Skyddsängeln

Sarenbrant, Sofie

| 2021

Körsbärsträden står i full blom, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas över den annalkande påsken. Sju månader har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst före en rättegång. Hon är fast besluten om att hitta honom, död eller levande.Samtidigt som polisen lyckas gripa indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En äldre man hittas död på ett övergivet mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet.Skyddsängeln är den nionde boken i den omåttligt populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Liksom tidigare delar har innehållet en stark koppling till aktuella samhällsproblem. I Skyddsängeln utforskas ämnen som ensamhet, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen för 25 år sedan. Är personen som övervakar dig den du borde frukta allra mest, eller är det i själva...

2022-06-07

Det är nog dem sämsta i serien hittills. Känns lite överarbetad och det blir lite för mycket av allt och lite av ett hastverk. Stark 2:a

Karolina Jonsson

2022-06-04

Bättre än någonsin! Ni MÅSTE läsa den här serien om Emma Sköld. Jag älskar serier, hur jag blir mer och mer investerad i karaktärernas liv och känslor och när vi nu kommit såhär långt känner jag hur nära jag står dem. Det ger historien ett djup och varje bok är en upplevelse men Skyddsängeln slog rekord för mig. Jag älskade varenda sekund. Jag drog ut lite på det i slutet eftersom jag så gärna ville suga lite längre på karamellen. Men det som ändå var en stor tröst är att jag har den nya och uppföljande boken här hemma bredvid mig, redo att ta sig an. Och ja, med allt det som hände och med den cliffhangern kan jag inte vänta längre. Vilken tur att jag väntade med Skyddsängeln tills jag hade Själsfränden i min ägo. Det jag älskar med boken är de korta kapitlena, det gör att jag enkelt kan läsa lite till, i stunder av tidsbrist, utan att behöva avbryta mitt i ett kapitel. Det är väldigt drabbande hur utsatthet skildras och det är något alldeles extra olidligt spännande när en del av berättelsen utspelar sig på ett mentalsjukhus. Jag menar, det finns väl inget som är så fasansfullt skräckinjagande som att låsas in och bli proppad full med piller som gör en dimmig och bortkopplad i huvudet? Det är en skräck för mig åtminstone. Jag gillade verkligen alla karaktärer, varenda en (ja, även Åsa, haha, på sitt sätt) och njöt av deras samspel, mod, kärlek och kamp mot klockan.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Läs läs så bra

Maria Strömqvist

2021-09-30

Den bästa boken i serien med Emma Sköld som både är spännande och otäck. Längtar till nästa bok!

@sofiesarenbrant ’s böcker har sålt i miljontal i 15 olika länder och hon utsågs till Sveriges deckarförfattare både 2019 och 2020. År 2020 var hon även sommarvärd i P1 och hade ett program som var enormt berörande. Jag insåg då att jag aldrig läst något av henne, så nu har jag alltså läst min första Sarenbrant-bok om kriminalinspektören Emma Sköld. Började med andra ord att läsa den senast skrivna först.

Och som jag läste sen! Jag läste ut ”Skyddsängeln” på typ ett dygn. Det är en riktig bladvändare som både är lättläst och spännande. Deckargenren är egentligen inte min grej, men jag gillade den här. Den är underhållande, lagom förutsägbar och det går snabbt att ta sig till slutet - som en spännande film man gärna inte vill pausa.

Helena Rasmusson

2021-08-14

Ok deckare i serien med Emma Sköld! Spännande & underhållnde!

ElinsBokhylla

2021-07-26

I denna bok får vi följa med Emma Sköld när hon febrilt letar efter sin försvunna kollega Krille. Vilja hemligheter har han och vart har han egentligen tagit vägen. Samtidigt som Emma brottas med jobbet dyker andra saker up i hennes privatliv, minnen som kommer tillbaka och människor som försvinner.

Sofie Sarenbrants kunskap att lyfta helt vanliga samhällsproblem och göra dem till en riktigt bra deckare är något utöver det vanliga enligt mig. I denna bok tas samhällsproblem som ensamhet, missbruk, uppväxt och psykiatrireformen som fanns förr men som tyvärr fortfarande har sina spår kvar i dagens psykiatri.
Även i denna bok kan jag känna igen mig själv väldigt mycket, speciellt med ensamheten och psykiatrin, det tar lite extra när man läser böcker som dessa.

Även om jag tycker att de ämnen som Sarenbrant väljer att ta upp i sina böcker är väldigt viktiga och intressanta så upplevde jag denna bok som lite tam. För mig var det lite rörigt med alla namnen, platserna som de for till och tillbaka blickarna som fanns med i boken. En del saker som hände i boken kändes inte så trovärdiga och det blev jag lite smått irriterad över. Trots att det är en fiktion så vill jag gärna att det ska finnas lite trovärdighet i boken, men det är bara min personliga åsikt.

