Skumtimmen

Theorin, Johan

| 2007

Vinnare av Svenska deckarakademins debutantpris 2007 En kort stund funderade pojken på att vända om , gå tillbaka över ängen och klättra över muren igen. Han hade ingen klocka och exakta tider betydde ingenting för honom, men himlen ovanför hans huvud var mörkgrå nu och luften omkring honom hade kallnat ännu mer. Han visste att dagen började ta slut och att natten snart skulle komma. Han skulle bara gå en liten bit till över den mjuka marken. Han visste ju var han var; stugan där hans mormor låg och sov fanns bakom honom, även om han inte längre kunde se den. Han fortsatte framåt över den platta marken, fram mot den suddiga väggen av dimma som gick att se men inte att fånga; som på ett magiskt sätt hela tiden förflyttade sig en bit bortåt,...

Riktigt bra!

2017-03-29

Johan Theorin r en bra deckarfrfattare ven om det inte hnder s mycket. Persongalleriet r starkt. Det r mer ett relationsdrama n deckare men det r bra.

2016-04-22

En lgmld, suggestiv och bitvis ganska vackert drama med mrka undertoner. Jag lser grna fler bcker av frfattaren! En 4:a blir betyget frn mig!

Mattias Renstrm

2016-03-31

Han sålde in romanen så bra i sitt sommarprat, men tyvärr blev jag besviken när jag läste den. Okej, men långdragen, så pass långdragen. Synd, för Theorin och jag tycks ha samma kärleksintressen - dvs spökerier och mysterier. Jag kommer läsa mer av honom pga detta, han ska få fler chanser.

Maria Rytterwall

2015-07-28

h jag lskar miljbeskrivningarna och den subtila spnningen i den hr boken. Ls omgende.

Teresia Kjellgren

2015-06-22

Snabblst bladvndare. Lanskapsbeskrivningen av "off-season" p land gr att boken fr en fyra istllet fr en trea. Kommer lsa hans andra bcker. Med andra ord s r den i alla fall s bra s det ger mersmak.

Ellinor Karlberg

2014-07-26

Ok spnningslitteratur men nr inte ngra hga hjder.

Marc Moore

2014-07-22

Varken bu eller b men ntt och jmt ok.
Namnet p boken knns ju lite krystat d det mestadels r en helt vanlig deckare.....

Eva Pettersson

2014-07-15

Kuslig stmning och spnnande parallellhistoria. Jag kan verkligen se denna framfr mig som film.

Anna Jensen

2014-05-16

S bra! Handlingen, karaktrerna, brotten, sttet att skriva.

Hanan Sabah

2014-04-07

Bra skriven men aningen fr lng med en del ondiga avsnitt. Utver det en vldigt gripande berttelse.

Mary Gransson

2014-02-28

Gillar Theorins lite mystiska berttelser. Annorlunda.

2013-11-03

Helt okej tycker jag men jag lser nog inte vidare i denna serie tyvrr..

Anna Lindgren

2013-09-06

Ganska bra faktiskt! Dock dlig karaktrs beskrivning...

Carin Lundberg Papp

2013-08-30

Varfr har jag inte lst den tidigare. Ska genast kasta mig ver nsta bok av Theorin!

Olof Bergvall

2013-07-31

Ska man lsa deckare ska man lsa Theorin

Jakob Groth

2013-06-10

En ok deckare. Aldrig riktigt spnnande, ngot trkigt persongalleri och relativt hndelsefattig, men lttlst och fin miljbeskrivning,

Rune Linder

2013-01-15

Hrliga bilder frn land. Man mste ha bott dr fr att
helt kunna uppskatta miljbeskrivningarna.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Bra bok, han fick mig i sitt grepp och har hll han spkerierna i strama tyglar.hrlig lsning fr mig som bor p land

Espen Liland

2012-09-16

Spnnande underhllning, svr att frutse.
1973 frsvinner en pojke sprlst p land. 20 r senare fr pojkens morfar ett paket p posten, innehllande en sko som pojken hade p sig dagen d han frsvann. Pojkens mor som aldrig kommit ver frlusten ker till sin far p land fr att igen frska reda ut vad son hnde den dagen.
Hennes far vet mer en han berttar och ett namn "Nils Kant" dyker stndigt upp. Problemet r att Kant varit fd lnge innan pojken frsvann. Hon och hennes far mste g tillbaka till 50-talet fr att reda ut vad dom hnde den dagen sonen frsvann.

