Skymningsbarn

Hayden, Torey

| 2005

I Skymningsbarn skildrar Torey Hayden sitt terapeutiska arbete med patienterna Cassandra, 9 år, Drake, 4 år, och Gerda, en äldre kvinna. Att nå fram till dem visar sig bli en av de största utmaningar Hayden har ställts inför och till slut tvingas hon att ifrågasätta sina egna arbetsmetoder. Cassandra är en svåråtkomlig och ibland starkt utagerande flicka som lider av dissociativ störning eller multipel personlighet. Hon har blivit utsatt för sexuella övergrepp och Hayden skildrar de olika stegen i den mödosamma terapeutiska processen på ett nästan plågsamt levande sätt. Drake är en begåvad och änglalik pojke som inte säger ett ord och Hayden och de andra i teamet tar för givet att han lider av selektiv mutism. De försöker med alla medel få honom att tala, men till sist måste Hayden omvärdera sitt val av behandlingsväg. Samma utmaning blir mötet med Gerda som inte talar efter en stroke....

W

Weronica

2022-10-09

Boken är gripande och delvis sorlig, men den har sina små ljusglimtar också.

💜Denna bok var en Hjärtekrossande Bladvändare
Mina Tårar rann ner för min kind & jag känner så många
Blandade kännslor just nu men
Jag bara avskyr när barn blir utsatta för Div hemskheter som
övergrepp M.M
från någon av de vuxna i deras närhet som de litar Blint på

Torey Haydens Böcker är riktigt välskrivna & det handlar om hennes jobb & hur hon kommer i kontakt med dessa Tragiska små liv
Av mig så får Boken Full pott
& mer där till
Men Storyn i sig Krossade mitt hjärta😭
Jag brukar INTE
Betygsätta denna typ av Genre💜

2019-03-08

Åter igen en stark, gripande och mycket engagerande bok av Torey Hayden. Den når inte riktigt upp i samma klass som de tre föregående böckerna jag läst av henne men är absolut läsvärd, rörande och hemsk med tanke på vad stackars barn har behövt genomgå. Jag kan varmt rekommendera hennes böcker!
Jag lyssnade på ljudboken med Anja Lundqvist som uppläsare och hon gjorde åter igen ett mycket skickligt arbete med den här boken.
Slutbetyg, en 4:a!

Torey Hayden levererar som vanligt med berättelser som bygger på hennes arbete

Samuel Karlsson

2009-10-18

Jag hade aldrig läst den här boken om den inte blivit månadens bok i vår bokklubb. Barn som far illa är ett ämne jag undviker. Här skriver en barnpsykolog om tre väldigt svåra och väldigt olika fall och jag kunde inte släppa boken. Läste ut den på två kvällar. Det är oundvikligt att inte engagera sig i de olika fallen och dessuotm är det väldigt bra skrivet. Läs även om du känner dig tveksam inför ämnet.

Annelie Evaldsson

2009-07-03

Denna bok får inget högt betyg av mig. De andra böckerna av Torey Hayden som jag läst har varit mycket mer fängslande.