Skymningstid

Bromander, Henrik

| 2021

Allt borde vara perfekt. Det svenska samhällsbygget är hugget i sten, beredskapslagren är välfyllda och på vårkanten hörs finkarna sjunga i lövträden. Ändå går Gunnar Björk med en molande oro. När vinden vänder, och det kan hända när som helst, då är allt upp till honom.Samtidigt får säkerhetspolisen Monika Nilsson upp ett spår som pekar mot en inhemsk högerextrem gruppering, möjligen med kopplingar till statsapparatens allra innersta kretsar. Skymningstid är en roman om hemliga nätverk och underjordiska celler mitt i välfärdssamhället. Det handlar om makt och motstånd, om rädslan för en sovjetisk ockupation och om det svenska sjuttiotalets skuggsida.Henrik Bromander är författare och serietecknare. Han har givit ut totalt sju prosaböcker, senast den kritikerrosade romanen Högspänning (2019). Skymningstid är hans första roman på Weyler. Det är svårt att tänka sig...

Maria B

2022-07-03

Svår att komma in i. Blev mer spännande mot slutet men annars en deckare av det tamare slaget, i mitt tycke.

Anna Hallqvist

2021-04-17

I 70-talets välfärdssverige möter vi Gunnar Björk, major vid ett regemente i Strängnäs. Någon vidare karriär har han inte lyckats skapat sig. Även på det privata planet finns det mycket att önska. En dag får han ett erbjudande som kan ge hans liv en helt ny mening.

Monika Nilsson arbetar inom säkerhetspolisen, där hon kartlägger högerextremism. Hon får upp ett spår som leder henne rakt in i den svenska statsapparatens innersta kärna.

Boken pendlar mellan huvudkaraktärerna Gunnar och Monika. Gunnar som på sin sida trasslar in sig allt djupare i Stay behind-rörelsen, medan Monika på den andra sidan nystar i sina spår. Det skapar spänning och ett driv i berättelsen. Det tog några kapitel innan jag kom in i boken, men sen var jag helt fast. Gunnar är en intressant karaktär, jag läste snabbt Monikas delar för att få dyka in i Gunnars värld igen. Lockad av att försöka förstå vad det är som driver honom; det högst mänskliga i att vilja vara en del av något större, men den stora faran ligger i att tappa fotfästet om inte grunden är stabil, och paranoian tillåts att ta över? Eller är det besvikelsen i att inte duga, när hustruns psykiska hälsa sviktar och Gunnar står stilla i karriären?

Med ett gediget bakgrundsarbete bygger Bromander skickligt upp en fängslande historia. Stay behind-rörelsen, hemliga nätverk och kopplingar till mordet på Palme; storyn känns lika äkta och trovärdig som karaktärerna. Fiktionens spänning, med verkligheten som lurar precis bakom hörnet. Mycket av det som utspelade sig under 70-talet påminner om vår samtid. Terrorhoten, och grupperingar som växer till sig i det fördolda och kan hota vår demokrati.

Skymningstid är en spänningsroman som jag rekommenderar oavsett om du är politiskt intresserad eller inte, och oavsett var du befinner dig på den politiska skalan. Det räcker att du vill läsa en välskriven spänningsroman med intressanta karaktärer.