En bok som jag varmt rekommenderar .

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Lskigt bra.

Viveca Sten

2012-05-21

Johan Theorins debutroman har allt! Spnning, suggestiva vertoner, ett rakt och perfekt sprk och en strlande upplsning. Ls!

Anna Andreasson

2012-04-06

En du super spnnande bok som var mycket svr att lgga ifrn. Mycket spnning och lite lskig.. Rekommenderar denna vldigt mycket.

Tomas Karlsson

2012-02-26

Theorin fr till det riktigt bra, fr mig blev slutet veraskande men nd logiskt. Grymt bra och fngslande historia.

Jan Banan

2012-01-13

En "landsbygdsseg" berttelse dr realtidsdelen varvas kapitelvis med den parallellt berttade historiska delen. Normalt stt en berttarteknik som jag har vldiga problem att ta till mig, dock inte i det hr fallet. Jag kan inte slita mig ifrn boken och nstintill strcklser den. Theorin r ngot av en svensk Peter Robinson som med enkel och sker prosa guidar lsaren igenom sina vl genomtnkta och mycket spnnande berttelser. nnu en gng imponerar Theorin och framstr allt mer som en frfattare tillhrande det svenska elitskiktet.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Spnnande och vlskriven historia som gjorde att man lngtade efter nsta bok.

Iris Forsberg

2011-12-17

Jag har hittat en ny favoritfrfattare som str sig mot Connelly.

Inger Mrtenson

2011-12-07

En fantastisk bok frn frsta till sista sidan.Bde sprk och karaktrerna var s levande och gjorde historien.

Miriam T

2011-11-19

[...]Nr jag sen tog tag och brjade lsa om denna bok igen s var det under min lstorka och frvnades drfr nr jag snabbt kom in i den och lste ca 60 sidor p ett naffs, underbart! Dock hll det inte i sig helt och emellan t tyckte jag den var lite seg och skummade drfr d och d fr att komma vidare. Men ville nd fortstta lsa och ville veta hur allt slutade, den hade nd ngot som hll mig kvar trots sina seg bitar. [....]

Ls hela min recension p min blogg:

2011-10-23

ven i den hr boken har vi tv olika berttare, den ena berttelsen sker i nutid och skrivs i imperfekt. Den andra berttelsen r d fljaktligen dtid och den berttas i presens. Jag har aldrig funderat p det hr, men nu knns det ju lite som att det r ett vanligt berttargrepp. Jag har ett lite tudelat frhllande till bcker som har tv berttelser, men jag tror att det r mest positivt. Om det grs p ett bra stt. Som i Skumtimmen.

Jag, som aldrig brukar gilla miljbeskrivningar, blev riktigt sugen p att ka till land, Visserligen har jag varit dr tidigare och till och med kt runt hela n, men jag tror jag skulle titta med andra gon nu, p ett bra stt. dsligheten fullkomligt hoppade ur boken och slog mig i huvudet. Det gjorde han bra, Theorin.

Persongalleriet var precis lagom stort, det gr allts att skriva en bra historia utan att blanda in mer n ett 20-tal mnniskor. Utan att fr den skulle gra den skyldige fr tydlig. ven om jag var den p spren, men tyckte att det skulle bli ett fr jobbigt slut. Det gjorde han ocks bra, Theorin.

Tempot var lngsamt. Fr det mesta passade det historien, men ett tag i mitten tyckte jag att allt bara gick i st. Jag kom inte framt alls, allting bara stod och stampade, men det satte lite mer fart igen efter ett tag.

Slutet ja, det blev s dr jobbigt som jag inte ville tro. Ett extra plus fr att det var, trots allt, lite ovntat i en bokvrld full av lyckliga och tillrttalagda slut.

