Skynda att älska

Schulman, Alex

| 2009

Redan som barn reflekterar Alex över att hans pappa inte kastar upp honom i luften och busar med honom som kompisarnas pappor gör. Och som ung vuxen bär han en ständig oro för att pappan ska gå upp mitt i natten och råka trilla. Mer än en gång har det hänt att han fått lämna krogkön för att i ilfart åka hem och hjälpa pappa. Och istället för att komma hem på den årliga kräftskivan får han och fadern vänja sig vid att ses på ålderdomshemmet med insmugglade kräftor och whisky. Allan Schulman gick bort 2003, Alex var då 27 år, Allan 84. Efter begravningen kämpar Alex med sina egna känslor och han blir en mästare på att stänga av dem, tills en dag då det inte går att hålla dem tillbaka längre. I Skynda att älska får läsarna möta en ny sida av Alex Schulman. Det är ett slående ömsint, vemodigt och kärleksfullt porträtt av en far. Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av kärlek....

En fin bok om kärleken till en far

En fin bok om kärleken till en far

Veronica Andersson

2017-07-24

En vädigt fin bok. Jag hade en annan bild av Alex från media som lite bråkig och provocerande. Denna bok är varm, fin och fylld av kärlek.

Konrad Sundström

2017-06-28

Fin bok. Gillar framförallt detaljrikedomen i minnesberättelserna.

2017-01-14

Ett fint porträtt av minnet till en far. Minnesbilder från barndom och Allans sista tid blandas. Det är skrivet med värme och känsla. Klart läsvärd. En stark 3:a.

Nettan J

2016-12-25

Lätt läst o rak o ärlig

John C

2016-05-05

Jag och Alex Schulman är ungefär lika gamla, och där slutar kanske likheterna. Alex far tillhör samma generation som mina far- och morföräldrar, vilket Alex tidigt blir varse om skiljer hans familj från hans jämnåriga bekanta. I boken berättas om hur man förhåller sig till en far som snart också behöver omsorg, terapisessioner efter faderns död, hur man hanterar sorg etc. Starkt och gripande, och ju längre in i boken man kommer desto mer berörd blir man.

D N

2016-03-29

En roman om stark kärlek och lojalitet mellan förälder och barn. Hade jag läst denna bok för några år sedan hade den inte berört mig så mycket. Jag tycker att det beror på vilken fas i livet man befinner sig i. Precis som Carlos Ruiz Zafón har sagt: "Books are mirrors:you only see in them what you already have inside you."

amanda hildur

2016-02-02

Jag tyckte att det var dags, efter att ha lyssnat på snart 40 avsnitt av Alex och Sigges podcast, (jo jag vet jag är sist på bollen här), att äntligen påbörja Alex Schulmans bok Skynda att älska som jag köpte (och fick signerad!) på bokmässan 2009. Jag har dragit mig från att börja eftersom jag inte är ett fan av biografier, men kände för att spä på min redan existerande åldersnoja, livsångest samt dödsskräck (tre grejer som golvat mig rejält på senare tid) med en självutlämnande kärleksskildring om någon som inte längre är i livet, och jag fick påökning av alla tre, jotack. Men på ett kärleksfullt och vackert sätt.

Bokens storhet ligger nog framförallt i de målande beskrivningarna och träffsäkerheten i anekdoterna. Jag känner att jag är där själv, och samtidigt är jag på Tvärnö, hos min morfar, i en parallell värld och ser på när morfar drar upp nätet samtidigt som Alex pappa gör det i boken. Jag slungas ofta tillbaka till min egen barndom och mina egna minnen, samtidigt som Alex slungas tillbaka till sina. Jag funderar över mina egna föräldrar och hur jag skulle skriva min egen kärleksförklaring till min pappa, eller min mamma, om jag skrev en bok. Jag kastas mellan världar på ett otroligt vackert vis och jag blir så tacksam för att Alex öppnar mina ögon.

Jag är så rädd för ålderdomen, den är så ofrånkomlig och så obarmhärtig. Boken gör ingenting för att mildra den känslan, utan beskriver smärtan i att se någon nära ensam stappla in i den plåga som det ändå betyder att bli gammal. Ensam i det att vara den enda gamla i familjen. Det är så sorgset och så ogreppbart.

