Skyld

Alvtegen, Karin

| 2002

Flag from no

Peter Brolin sitter alene på Nyléns konditori. Han skylder enormt mye penger, han er helt ute av stand til å gjøre noe med sin situasjon, og han venter på enda et angstanfall. Plutselig blir døren åpnet av en ukjent kvinne som kommer bort til bordet hans. Hun må åpenbart forveksle ham med noen andre, men før Peter rekker å oppklare misforståelsen, har hun forsvunnet igjen. Da hadde hun overlatt ham en liten pakke, og han hadde fått ett tusen kroner for å levere den til hennes mann. Pakken og det skremmende innholdet drar Peter inn i en marerittaktig jakt der han til slutt også blir tvunget til å møte skyggene fra sin egen fortid. Denne debuten forbløffet de svenske anmelderne, og Karin Alvtegen ble raskt omtalt som et ytterst sjeldent skrivetalent. Boka hennes er oversatt til åtte språk.

2020-09-14

Gillar Alvtegens sätt att skriva psykologiska thrillers. Alltid underfundiga intriger. Tycker att denna bok är bra men ändå en av de sämre i serien. Känns lite väl krystad för att bli något så när trovärdig.

Karolin L

2019-02-05

Fantastisk!

Elin

2019-01-10

Vilken twist! Bra skiven bok, den är lite lagom obehaglig och Lundberg och Peters olika livshistorier växer fram på ett fint sätt under bokens gång. Jag ser fram emot att fortsätta läsa Karins böcker.

Johan

2018-07-19

Hon skriver så jädra bra!

Glada Gunvor

2015-07-30

Bra och spännande bok. Väldigt spännande slut. Dessutom väluppläst av Karin Alvtegen själv. Jag ger den här boken en fyra i betyg.

2015-05-29

Ohyggligt spännande! Jag satt som på nålar genom hela boken. En psykologisk rysare när den är som allra bäst! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

E H

2014-09-24

En författare helt i min smak! Hon hittar på storys man inte känner igen sedan tidigare.
Otroligt lättläst.

Anna Jensen

2014-08-09

Åh så bra! Läste ut den på ett par timmar, haha. Men förstår verkligen varför Alvtegen är så omtyckt. Måste läsa mer! Härlig och psykologisk story, spännande, hemsk och vacker på en och samma gång.

Anki Vincent

2013-07-28

Länge sedan jag läste denna men jag kommer ihåg att jag köpte alla som kom ut, tyckte då att de var riktigt bra.

Ella

2013-06-29

Skön berättarstil och bra karaktärsbeskrivningar som gör att man lär känna huvudpersonerna mer än vad många andra deckarförfattare kan erbjuda. Riktigt trevlig debut.

Carina Svensson

2013-02-24

Vilken spännande bok och in i det sista! :) Av de tio böcker jag hittills läst ut i år, är den här den bästa.

Äntligen - först nu har jag läst Alvtegen! Denna debutbok var mycket bra. Spännande ifrån första sidan. En spänningsroman, inte en deckare (som den betacknas som) på temat "vem kan man egentligen lita på?",

Karl-Johan Holmér

2011-09-06

Bra bok att ha med sig till stranden. Helt okej innehåll, tycker Alvtegen erbjuder en speciell stämning och känsla med sin berättarstil.. Det är tilltalande!

Peter F

2011-06-19

Spännande och rolig.

2011-01-05

Tycker att början var riktigt seg, och jag läste vidare endast för att jag inte kan läsa delar av böcker, hur dåliga de än är. När den väl kom igång var den dock rätt lättläst och till och med lite spännande och överraskande ibland.
Man blir dock väldigt irriterad på huvudkaraktären, och även lite på bifiguren som tycks ha lite för lätt att lita på en främmande person som ramlar in på kontoret.
Känner absolut inte för att läsa de andra böckerna hon skrivit om de är i stil med den här.

2010-07-24

Älskar Alvtegens berättarstil. Så himla bra!

Jonna Österlund

2010-05-08

Spännande och omöjlig att släppa!

2010-02-12

Endimensionell historia med många många pekpinnar.

Anette B

2010-02-05

förmågan att fånga känslan i karraktärerna gör att jag mer än gärna läser mer av Karin Alvtegen

2010-01-18

Det kan kanske tyckas märkligt att sätta en 5:a på en thriller. Men Karin Alvtegen lyckas med något som andra författare i samma genre ofta försöker sig på, men sällan uppnår. Att beskriva människor, med alla de nyanser som en människa faktiskt har. Ja, det blir samma kommentar på samtliga böcker jag har läst av Alvtegen :) Spännande, tänkvärt, obehagligt och mycket läsvärt. Har bara läst boken på svenska, övriga språk kommer "av sig självt"...

harriet karlsson

2009-11-07

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2009-03-30
Bra, spännande, svår att släppa.

Karin Karlsson

2009-07-10