Skuggvinter

Alices och Markus relation vacklar, trots att de snart ska bli föräldrar. När expojkvännen Sebastian återigen kommer in i hennes liv, som annars mest består av högskolestudier och fredagsmys, kan hon inte föreställa sig hur det kommande vinterhalvåret ska förändra allt. Och innan våren gryr kommer någon att dö. Under hösten dras Alice allt snabbare in i något hon inte kan kontrollera. Samtidigt tar triangeldramat en ny vändning när någon börjar kommunicera med henne via anonyma lappar. Avsändaren finns i hennes direkta närhet och vet precis vad Alice sysslar med. Men är det ett försök att varna henne eller göra henne illa? Louise Baumgärtner har skrivit en psykologisk thriller om verklighetens gåtor, om närhet och distans i kärleksrelationer men också om det svåra förhållandet till sig själv. Skuggvinter kryper in under huden och är spänning när den är som allra bäst. Baksidestext av Spyglass...

En av de bästa böcker jag läst! Skuggvinter har allt; kärlek, passion, spänning, skräck, svek, hopp! Boken är på 333 sidor och jag läste ut den på en dag, jag kunde inte lägga ifrån mig den. Missa inte!

Känslan när du varken vill eller kan släppa ifrån dig boken... Årets bok!!

2018-04-14

Första gången jag såg omslaget till den här boken så förstod jag att jag förr eller senare skulle läsa den. En spårvagn signalerar Göteborg väldigt högt och tydligt. När det sedan dessutom visade sig att detta var en psykologisk thriller så var saken avgjord. Därför blev jag extra glad när författaren hörde av sig och undrade om jag ville läsa. Läs mer på min blogg

Maria Wälsäter

2018-01-17

En sidvändare med känsla!

Louise Baumgärtners Skuggvinter är ett giftermål mellan lättläst, vardagsnära chic-lit och psykologisk thriller, där de bästa ingredienserna från båda genrer har valts ut och behandlats med omsorg och respekt genom hela tillagningen. Berättelsen är på många sätt realistisk och verklighetstrogen, i både gestaltning, dialog och känslomonolog.

Mycket på grund av det naturliga flytet i dialogen blir det lätt för läsaren att få ett grepp om de olika karaktärernas personligheter och motiv. Huvudkaraktären Alice är mänsklig ofullkomlighet i dess renaste form. Trots att det finns mycket som gör att man ”borde” ogilla Alice så känner man med henne genom det helvete som hon lyckas skapa åt sig själv och sina närmsta.

Den uppmärksamme snappar troligtvis ganska snabbt upp de ledtrådar som Louise har planterat genom hela storyn, men kvittot på hur rätt (eller fel) man har gissat dröjer med spänning fram till slutet. Utan att spoila något så är slutet både levande och gripande desperat. Att Louise får mig att känna allt som Alice känner är inget annat än skickligt.

Jag ser fram emot att få följa Louises fortsatta författarkarriär – med en så stark debut kan man bara ana vad som ligger för framtiden. Tack, Louise!

Spännande, gripande och läskig!