Ngot som gjorde mig lite frvirrad var att jag inte visste nr "nu" var. Jag fick fr mig att jag i brjan av boken lste tidigt 90-tal, men det kunde jag inte hitta igen nr jag letade (i eftertexten str det mitten av 90-talet). Fr mig r det viktigt att det anges tydligt nr "nu" r, om det inte r riktig nutid, vilket betyder nr boken skrevs, runt 2007-2008 i detta fall. Ingenting stmde fr mig vad gller priser och anvndnig av mobiltelefoner. Det var lite strande, men verkomligt.

Jag har tidigare lst Nattfk av Johan Theorin f.bl (fre blogg) och den gillade jag s mycket att den fick en fyra i betyg. I Skumtimmen saknar jag det som skrmde mig i Nattfk. Inget spkligt, rysligt eller mystiskt. Bara en srjande mamma, hennes gamle far och en frsvunnen pojke. Inte s bara kanske, boken var bra, men den var lite fr "lagom".

Boktipset estimerade betyg var 4.6, jag ger den 3.0.

Conny J

2011-10-22

Uppmaning till alla som lst denna bok! Ls ingen mer Theorin, har lst hans tre senare bcker och han floppar gng p gng. Nej, nj dig med Skumtimmen och ls ngon annan fortsttningsvis. Ett rd i all vlmening..

Sussie S

2011-10-22

Som vntat var den vldigt bra men jag borde nog inte lsa bcker dr barn kommer till skada, det pverkar mig fr mycket.

annie sbrink

2011-09-26

Lite seg i brjan, och det tog ett tag fr mig att komma in i den, men i slutet blev det spnnande tvistar.

Anna Idrestam

2011-09-23

lskar Theorins bcker. Det onaturliga som oftast har en naturlig frklaring r kittlande.

Jenny Andersson

2011-08-10

lskar Johan Theorins bcker!

Sofie Petersson

2011-05-27

Annorlunda deckare, jag gillar den.

Ulrica Sandell

2011-04-08

helt okey

Pr Svensson

2011-01-23

Vl skrivet och sammanhllet.

KR

2011-01-03

Trkigare n s hr blir det nog inte.

Anonym Boklskare

2010-12-21

Riktigt bra deckare. Bttre n Nattfk som ven den r ganska bra.

Lskig och lite mystisk,,super

Anna Liljeby

2010-10-06

Vldigt bra

Elisabeth Kling

2010-09-10

Inte lika bra som Nattfk,men ven denna en strcklsare !

2010-07-28

Spnnande och bra.

Janita sundblad

2010-07-18

Den var helt ok , tycker det r spnnande nr frfattare skriver parallellt om huvudpersonernas liv , dtid och nutid.

Pernilla Johansson

2010-07-14

Jag har inte lst ngot av frfattare innan, utan fick tips om denna frfattare och fick ven lna boken. Jag var direkt fast i boken, hade svrt att lgga den ifrn mig. Ett verraskande slut...det gillar jag. Ls den.

Mona Guttke

2010-06-23

Rikitigt lskig emellant. verraskande slut, vilket jag hade lst i tidigare recensioner och som gjorde mig extra nyfiken. Ett tag funderade jag p om jag skulle lsa slutet frst men jag stillade min nyfikenhet. Hrligt med bcker som fngslar. Tur att jag har semester.

Annica Bark

2010-05-18

Visst den r bra, men tar lite tid att komma in i. Tyckte den var lite seg och bitvis rrig.

Sophie Strmqvist

2010-05-18

Jag tycker om att den r behagligt spnnande (frutom en stund i mitten s den r oerhrt spnnande - men p ett tillfredsstllande stt). Jag gillar att det r mer n spnningsroman n en deckare i wallanderstilen. Kan starkt rekommendera den. Johan Theorin is one of a kind! Han skriver p ett helt eget vis. vldigt varsamt.

Petra Norstedt

2010-05-09

Seg...

Bengt Mnsson

2010-04-04

Helt i klass med "Nattfk" (som skrevs senare).

Annie Fredriksson

2010-03-19

Jag lste Theorins bcker i fel ordning, lste den andra innan jag lste hans frsta. Jag gillar bda men kan inte hjlpa att gilla den hr lite mer ;)

Ingrid Pettersson

2010-03-07

Tyckte om denna bok frn frsta sidan. Den r spnnande och det gr inte slppa taget om den. Mste lsa frdigt fr att f veta....