Boken är lagom lång för att inte bli långtråkig, och lagom nostalgisk, och lagom nutidsbaserad. Den är översvallande kärleksfull, då inte bara i beskrivningen av pappan utan kanske framförallt i återgivandet av familjeenheten och relationen till brodern Calle. Jag vet inte vad jag ska säga mer egentligen, än att jag tyckte otroligt mycket om den här boken.

Anders Nilsson

2016-01-30

Jag fångades aldrig av boken, tråkigt då jag hoppats den skulle tala till mig.

Mikaela Metafor

2015-10-21

Jag älskar Alex Schulman och hans talang för att skriva och lämna ut sig själv. Boken tar slut alldeles för snabbt och jag gråter. Jävligt vackert. Tack Alex om du någonsin läser det här.

Ida Jansson

2013-12-27

Otroligt varm och berörande historia! Starkt av Schulman att skriva en så personlig bok.

carromyran en dag

2013-10-20

Jag är pinsamt besatt av Schulman och i det hänseendet var det kul att läsa. Någon större skrivare tror jag aldrig att han blir. Men förstås en vackert berättad historia.

Jag bara älskar boken.

Kristina Algesten

2013-07-07

Fantastisk!

Matida Johansson

2013-06-03

Mysigt skriven med mycket kärlek

Hannes Skarin

2013-04-11

Fin liten bok om kärleken till en förälder. Gillade särskilt slutet och allt om döden/dödsångest.

Pia Ekeroth

2013-03-14

Underbar bok om just kärlek.

Ellinor Karlberg

2012-11-26

Borde läsas långsamt med eftertanke. Läste den själv alldeles för fort på flyget till solsemestern. Väldigt bra!

Books I love

2012-09-18

Alex Schulmans första bok är betydligt bättre än hans andra!! Rekommenderar den här boken, man blir berörd.

Axel Tingman

2012-08-18

Skickligt skriven. Hade väldigt låga förväntningar, men men blev så småningom överbevisad. Tycker bättre om Schulman som författare än som juornalist.

Kenneth Olausson

2012-08-07

En man som jag uppfattat som ytlig och närmast tramsig, visar sig kunna skriva en ömsint, igenkännande och allmängiltig bok om sin pappa - om deras gemensamma liv och om pappans åldrande och död. Och om hur vi alla till slut blir en ensamseglare på väg mot den oåterkalleliga döden.

Heidi T

2012-07-28

En mycket fin skildring av en saknad fader. Jag upptäckte att jag gillade den, det hade jag faktiskt inte förväntat mig!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Mycket bra och intressant att läsa för oss som sett föräldrarna på teve.

Carolina E

2012-06-06

När Alex föddes hade hans pappa
redan ett helt liv bakom sig,
vuxna barn från ett tidigare äktenskap,
jobbat med Lennart Hyland,
umgåtts med Zarah Leander
och slagits mot ryssen under finska vinterkriget.
Alex pappa var inte som kompisarnas pappor
för Alex pappa var mycket äldre
och tidigt blev rollerna mellan far och son ombytta.

Boken tar sin början
när Alex återvänder till det sommartorp
som han spenderade alla sina somrar i som barn
men som han nu inte har besökt på fem år.
Där kan han inte undvika att tänka på sin pappa,
som numera är död.

Och minnena kommer nu tillbaka till honom.

Om jag skulle beskriva den här boken
med endast ett enda ord så skulle det bli: fin.
Det här är en fin bok.

Det här är författaren Alex
och inte bloggaren eller krönikören Alex.
Vad man än tycker om Alex Schulman som person
så kan ingen säga att han inte kan skriva.

Språket är på något sätt lågmält
och det blir väldigt ofta vackra beskrivningar
av helt normala saker och en helt normal uppväxt.

Det som slår mig och som faktiskt gör lite ont
är att jag själv inte minns speciellt mycket av min barndom
och då är jag endast tjugotvå år gammal.
Jag har svårt att frammana mitt första barndomsminne
och jag vet inte heller vilka minnen som är äkta
och vilka som är konstruerade av att jag har sett kort eller filmer.

Jag tycker att boken är en fin hyllning.

Lina <3

2012-05-25

Kan verkligen rekommendera denna bok! Väldigt fint skriven och en helt underbar historia!

Martina Jonsson

2012-05-08

Helt ok, fin bok. Alex hyllar sin far och jag förstår att boken är en viktig del i hans egen bearbetning. Tyvärr berör den inte mig tillräckligt för ett högre betyg.

