Skymningsflickan

Vad har hänt med flickan som kommissarie Charlotta Lugn träffar på i skymningen? Hon som skriker nätterna igenom, hon som skär sig och inte verkar vilja leva. Vem tror på den som ljuger ibland? Vem tror på Molly? Charlotta Lugn, som går hemma sjukskriven, och advokat Shirin Sundin gör det. De bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt Molly. Det är dags för flickan att få upprättelse.Samtidigt är det någon som riktar hot mot en gymnasieskola. Allvarliga, dödliga hot. Mardrömmen om en massaker i en svensk skola skulle kunna bli verklighet. Kort därefter hittas en elev mördad på skolans toalett. Jakten på gärningsmannen leder polisen åt flera håll och ett av spåren tycks peka tillbaka på Molly, och hennes döda väninna Miranda.Katarina Wennstams nya bok i serien om Shirin Sundin och Charlotta Lugn söker sig in i ungdomens allra mörkaste skrymslen. Där faror lurar bakom varje...

2020-09-13

Skymningsflickan är nog den bästa hittills i Wennstams justitia serie. Det är viktiga ämnen och det är viktigt att belysa den snedvridning som finns i svenska samhället kring brott mot kvinnor.

A H

2020-09-02

2017-09-29

Katarina Wennstam är en mycket skicklig författare som skriver engagerande, upprörande och mycket spännande- att jag som läsare inte annat kan än att sträckläsa. Böckerna är alltid skrämmande aktuella med våld mot kvinnor, sexuellt våld och rasism som huvudfokus. Jag tycker dessutom jättemycket om de två huvudkaraktärerna: kommissarie Charlotta Lugn och advokat Shirin Sundin och ser väldigt mycket fram emot att få läsa hennes nästa bok.
Dessutom jättebra uppläst av Alexandra Rapaport som är en mycket engagerande uppläsare.
Mitt slutbetyg blir, en 5:a! Kan varmt rekommenderas samt de andra böckerna i serien!

Maria Myrberg

2017-08-31

Boken avhandlar ett mycket viktigt ämne, men håller inte höjden I språket...

h4l h4rtl3y

2016-05-28

Boken är en berättelse, som är politik, som är kritik av samtiden. Det är bra.

Nils Johansson

2016-05-23

Bara ytterligare en av tusen svenska deckare..

Fia Kitti

2015-12-16

Har inte varit så imponerad av Wennstams senaste böcker, kanske för att förväntningarna varit skyhöga. Denna gång levererade verkligen Wennstam och jag känner mig intresserad igen. Och vill läsa mer!

Katarina Nord

2015-11-26

Äktuella ämnen som skildras i en historia där alla ändar knyts ihop på slutet. Rappaports uppläsning är grymt bra. Hemsk, aktuell och tankeväckande!

Annelie S

2015-11-03

Alla tonårsföräldrar borde läsa denna, så otroligt aktuella bok. Katarina Wennstam träffar, som vanligt, mitt i prick. Gillar att få ta del av så många sidor av storyn genom olika personer i handlingen.

E H

2015-09-27

En av mina svenska favoritförfattare och som vanligt belyser hon nutida samhällsproblem på ett lysande sätt.

Solveig Lindkvist

2015-08-31

Katarina Wennstam bra som alltid. Lyckas fläta in aktuella samhällsproblem i skönlitteratur.

Katarina skriver som vanligt böcker som berör och gör att man blir förbannad och upprörd samtidigt som man läser. Denna bok är definitivt inget undantag, dock var det väldigt många karaktärer att hålla reda på. Det gjorde att jag inte fick den behållning av början av boken, men det lugnade ner sig, tack och lov. Så mot slutet blev boken bara bättre och bättre och Alexandra Rapaport som uppläsare är helt super

Fiona *

2015-08-25

Nja ...

2015-08-19

Det här är Katrina Wennstams nionde bok.

Först har hon gett ut två dokumentära böcker, ?Flickan och skulden?, och ?En riktig våldtäktsman?.

Sen har hon gett ut en trilogi med spänningsromaner, ?Smuts?, ?Dödergök?, och ?Alfahannen?.

Och nu har hon utkommit med boken ?Skymningsflickan?, som är den fjärde boken i en serie böcker. Dom tre tidigare heter ?Svikaren?, ?Stenhjärtat?, och ?Skuggorna?.

Här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Skuggorna?, och i det inlägget så finns det länkar till tidigare bokrecensioner.

Jag älskar Katarina Wennstams böcker, både hennes dokumentära böcker, men framförallt hennes spänningsromaner.

Tre starka kvinnor har hon i huvudrollerna. Och nästan alltid så handlar böckerna till största delen om mäns våld mot kvinnor. Det ligger mycket sanning och statistik bakom böckerna, och dom känns nästan lite dokumentära trots att det är helt påhittade historier. Men det hon skriver om, det händer ju (tyvärr) hela tiden i verkligheten..

Rekommenderar verkligen den här boken, och alla hennes tidigare böcker. Dom är välskrivna, lättlästa, spännande, gripande, hemska, och rörande.

2015-08-19

Det här är Katrina Wennstams nionde bok.

Jennifer Tydén

2015-08-02

En av mina favoritförfattare. Spännande, engagerande och aktuell.