskriver Alex hur pappa Allan alltid sade aderton och inte arton, och hur han sjlv anammat detta, s otroligt knnspakt fr mig ox, skulle aldrig falla mig in att sga arton. Det r mng gng jag funderat ver denna Alex, brukade beska hans blogg och jag fick alltid samma knsla, vad r det med den hr killen. Varifrn kommer all elakhet. Nu r det vl den rtta Alex vi mter i boken, och som ger oss en tankestllare, r det bra med en s gammal pappa. Ddsngesten sprider sig frn far till son. Jag gillar denhr boken fr den beskriver ett nrfrhllande p ett realistiskt stt, helt enkelt alla som lser boken kan knna att sdr var det skert. En stark femma av mig.

Fiona *

2009-04-28

Jag frstr exakt varfr Alex Schulman valde strofen ur Tove Janssons Hstvisa som titel till sin bok.

Vad jag inte frstr r, var den hr mannen varit tidigare? Skulle jag g p den bild han sjlv skapat av sig under sina stundtals halvschizofrena irrfrder i media och TV, dr allt krut lagts ner p att chikanera mnniskor s mycket som mjligt under skydd av att det r humor,hade jag inte lagt ner en krona p boken.

Nu sg jag intervjun frst. Slogs av att hur vnliga hnder han har. Vad nu det har med detta att gra? Jo, en person med s vnliga hnder, mjuka rrelser i dem, kan nppeligen inte njuta av att chikanera andra. Mjligtvis lstes han fast i bilden av sig sjlv. Men med sin bok om sin far, Allan, hoppas jag att han stngde den drren.

Den r s innerligt varm, att jag bara kan rekommendera den vidare. Oemotsagd fr bilden av hans liv med sin far st fast, fr mitt vidkommande. En subjektiv berttelse, r just det - subjektiv. Men jag upplever det som att han verkligen frsker frmedla allt han knt och nnu knner i stt innersta fr sin far.

Den hr Alex Schulman, r det ett sant nje att lra knna - om n via de ord hans hand numer formar, sprungna ur upplevelser och tankar. Det tycks mig som han talar fritt ur hjrtat, lyfter fram vndor, oro och grnsls krlek. Ett utlmnande, ett behov som fyllts. Att f tala om den d mest lskade, fr dagarna, de mrknar minut fr minut och vi vet aldrig hur lnge vi fr behlla varandra.