Erik Björkman

2012-01-05

Överraskande vackert personporträtt av författarens far. En kärleksfull hyllning.

Lovisa Ekdahl

2011-12-18

Fin!

Emelie -

2011-10-18

Skynda att älska är rent ut sagt en väldigt bra bok. Men liksom många andra hade jag en mer eller mindre omedveten ovilja gentemot Alex Schulman som egentligen är ganska obefogad, då det enda jag vet om honom är att han är enormt provokativ -liksom sin far. Men om man tränger undan detta faktum, finner man en sorgsen man fylld av kärlek emot sin far. Den berör mycket, framför allt för att jag kan känna igen mig själv mycket även om den markanta ålderskillnaden inte finns mellan mig och min far. Det som drog ner betyget till en fyra var de korta språket. Även om det egentligen inte är något fel i sig, så blir det för kort och koncist i min mening. Läs den, jag ångrar att jag inte gav denna bok en chans tidigare.

Bodil Persson

2011-08-15

Språket är lysande och berättelsen berör oerhört starkt. En kanonbra biografi!

Emma A

2011-08-15

En hjärtlig kort berättelse om att se sin pappa åldras och dö innan man själv knappt hunnit bli vuxen. Alex är duktig på att skriva och på att återge minnen om sin uppväxt på ett levande sätt. Jag som länge avskydde Alex Schulman för den dryga person som han var, ändrade åsikt efter en tv-intervju där han berättade om sin bok. Han är ett slående exempel på att skenet kan bedra och att det bakom ett känslokallt yttre kan dölja sig mycket smärta och livsvisdom. Alex har tagit vara på sina livserfarenheter och tillsist utvecklats av det, och för det ger jag honom en eloge.

jenny modin

2011-08-04

Som säkert många med mig vill jag gärna att Alex ska vara en halvtaskig författare, men han är riktigt bra. Boken är fylld av upplevelser och känslor från barndom och tiden med pappa, utan att bli en snyftare. En bra bok helt enkelt.

Linda Joona

2011-07-28

Emelie Söderberg

2011-07-26

Riktigt bra bok. Gillar verkligen Alex sätt att skriva. Läser hans blogg dagligen. Grät flera gånger när jag läste denna bok. Rekommenderar den verkligen!

Sofie Petersson

2011-05-13

Alex växer upp med en far som är betydligt äldre än han själv. Redan i ung ålder oroar han sig för sin allt skörare fader. Det här är en bok om kärlek, saknad och rädslan för att åldras. Alex har ett fint enkelt språk som vibrerar av känslor.

En ömsint kärleksförklaring till en far.
Känner igen många av Alex känslor. Dels det att ha en pappa som är äldre och dels känslan av att förlora en förälder.
Sorgligt och vackert men också roligt.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Hyfsad...

Bissous .

2011-03-27

Säga vad man vill om Alex Schulman. Men han skriver romaner med fingertoppskänsla.

Eva Granström

2011-03-16

En välskriven bok med ett vackert språk. Det är en far som beskrivs med stor kärlek, trots vissa komplikationer.

Cecilia Magnusson

2010-11-11

Blev mycket positivt överraskad av hur bra den här boken faktiskt är. Kan verkligen rekommenderas.

Förvånande nog gillade jag boken. En slags vacker kärleksförklaring till sin far.

Petter Boman

2010-09-08

Snabbläst, rörande och bra för stunden.

Aniko Ja

2010-09-08

Gripande, varm bok om kärleken mellan far och son och det svåra i att se en förälder som man sett upp till bli gammal och orkeslös. Blev djupt rörd.

Sandra Svensson

2010-09-05

omöjligt att inte bli djupt berörd..

Jenny Li

2010-08-19

En oväntat finstämd kärleksförklaring till en kanske ovanligt mänsklig pappa. Jag vet uppriktigt sagt inte varför jag fick för mig att köpa den här boken - fördomar om Alex Schulman hade jag gott om. Kanske var det omslagsbilden jag föll för... Men jag föll faktiskt för boken också.

Claes Nilsson

2010-08-13

Bra skriven, mycket detaljer som kryper in under huden. Fick mig att tänka på min egen uppväxt och mitt förhållande till mina föräldrar men också andra händelser som varit viktiga för mig. Rekomenderas!!!

