Skuggsystern

Riley, Lucinda

För den som älskar Downton Abbey och Jane Austen - det här är nutid och dåtid i en perfekt blandning! Star D'Aplièse står vid ett vägskäl i livet efter hennes älskade adoptivfars hastiga död. Pa Salt, som den mytomspunne miljardären kallades av sina sex döttrar, adopterade flickorna från världens alla hörn. Han har lämnat en ledtråd åt varje syster, en pusselbit för att hjälpa dem finna sina rötter, men Star - den mest gåtfulla av systrarna - känner sig tveksam till att lämna tryggheten i sitt nära förhållande med sin syster CeCe. I desperation bestämmer hon sig för att följa sin ledtråd till ett antikvariat i London, och där öppnar sig en helt ny värld ...Etthundra år tidigare svär den viljestarka och självständiga Flora MacNichol att aldrig gifta sig. Hon bor lycklig och trygg i sitt hem vid sjöarna i nordvästra England, nära sin idol Beatrix Potter, när oförutsedda händelser...

Terese Johansson

2019-05-26

Bästa boken hittills i den serien, måste jag nog säga. Det var i alla fall den boken jag hade svårast att lägga ifrån mig.

Dock retade jag mig lite på Star ibland. Hon blev arg och sur på konstiga saker. Till exempel gnällde hon ju på att Mouse var otrevlig och när han själv sa att han inte är särskilt trevlig blev hon förbannad. Mycket konstigt.

Lollos Bokhörna

2019-04-13

”Skuggsystern” av @lucindarileyofficial är liksom de två tidigare delarna en helt fantastisk bok. Blandningen av två historier, en i nutid och en i dåtid som vävs ihop är underbar. Det är romantik, det är längtan, värme, dramatik och så mycket mer. Den här serien om de sju systrarna tar som jag skrivit förut andan ur mig och jag tycker att denna del är den bästa av de tre som kommit ut.

Jag började läsa boken igår och släppte den nu när den var klar. Det är en ”jag vill läsa vidare men jag vill inte att den ska ta slut” bok.

Lucinda skriver väldigt målande och beskrivande. Det går att ta på de känslor som Star och Flora känner 100 år emellan. Jag älskade boken och längtar till att nästa del ska ges ut!