Alexandra Sarnik

2010-03-03

Underbar bok! En deckare som skiljer sig frn mngden.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Helt i min smak, spnnade och spklig p samma gng. Favo verkligen.

VICTORIA LINDBLOM

2010-02-08

Den hr boken fastnade jag i direkt. Mycket bra blandning av spnning, mystik och folktro. Sen r den inte frutsgbar. Det r inte ofta jag lser en bok och inte kan lista ut vem eller vilka som r boven/bovarna.
Att tala om vem som r boven i sista kapitlet r kanon.

2010-02-07

Denna kriminalroman kom ut vren 2007 och fick enbart mycket positiva omnmnanden. Behver vi en kriminalare till? Ja, den hr r lite annorlunda, spnnande frn frsta sidan,s r den ocks en stmningsroman. Frfattaren fr oss att uppleva naturen och stmningen p Norra land d och nu. Vi inser att vi alla ocks lever p en plats och att vi r en del av platsens historia. lnningarna kan nog tyvrr frvnta sig en ny invasion av turister.

Andrea Lundberg

2010-02-04

En bra story, jag lste ut den rtt fort. En deckare fr dock sllan hgre betyg n 3 av mig... Men gillar man deckare s rekommenderar jag denna.

Lena Svensson

2010-02-03

Den var bra, lsvrd.

Bodil Bjrklund

2010-01-24

Bra bok. En frfattare jag kommer att flja.

Anette C

2010-01-21

Det r underbart att kunna lsa svenska deckare med en lite ny twist. Ett stort plus att handlingen utspelar sig p land.

Anders Hgman

2010-01-06

Frsta hundra sidorna r riktigt trkiga med en frgls huvudperson, men sen tar den sig sakt men skert. Skickligt skrivet

Jessica Martinsson

2009-12-17

Bra och spnnande men lite seg ibland.

magnus phlman

2009-12-14

Fick en extra kick av att jag lste skumtimmen nr jag var p lands sdra udde. Det frhjde en fantastisk lsupplevelsen ytterligare!

Jonna sterlund

2009-12-03

Blev intresserad av boken fr att den skulle handla om land. Nr jag sedan lste den upptckte jag vilken fantastisk historia det var. Spnnande och vlskriven och jag kunde hra vgskvalpet och vinden nr jag lste den. Annorlunda och bra story!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Det r en riktigt bra debut han ftt till.
En bok om sorg och saknad och att leta efter ngon man VET r borta, fr evigt. Att hitta svar.

Sofia kerberg

2009-10-09

Brjar ganska standard -- huvudpersonen mr skit och det finns ett gammalt brott med i bilden som hon har svrt att komma ver och som man inser kommer att lsas innan sista sidan r lst. Men sedan utvecklar sig faktiskt Skumtimmen till ngot mer: de mycket fulldiga beskrivningarna av ett land som nu r frvunnet, primrt berttade genom den gamle Gerlof ger boken en srskild nerv och knsla. Att mysteriet ocks fr en till slut riktigt smart lsning skadar inte heller.

Gunilla Jnsson

2009-10-09

Jttebra helt enkelt. Jag gillar vekligen hans bcker.

Cicci Harstrm

2009-10-04

En riktigt mysig deckare. Behver inte bara vara massa hemska mord fr att det skall vara spnnande.

maria hansson

2009-08-28

4,5 egentligen
Kunde inte sluta lsa den nr jag vl hade brjat, lste ut den p 2 dagar. Den kndes i hela kroppen!

Svrt att slppa denna bok.Spnnande.

Josefin Svensson

2009-08-06

Bra med tidstergngarna.

Karin Karlsson

2009-07-10

Lite svr och komma in i, men sen blev den riktigt bra.

Johanna Falkered

2009-07-01

En egen genre spnning.

Jack Russel

2009-05-23

Fr mig var denna bok inte ngot srskilt, en stunds tidsfrdriv som bygger p en ganska ok plott. Kunde lika grna varit utan som att ha lst den, kommer nog inte lgga den p minnet tyvrr...