Linda Wenneson

2010-07-27

Vacker, ärligt och berörande.

Merete Madsen

2010-07-14

Välskriven, eftertänksam biografi om en känd son till en känd far som beskriver hur det är att ha en pappa som skulle kunna vara ens farfar.

Kristina Simar

2010-07-08

Recension av Alex Schulmans bok Skynda att älska
Detta är en pocketvariant som utgivits av Månpocket 2009 och innehåller 228 sidor.

Alex Schulman är den kände TV-producenten Allan Schulmans (1919-2003) son. Alex är född 1976 i Hemmesdynge i Skåne, men bor numera i Stockholm. Han är författare, journalist, medieentreprenör och är även känd som bloggare.

Handling: Några år efter att Alex Schulmans pappa Allan dött, kör Alex till deras sommartorp. Han har inte varit där sedan pappan levde. Med en märklig känsla går han in i stugan och allt ser precis likadant ut som det gjorde sist han var där. Alex börjar tänka tillbaka på sin barndom, när han och hans bröder Niclas och Calle tillbringade sina somrar där tillsammans med sina föräldrar.

Allan Schulman är redan 57 år när Alex föds. Hans mamma är 33 år yngre än sin man. Alex tänker på när pappa Allan väckte honom och hans bror Calle tidigt om morgnarna för att följa med i båten och dra upp näten med nattens fångst. Ibland fick de även följa med på kvällarna när det var dags att lägga ut näten.
Pojkarnas pappa har alltid varit en stor förebild för sina söner, men tyvärr var han inte så ung när de föddes och orkade inte leka på samma sätt som deras kamraters pappor. Alex kunde känna lite avundsjuka när en av kompisarna brottades med sin pappa och vågade ta i ordentligt. Åren går och Allan tappar mer och mer ork, han tappar ofta balansen och ramlar ofta. Till slut får han komma till ett äldreboende, något han inte tycker särskilt mycket om. En dag ramlar Allan och bryter lårbenshalsen. Han hamnar på Södersjukhuset och där vårdas han tills han somnar in i 12 juli 2003.

Alex Schulman har lyckats skriva en underbar och rörande bok om sin älskade pappa Allan Schulman. Han förmedlar sig med mycket känslor, och som läsare känner jag hur mycket hans pappa betydde för honom och den övriga familjen. Den är riktigt välskriven och intressant. Alex har verkligen lyckats att beskriva sin pappa som privatperson och den han var tillsammans med familjen och inte som den store TV-producenten. En bok som berör och som bör läsas.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

therese

2010-07-08

underbart språk

Helena Insulander

2010-05-29

Mycket medryckande och väl skrivet. Fantastiskt minne för detaljer. Roliga, sorgliga, tidsmarkerande, informativa och närgångna. Saknar dock lite djup i skildringen av smärtan. Den anas, Alex går i terapi och några viktiga saker berörs men utvecklas inte i boken. Det bli mer en samling anektoder av det slag som Allan var så duktig på. Men på det hela en vacker skildring av ett barns relation med sin förälder, från första konkreta minnet till döden. Och jag ryser, rörs och skrattar. Mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Lisa Jansson

2010-05-03

Karin Karlsson

2010-04-05

Jag är inte så förtjust i Alex Schulman, tycker han är lite för mycket, men boken han skrivit om hur det var att växa upp med en gammal pappa är faktiskt bra skriven. Så gillar man biografier rekommenderas den.

Maria Vestberg

2010-03-15

Jag tyckte den var fantastiskt välskriven. Blev väl som så många andra förvånad över att denna människa , som gjort sig en karriär på ytlighet och snobbism, hade detta i sig. Alltid spännande när man ruskas om och tvingas omvärdera...

Emilia Andersson

2010-03-14

överraskande personlig och nära

Engelska Väninnan

2010-03-07

Underbart känslosam.

"Allt är sig likt, men inget blir någonsin detsamma."
Det är lätt att tycka till om Alex Schulman och det med rätta. Han skapade sig ett namn genom att skiva skit om andra på landets kanske inte mest sofistikerade sidor, dumförklarade sig i sin smutskastning mot Marcus Birro, men kanske är det dags att lära sig skilja på honom som tyckande kändis och som författare med något att komma med. Efter otaliga intervjuer och recesioner i romandebutens svallvågor visste jag exakt vad boken skulle handla om, likväl blev jag oerhört tagen. Min slutsats är då skicklighet - både gällande att välja scener och formuleringar - annars hade det bara blivit en sorglig dokumentation av förlust och hjärtats begränsade antal slag. Det här är mer.

malin lindgren

2009-12-25

bland det finaste jag läst....

