Skuggspel

O'Connor, Joseph

**Vinnare av Irish Post Easons Novel of the Year 2019**"En oerhört underhållande bok om vänskap och kärlek ur alla aspekter, men den är också på ett rörande och ibland överraskande sätt en berättelse om alltings obeständighet, om förlust och verklig lojalitet." The Guardian"Bländande . elegansen och subtiliteten i hans prosa är perfekt anpassad för att gestalta den njutning och kreativa uppfinningsrikedom som var den viktorianska eran, och som han s roman på ett så fantastiskt sätt väcker till liv." Sunday Times"En sinnrik roman . O'Connors bok är enormt imponerande och helt oförglömlig." Sunday MirrorAbraham var en ivrig teaterbesökare, recensent, en försynt beundrare från Dublin och blivande författare. Henry var en av den tidens stora aktörer, en diabolisk uppenbarelse med stora gester och livsfarlig inlevelse. Ellen var kanske den mest sammansatta konstnären av de tre,...

2021-11-21

Spökljus är den sista delen i den här trilogin av Joseph O’Connor. De två första delarna, Havets stjärna och Guvernörens hustru, tyckte jag var två fantastiska och mustiga berättelser. De gav mig en vidare och större bild av Irlands historia. Den stora fattigdomen på Irland i mitten på 1800-talet och den stora emigrantvåg som följde i spåren på hungersnöden. Också hur många emigranter tog sig fram i sitt nya hemland Amerika. I Spökljus, tycker jag, att berättelsen inte når upp till samma nivåer som de två föregående böckerna gjorde. Vet inte riktig varför?

Anna Hedenstedt

2021-03-10

En varmt humoristisk och fint vemodig historia, som visserligen inte riktigt innehåller någon tydlig konflikt, men som, likt en tidsresa, låter mig leva bland dessa tre karaktärer i denna teaterns värld under några decennier.

2020-06-03

Nej, jag tänker inte läsa ut boken. Den är så hackigt framställd att jag förlorar allt intresse.