Skuggspel

Connelly, Michael

| 2005

Harry Bosch är nu 52 år och hans exhustru har flyttat till Las Vegas för att bli pokerproffs. Själv känner han sig desillusionerad av polisens byråkrati och inkompetens och bestämmer sig för att efter 28 år som polis lägga av. Men som så många ex-snutar före honom finner han vardagen utan mordutredningar alltför långtråkig. Han tar sig därför an ett fall som han var inblandad i för fyra år sedan - det förbryllande mordet på den 24-åriga Angella Benton, som är kopplat till en stöld på 2 miljoner dollar i cash på ett filmbolag. Harry följer spåren från Hollywood till försvinnandet av en av FBI:s dataexperter och hamnar slutligen i ett jakten på ett terroristnätverk med kopplingar till 11 september. Bosch blir t o m själv inburad av FBI eftersom USA efter 11 september fått nya terroristlagar, som gör det möjligt att spärra in folk utan varken förhör eller förklaring. Men han får oväntad hjälp...

Det hettade till först på sidan 300. Mest transport innan dess.

2019-12-16

Pålitligt bra och rebelliskt.

Claes Nilsson

2012-02-11

Ok, Bosch gör sitt jobb ok klarar sig med livet i behåll. Inte den bästa Bosch men helt ok

2011-11-18

Jag gillar Michael Connolley och Harrý Bosch. Connelly kan skapa bra intriger och hålla uppe spänningen i sina böcker. Denna bok utgör inget undantag. Den tillhör ändå inte hans bättre utan känns ganska standard. Bra avkoppling att lyssna till i bilen men inte så mycket mer. En svag 3:a

Elisabeth E

2011-06-08

Seg i början men i slutet tog den fart. Är inte heller särskilt förtjust i jag-formen.

Henrik R.

2010-11-07

En deckare över genomsnittet. Nu var denna inte lika bra som "Last coyote" som är den enda andra Connelly jag läst/hört, men fortfarande bra.

Otto Martler

2010-05-25

Håller med föregående talare. Ny bra Bosch-bok men Jag-form är inte lika bra..

Anna Hallqvist

2009-10-13

Jag gillar min Bosch som ger sig i kast med att bråka med allt och alla ;) pensionerad eller inte.
Detta är återigen en riktigt bra bok av Connelly - fast denna bok är skriven i Jag-form vilket jag tyckte mindre om.