Skuggspelet

Bågstam, Anna

"Bra och underhållande med en alldeles lagom humoristisk ton." Skånska Dagbladet om Ögonvittnet "... spännande och charmig historia." Svenska Dagbladet om Ögonvittnet En kvinna har försvunnit under märkliga omständigheter. Allt tyder på att hon har blivit kidnappad. Snart flyter ett lik i land i lilla fiskeläget Lerviken i Öresund. Offret har frätskador och går inte att identifiera. Vem försöker sopa igen spåren efter sig? Civilutredaren Harriet Vesterberg jobbar desperat för att hitta gärningsmannen. Samtidigt håller hon ett vakande öga på glömska pappa Eugen, och kämpar på med den vacklande relationen med advokaten Rikard, vars polerade yttre döljer en hemlighet. Parallellt med händelserna i Lerviken närmar sig ett politiskt toppmöte i Landskrona. Harriets chef Margareta inleder ett samarbete med en karriärlysten kommunalpolitiker, men Harriet misstänker att politikern har brunare värderingar...

ElinsBokhylla

2021-11-28

Precis som i förra boken kommer man direkt in i bokens handling, vi slängs in direkt där förra boken slutade och det tycker jag verkligen om. Nu är det kanske inte så många läsare som gör som jag, att jag läser alla delar i serien efter varandra, och då kan jag tänka mig att det kan vara lite svårt att hänga med i början. Men som jag läser böckerna direkt efter varandra så tycker jag att det är skönt och lätt att hänga med när man dras in i handlingen direkt.

Efter förra bokens cliffhanger så ville jag ju bara fortsätta och läsa, veta vad som skulle hända med Lisa och veta vem som hade tagit henne. Jag måste säga att jag blev lite besviken på upplösningen kring Lisas kidnappning, jag hade gärna sett lite mer letande och spänning kring den delen av boken. Men samtidigt förstår jag att det mest var uppbyggningen inför resten av boken, där det kom mer spänning och intriger.

Boken får en att tänka väldigt mycket, precis som i förra boken så blev jag lite överraskad över vem gärningsmannen var. Jag hade mina aningar kring vem det kunde ha varit med hade helt fel, det är alltid roligt för det visar ju hur överraskad man blir och hur skicklig författaren är.

Däremot så måste jag tyvärr säga att jag tycker att vissa delar av handlingen är lite tråkiga, då tänker jag mest på Harriets privatliv. Jag tycker att det blir lite lätt mycket med hennes pojkvän, hennes systerson, pappan och så hennes kompis Lisa. Det blir lite mycket av privatliv och intriger. Jag hade önskat lite mindre utav det och lite mer utredning, husrannsakan och sånt som man fick så bra inblick av i förra boken.

Likaså i denna bok som i förra boken, är det väldigt bra skrivet. Det är detaljerade kapitel med mycket spänning och intriger. Även om jag inte tycker att denna bok var riktigt lika bra och detaljerad som den innan så är den ändå välskriven och spännande.

Överlag så tycker jag att Anna Bågstam har lyckats att skriva ännu en bra och spännande bok med en del intressanta karaktärer. Harriet Vesterberg är en karaktär som jag både gillar och inte gillar, däremot är jag väldigt nyfiken på att lära känna henne mer och se hur hon utvecklas.

Skuggspelet av Anna Bågstam är en spännande och välskriven bok, en bok som har många överraskningar och tvistar. Man tror man vet vem gärningsmannen är men blir rejält överraskad i slutet när man får reda på vem det egentligen är. Så cliffhangern i slutet av bok, jag vill läsa mer!!

ElinsBokhylla

2021-11-28

2021-01-29

Inte alls lika bra som ögonvittnet. Fortsatt blandning av spänning och humor med lite udda karaktärer. Bra cliffhanger dock till nästa bok i serien.

A H

2020-12-12

Mycket bra!! Väntar med spänning på fortsättningen. 😄

Maria Jacobsson

2020-11-12

Spännande och läsvärd deckare med intressanta karaktärer. Jag gillar Harriet som kastas mellan förälskelse och ångest. Själva deckarmysteriet lämnar en del att önska, men boken är välskriven och har ett bra driv.

Evasbokhylla

2019-11-29

Återigen har författaren lyckats och jag väntar med spänning på att nästa bok kommer med den ”dumlekäkande” Harriet

Melasbokhylla

2019-09-23

Mycket bra och spännande är denna deckare.

2019-08-05

Skuggspelet är den andra boken i serien om den civila utredaren Harriet Vesterberg hos polisen i Landskrona. Den första boken heter Ögonvittnet. Jag läste Ögonvittnet för drygt ett år sedan, och jag tyckte mycket om den.

Och uppföljaren Skuggspelet är precis lika bra som den första boken.

Jag gillar verkligen huvudpersonen Harriet som är en lite annorlunda ”polis”. Och jag tycker mycket om humorn som finns i böckerna.

Men boken är även spännande, och den är välskriven. Inte helt förutsägbar är den heller.

Rekommenderar varmt boken, och även den första boken, och jag hoppas på fler böcker om Harriet.

Underhållande, spännande & välskriven!

Sara Önnebo

2019-07-07

SKUGGSPELET av ANNA BÅGSTAM. Detta är en snabbläst bladvändare där spänningen tätnar och handlingen tar nya vändningar ju längre in i berättelsen man kommer. Perfekt för soliga dagar på stranden! (Eller regniga dagar på soffan). Karaktärerna är trovärdiga och man önskar att man fick träffa en del av dem i verkliga livet. Precis som fösta delen av morden i Lerviken(Ögonvittnet) slutar Skuggspelet med en riktig cliffhanger som utlovar mer spännande läsning om civilutredaren Harriet Vesterberg.

Stort tack till Anna Bågstam och Norstedts Förlag för underhållande läsning!