Elisabeth Karlberg

2009-12-07

En mycket varm bok som jag uppskattade mycket. Jag har egen erfarenhet av att växa upp med äldre föräldrar men det var intressant att känna igen sig genom så att säga sina egna barns perspektiv. Erfrenheterna är desamma oavsett ålder.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Detta är en lågmäld bok, med en del känslor, även om jag önskar att känslorna skulle gå mycket mer på djupet. Jag saknar mycket och önskar helt enkelt att få veta mer. Få känna mer.
Allan bildar familj igen med Alex och Calles mamma, vilket innebär att han är väldigt mycket äldre än sina barn. Och det kommer igen i boken hela tiden. Oron, ålderskrämpor mm. Det märks att det är en bok som bearbetar. En bok av Alex för Alex skull. En minnesbok över fadern.

Många pappa-böcker har det haglat över oss den senaste tiden och jag suger glatt i mig dem. Den ena är bättre än den andra. Och för mig är det så intressant med alla dessa känslor som de rör upp och rör om. Alex som i denna bok inte törs släppa ut känslorna och sakna sin pappa. Själv har jag sldrig haft en pappa och blir mest arg på gnäll om pappor eller hur man inte uppskattar dem eller att de gör fel på så många sätt. Men denna bok skummar bara på ytan som sagt, jag saknar många känslor. Annars är det en bra bok, en hyllningsbok, en minnesbok över en älskad far av en beundrande son. Som visar vad som är viktigt i livet, vad barn minns och vill ha; den sjuttonde coca colacup som får spelas i vardagsrummet t ex :)

Michael Nystås

2009-09-05

Förändrar bilden av Alex Schulman för alltid.

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

Jag blev helt fast vid aderton, i boken beskriver Alex hur pappa Allan alltid sade aderton och inte arton, och hur han själv anammat detta, så otroligt kännspakt för mig oxå, skulle aldrig falla mig in att säga arton. Det är mng gng jag funderat över denna Alex, brukade besöka hans blogg och jag fick alltid samma känsla, vad är det med den här killen. Varifrån kommer all elakhet. Nu är det väl den rätta Alex vi möter i boken, och som ger oss en tankeställare, är det bra med en så gammal pappa. Dödsångesten sprider sig från far till son. Jag gillar denhär boken för den beskriver ett närförhållande på ett realistiskt sätt, helt enkelt alla som läser boken kan känna att sådär var det säkert. En stark femma av mig.

Fiona *

2009-04-28

Jag förstår exakt varför Alex Schulman valde strofen ur Tove Janssons Höstvisa som titel till sin bok.

Vad jag inte förstår är, var den här mannen varit tidigare? Skulle jag gå på den bild han själv skapat av sig under sina stundtals halvschizofrena irrfärder i media och TV, där allt krut lagts ner på att chikanera människor så mycket som möjligt under skydd av att det är humor,hade jag inte lagt ner en krona på boken.

Nu såg jag intervjun först. Slogs av att hur vänliga händer han har. Vad nu det har med detta att göra? Jo, en person med så vänliga händer, mjuka rörelser i dem, kan näppeligen inte njuta av att chikanera andra. Möjligtvis låstes han fast i bilden av sig själv. Men med sin bok om sin far, Allan, hoppas jag att han stängde den dörren.

Den är så innerligt varm, att jag bara kan rekommendera den vidare. Oemotsagd får bilden av hans liv med sin far stå fast, för mitt vidkommande. En subjektiv berättelse, är just det - subjektiv. Men jag upplever det som att han verkligen försöker förmedla allt han känt och ännu känner i stt innersta för sin far.

Den här Alex Schulman, är det ett sant nöje att lära känna - om än via de ord hans hand numer formar, sprungna ur upplevelser och tankar. Det tycks mig som han talar fritt ur hjärtat, lyfter fram våndor, oro och gränslös kärlek. Ett utlämnande, ett behov som fyllts. Att få tala om den då mest älskade, för dagarna, de mörknar minut för minut och vi vet aldrig hur länge vi får behålla varandra.