Skymningens barfotabarn

Jansson, Anna

| 2014

Den 90-årige Heinz Meyer hittas skjuten i Ronehamn. Vem vill mörda en 90-åring? Och varför? Heinz Meyer var en av de tyska soldater som kom till Gotland efter andra världskriget, skadad i strider vid Baltikum. Vid samma tid kom 500 koncentrationslägerfångar till ön, för att få vård på Lärbro krigssjukhus. Det var en spökbrigad av utmärglade, svårt psykiskt och fysiskt skadade fångar som placerades på samma sjukhus som de tyska soldaterna. Sköterskorna fick stränga order att inte tala med patienterna från koncentrationslägren och hade ingen aning om vad de hade varit med om. Det blir Maria Werns uppgift att utreda mordet på Heinz Meyer, samtidigt som bröllopsförberedelser pågår. Men även det som händer på hennes barns sommarkollo konkurrerar om uppmärksamheten. Där finns en flicka, Mirela, som ser ut att fara illa. Vad har hon varit med om? Anna Janssons nya kriminalroman handlar om barns...

A H

2022-01-09

Gillade den.

En helt okej bok, men utan det där lilla extra.

2016-05-01

Nej, Anna, här har du inte lyckats. Lätt att lösa vem och varför och så svåra ämnen borde beröra mycket mer. Besviken faktiskt. Den känns tunn.

Anna Jensen

2016-03-13

Gripande till tusen...

Jag har snart läst alla Anna Jansson, eller rättare sagt lyssnat på, Marie Richardson gör det superbra. Detta är absolut den bästa hittills, men så är jag som sagt svag för kopplingen till 2.a världskriget. Handlingen är mustig (kan man använda ett sådant ord i detta sammanhang?) den handlar om mordet på Heinz Meyer och det visar sig inte alls vad man tänkt sig, Så handlar det om Maria i sin nya relation och hennes mamma och pappa, lite tillbakablickar där. Marias barn åker på kollo och där finns en flicka som är utsatt, den historien är riktigt beklämmande. Spännande och lite sorglig.

Katarina

2015-08-23

En obehaglig inledning på boken gör att jag inte vill läsa mer.

Anneli Johansson

2015-07-15

En något rörigt beskriven historia med ett spännande slut.

Helena Rasmusson

2015-06-30

Helt ok sommardeckare! Lite otäckt med barnen!

Anne Hansson

2015-06-16

Tycker mer och mer om Janssons böcker, hennes skildringar om personer och miljöer är så naturtroligt. Ännu en spännande bok som man läser från pärm till pärm utan att nästan vilja lägga undan boken. Och just när det är barn med blir det mycket intressantare.

ingela haraldsson

2015-06-08

Som vanligt är Anna Jansson duktig.

E H

2015-01-31

Inte en av hennes bästa böcker. Kändes hela tiden som om jag redan hade läst denna historia. Dock har jag blivit mer intresserad av henne som författare sedan jag såg henne i Deckarprogrammet på TV.

2014-10-08

Visst, en spännande, lättläst bladvändare. Men nog är en del av intrigen lite konstruerad och en del av utläggningarna lite förenklade.

Thommy Stenström

2014-10-07

Detta är min första läs upplevelse av Anna Jansson. Men inte sista. Filmerna har jag dock sett.
En mycket bra bok vars handling sträcker sig mot tiden för andra världskriget. Tycker det är mycket intressant att ta del av lite historia i läsandet.
Att det dessutom är väldigt spännande gör ju inte saken sämre!

Maria Johnson

2014-09-26

Förutsägbart slut

H B

2014-06-28

Hennes sämsta deckare. Dålig handling,lite svår att följa , men framför allt alltför onyanserade karaktärer. Rik är elak och fattig är god. Nazist-jude-temat från andra världskriget görs enkelt ond-god människa. Livet är mer komplicerat än så. I vilket fall som helst blev det en dålig deckare. Anna Jansson har skrivit många som är mycket bättre än denna. Inte värd att betala för.

Marita Ryen

2014-06-10

Betyg 3+. Lättläst och spännande. Störde mig på några småsaker därav sänkt betyg.

blaha blaha blaha

2014-04-22

det går inte ihop.
har inte marias föräldrar varit med nån enstaka gång innan och då har dom inte varit som dom är i denna boken?

hartman har väl inga barn i boken? har för mig han sagt att han och hans fru ser på maria som sin dotter för att dom inte har egna barn.

barnen blir aldrig äldre, eller de åldras ett år var tredje år.

historien är bra men jag börjar störa mig på att maria inte står på sig mer. sen gör hon märkliga val.
hon verkar inte allt för bekymrad när emil försvinner. hon vill inte ha med barnen på sitt bröllop. hon vill inte "skämma ut" emil genom att prata med honom inför hans vänner när hon ser på honom att han vet mer än han låtsas göra, hade hon stått på sig hade historien slutat på ett annat sätt kanske.

det är kanske så när man skriver så många böcker med samma historia, man kommer från det man skrivit innan för att få till historien nu.
har märkt detta med andra långa serier också. och då har jag slutat läsa/lyssna.

Glada Gunvor

2014-04-16

Jag tyckte att den var såväl bra, spännande och händelserik. Något rörig bitvis, men riktigt bra och spännande. Bra uppläsare.

Å

Åsa Sjögren

2014-04-13

Som tidigare sagts inte en av hennes bästa, något tunn story dessutom förutsägbar.

2014-04-09

Välskriven, spännande

Rasmusmatte .

2014-04-06

Inte en av Anna Janssons bästa men värd att läsa. Upplevde den rörig

Jag tycker att denna bok var bra helt klart värd att läsas =)

My.loved.books

2014-04-01

En spännande deckare men med en obehagligt ämne!