Skulptrisen

Walters, Minette

| 1995

Journalisten Roz Leigh vet inte vad som väntar henne när hon för första gången träder innanför fängelsets murar för att träffa ''skulptrisen''; den livstidsdömda Olive Martin, som fem år tidigare erkänt att hon bestialiskt mördat sin mor och sin syster. En monstruös psykopat, en självdestruktiv mytoman eller ett värnlöst offer i ett ondskefullt spel?Roz dras allt djupare in i ett fall fullt av motsägelser och oklara sammanhang, och blir mer och mer övertygad om att den gåtfulla Olive döljer något - kanske till och med det faktum att hon är oskyldig. Men vem är det i så fall hon skyddar - och varför? Skulptrisen är en stark och omskakande psykologisk thriller av 90-talets stora namn i den engelska kriminallitteraturen: Minette Walters. Hon har också skrivit bl a Iskällaren, Blomsterkronan, Mörkt rum, Eko, Bränningen och Eldstungor, böcker som sålts i massupplagor världen över.

2014-01-21

Väldigt bra bok. Spännande, välskriven och sorglig. Mycket sorglig. Rekommenderas varmt!

Anna Renström

2011-03-26

Så jäkla obehaglig bok. inte för mörkrädda!

Rasmusmatte .

2010-06-20

Jag har även sett filmen. Där tolkades att hon är skyldig men det är en märklig och lite ruggig historia

Liza Bolin

2010-06-19

Orealistisk och alldeles för stereotyp.

Elin Ahlgren

2010-01-09

Var hon skyldig eller ej? Inte ens efter sista bladet vet du helt säkert.