Skunk

Karim, Sheba

| 2009

Den smarta, kaxiga och älskvärda Nina Khan ger sig i kast med vänner, familj och kärlek, och lär sig att det faktiskt är möjligt att leva i två väldigt olika kulturer samtidigt - även om saker och ting kan bli lite väl hårresande ibland … Om Nina Khan skulle bedöma sitt eget värde på den inofficiella pakistanska poänglistan - den som hon är övertygad om att alla hennes mostrar och farbröder använder när de ska hitta de bästa giftermålskandidaterna åt sina barn - skulle hennes poäng se ut ungefär så här: +4 poäng för att hon pliktskyldigast lyder sina föräldrar och aldrig går på fester, oavsett hur osocial det får henne att framstå på Deer Hook High -1 poäng för att hon är hemligt avundsjuk på sin bästa vän som får lov att dejta som en vanlig tonåring +2 poäng för att hon aldrig dricker alkoholhaltiga drycker -10 poäng för att hon bara tänker på Asher Richelli, som pratar med...

Litet Monster

2010-06-07

Känns som om Sheba Karim har läst böckerna av Randa Abdel Fattah.

Skrotmagnet

2010-02-25

16-åriga Nina Khan försöker balansera sin tonårstillvaro mellan förväntningarna från sina pakistanska muslimska föräldrar och vännernas lockande erbjudanden om roligheter.

Föräldrarna tycks ha endast två huvudsakliga krav:
1) Studera framgångsrikt utan dumheter på vägen. 2) Gift dig lika framgångsrikt med en rik välutbildad man.

Saken blir inte bättre av att Ninas äldre intelligenta syster Sonia -som studerar till läkare på Harvard- efterlämnat ett rykte på skolan som en av skolans absoluta toppelever.

Nina är inte lika intresserad av att studera som sin syster, hon längtar snarare efter att få leva samma liv som sina vänner Bridget och Helena som till skillnad från henne får dejta och gå på fester. Inte minst skulle det innebära lite större möjligheter för henne att kunna träffa skolans nya snygging (som förstås är italienare) Asher Richelli som alla tjejer vill dra med ut på dejt.

Som kronan på eländesverket upptäcker Nina en dag att hennes pakistanska påbrå gett henne en generande hårväxt i ansiktet, på armarna...och ryggen. Längs med ryggen löper en rand av hår. Som på en skunk. Detta bådar inte gott för hennes utsikter att kunna få Asher att gilla henne..om hon inte får lite hjälp förstås.

För dem som gillade Randa Abdel-Fattahs "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" kan detta vara ett naturligt alternativ utan någon större tröskel emellan. Det är chick-lit, highschoolmiljö (fast i USA istället för Australien), identitetskriser, mer eller mindre lyckade flörtar, ambivalensen det innebär att ha en fot i varje kultur och därmed försöka leva upp till både familjens och vännernas förväntningar.

Personligen var jag besviken på bokens lite väl schablonartade karaktärer. Du har följande:
-Tjejen Med Dåligt Självförtroende.
-Det Framgångsrika/Annorlunda Syskonet.
-De Oförstående Vuxna Som Inte Fattar Någonting.
-Snyggingen.
-De Trofasta Kompisarna Som Förstås Ser Olika Ut För Att Markera Personlighetsskillnaderna.
-Den Snygga Bitchiga Rivalen.

Känns detta igen? Tänkte väl det. Karaktärerna kändes som så gammal skåpmat att jag inför den här recensionen var tvungen att bläddra tillbaka i boken för att kolla upp vad de hette. Detta, tillsammans med det ohyggligt nödtorftigt hoptråcklade slutet, gör att jag bara kan ge det en tvåa. Tyvärr.