Skuggsyster

Det mörka håret hänger trassligt ner över axlarna. Hon höjer ena handen. Lägger den över det gröna smycket som hänger om hennes hals. ? Men fattar du inte, säger jag när vi går hem. Det var ju smycket på fotot! Det smycket. Från ön. Det är höstlov och Therese och Daniel åker på kurs i Västervik. De får bo hos Daniels farmor, i en lägenhet som tidigare tillhörde det gamla mentalsjukhuset. Det dröjer inte länge innan konstiga saker börjar hända. Tänk om spökhistorien som berättas om mentalsjukhuset är sann? Den där historien om sköterskan som blev kvar efter sin död, om dörrar som smäller nere i underjordiska gångar och om fiolmusik som ljuder genom parken sena kvällar. Men hur hänger det i så fall samman med allt som hände på Blå Jungfrun förra våren? Skuggsyster är den andra boken i en serie i tre delar där läsaren får följa Therese och Daniel och några människor som levde för länge...

senior reporter

2018-04-17

Det var en jättebra och spännande bok.

Kim M. Kimselius

2017-12-29

Det här är en riktigt bra bok. Den inleds med spöklika föraningar och mystiken växer allteftersom jag läser boken.

Det gamla mentalsjukhuset är väl skildrat och det känns som om jag befinner mig i de kusliga, dunkla korridorerna och hör fiolens musik från alla håll.

Skuggsyster är fortsättning på I skuggan av Blå Jungfrun. För mig som läst föregångaren var det lätt att förstå hänvisningarna, som samtidigt är så bra gjorda att man kan läsa den här boken fristående.

Om det finns något att klaga på så är det alla "kolla". Jag stör mig mycket på det. Hakar upp mig varje gång ordet dyker upp. Men det är jag som har den åsikten. Förmodligen är det inte så många fler som lägger märke till det.

Skuggsyster är en bok att krypa ihop med i ett soffhörn, inlindad i en filt, dunkelt i rummet och någon man kan ropa på när det blir alltför skrämmande.

En bok jag varmt rekommenderar. Ser fram emot nästa bok i serien.

Spännande, fängslande och gripande!