Överlag så tyckte jag om boken, den har det mesta en bra deckare ska ha, spänning, intriger, död, olyckshändelser och mörka förflutna. Ändå kändes det som att något fattades, det var en del saker i handlingen som jag tyckte svajade lite och gjorde mig lite fundersam. Men en sak som jag tyckte var riktigt bra och som jag inte såg komma, var att en av de mest oväntade karaktären i boken hamnade i mördarens händer. Det ser man inte så ofta och även om jag tyckte att det var lite tråkigt så var det är himlans bra tvist på handlingen och välskrivet av Sofie Sarenbrant.

Boken är välskriven som alltid när det är Sofie Sarenbrant som skriver. Kapitlen är i lagom längd för min smak, detaljerade miljöbeskrivningar och karaktärsbeskrivningar, lite svårt att hänga med i alla bilturer och byggnader men det knöts ihop på ett enkelt sätt i slutet av boken.

Det fanns många små detaljer i boken som jag snappade upp på och som jag nog tror kommer att utforskas mer i nästa bok, speciellt cliffhangern på slutet.. det ska bli spännande att läsa vidare om Emma Sköld och gänget!

Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant är en välskriven, detaljerad och spännande bok. En bok som tar upp ämnen som gör att man tänker till lite extra när man läser. Fängslande kapitel med bra karaktärsbeskrivningar och detaljerad handling. En bok som jag starkt kan rekommendera!

2021-07-21

Spännande och otäck.
På något sätt blir det för mycket av allt, en slags härsken ”grädde på moset” i såväl handling som personskildringar.

Bokdjungeln

2021-07-13

Nu har jag förvisso inte läst alla böcker i serien om Emma Sköld (de ligger dock och väntar på mig här hemma). Men av de jag har läst så har nivån varit hög, och denna bok gör mig inte besviken.
Även om jag ganska tidigt kunde gissa vem mördaren var så var boken ändå fortsatt spännande. Jag ville fortsätta läsa för att se hur allt hörde ihop och hur den skulle sluta. Jag hade mördaren men inte motivet.
Språket är lättsamt och fast de olika kapitlen utgår från de olika karaktärerna så förstår en direkt vilken person som det handlar om.
Att ha läst föregående bok (Mytomanen) från serien skulle jag säga är av vikt för att förstå denna boks innehåll bättre.
Som sagt, jag tycker detta är en riktigt bra bok och har du läst någon av de andra böckerna om Emma Sköld så bör du absolut läsa denna!

Maria Jacobsson

2021-07-02

Denna bok har allt en bra deckare behöver. Spännande handling, intressanta personer, oväntade vändningar och ett driv som gör att man inte kan sluta läsa. Nionde boken om Emma Sköld är den bästa hittills enligt mig. Huvudpersonernas personliga dilemman driver en parallellhandling framåt som gör boken mer intressant och skapar ett djup åt handlingen. Psykreformen står i fokus i denna bok, och får befogad kritik. Men boken slutar som vanligt med en cliffhanger så hoppas nästa bok kommer snart!

Monica Bäckelin

2021-06-22

Spännande, underhållande och välskriven.

Pia Gummesson

2021-06-16

Fullkomligt lysande om Emma Sköld igen!

Äntligen! Så fort jag läst ut en bok i serien om Emma Sköld så längtar jag till nästa och nu har den kommit den nionde delen.
Det är vår och körsbärsträden står i full blom och påsken är i antågande men Emma kan inte glädjas, för sju månader sedan försvann en av hennes kollegor och ingen vet om han är död eller levande. Emma får ett oförklarligt mord på halsen , där en äldre man hittas död vid det övergivna mentalsjukhuset, det är när mannens identitet kommer fram som Emma inte kan släppa fallet....

Att åter få läsa om Emma och Nyllet är ett kärt återseende, jag gillar verkligen hur Sofie skriver sina böcker - blandningen av spänningen i de olika fallen de ska lösa och hur jag får följa dom i deras privata relationer, både i medgång och motgång. Denna bok fångar mitt intresse direkt och jag är fast, spänningen byggs upp under bokens gång och jag får en känsla av obehag och något nervkittlande som växer under skinnet - en bladvändare med andra ord. Boken är lättläst och miljöerna beskrivs så att jag lätt känner av rummen där de befinner sig både genom egna bilder och lukter, gillar att det rör sig mycket kring det nedlagda mentalsjukhuset, bara det väcker spänning och obehag på ett positivt sätt för boken. En spännande bok som berör både psykisk ohälsa och missbruk, ämne som fascinerar mig och är väldigt aktuella, enligt mig en läsvärd och riktigt bra bok.

2021-05-28

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Skyddsängeln är Sofie Sarenbrants tolfte bok, och den nionde boken i serien om polisen Emma Sköld. Jag har läst dom allihopa och tyckt om dom alla. Och den här boken var inget undantag, för den var lika bra som dom tidigare böckerna i serien.

A H

2021-05-27

Bra

Tarja Ahlgrén

2021-05-16

Alla ingredienser finns men resultatet engagerar inte. Kanske för att tempot haltar och samtliga personer i princip bara är karikatyrer av var sitt dominerande karaktärsdrag.