Skuggsida

Bauer, Belinda

| 2012

Skulle du veta att det var en mrdare du hade framfr dig om du sg honom i gonen? Shipcott mitt i vintern r ett samhlle med stark sammanhllning, dr ingen frmling frblir obemrkt. Byns polis Jonas Holly blir drfr i dubbel mening chockad nr en ldre kvinna hittas mrdad i sin sng. Hur kan ngon ha tagit sig in och mrdat henne utan att lmna ngra spr efter sig? Nr utredningen vertas av en pstridig kriminalinspektr knner sig Holly snart sidosatt. Ska hans frsta mordutredning vara ver innan den ens hunnit brja? Och som om det inte vore nog r det ngon i byn som anklagar honom fr att tragedin har intrffat. Det verkar som om ngon knner till vartenda steg han tar. Ngon som tvivlar p hur han skter sitt jobb. Nr sedan nnu en person blir mrdad vergr smdelserna i allvarliga hot. Frblindad av sin vxande paranoia, av oro fr sin handikappade fru och av den evinnerligt...

Karin Johansson

2018-04-04

Boken r lite som att man upplever att livet r p den engelska landsbygden, eller vilken landsbygd som helst, lite lngsam, charmig och inte s mycket handling. Trots morden.

Henrik Johansson

2017-05-29

Reklmen sger "rets bsta...". Nja, men spnnande och bra intrig. Tycker nd att Bauer skriver med ett lite annorlunda perspektiv p morden.

Anna Jensen

2015-12-28

Den hr du fr ocks en femma i betyg, precis som Belindas frsta bok. Mycket spnnande och mycket intressanta mnniskor att lsa om samt ett mycket bra sprk.

Nike Fritz

2015-04-26

Helt klart en ny brittisk favoritdeckarförfattare! Mycket välarbetade karaktärer. Härlig humor, framförallt i beskrivningen av kommissarie Marvel. Suggestiv miljö. Och till sist en högst oväntad upplösning.

2015-03-18

Belinda Bauer hr ju till de mest hyllade frfattarna i bokbloggosfren och det r alltid lite lskigt att lsa bcker efter att alla andra nstan lskat snder dem. Nr jag lste Mrk jord fr drygt tv r sedan s slutade det i alla fall s bra att jag fortsatte att kpa p mig hennes bcker. Och nu har allts turen kommit till Skuggsida. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/03/skuggsida-av-belinda-bauer.html

2014-12-05

Wow! Bauer kan verkligen hlla en p strckbnken.

J LJ

2014-02-10

Nr jag efter 116 sidor upptckte att inget hnt i boken fick det vara nog.

2014-01-06

Betyg: 4,5 av 5.

I somras s lste jag Belinda Bauers frsta bok, ?Mrk jord?, och jag tyckte att den var mycket, mycket bra. (Hr r en lnk till min recension av den boken).

Nu har jag lst Belinda Bauers andra bok, ?Skuggsida? som r en fristende fortsttning p den frsta boken.

Och den hr var precis lika bra. Om inte kanske till och med nnu bttre.

Jag kunde inte lgga ifrn mig boken, fr den var s otroligt fngslande och spnnande. Lttlst och vlskriven var den ocks.

Nu ser jag fram emot att lsa den tredje fristende boken i serien.

Rekommenderar verkligen Belinda Bauers bcker.

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Som vanligt tar Belinda Bauer med mig rakt in i handlingen och fr mig att vara delaktig i berttelsen. Boken har en mycket ovntad och lite chockartad upplsning... Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/skuggsida-av-belinda-bauer/

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Jag har lst Mrk jord av Belinda Bauer och var inte s imponerad. Denna var dock snppet bttre men fortfarande r de lite vl dystra fr min smak. Handlingen, som utspelar sig p samma plats som Mrk jord, kryper sig fram i snigelfart. Jag fastnade fr en av karaktrerna i boken, det var Jonas Holly som jag tyckte riktigt synd om. Dels fr han hade det jobbigt hemma med sin sjuka fru och att han blev verkrd av sin ldre kollega. S kom jag d till slutet, nej jag tnker inte bertta, dock kndes det som jag lst boken i ondan.

Marita Ryen

2013-08-28

Betyg 3-. Lyssnat p boken. Bra upplsare men den knns lite seg ven om sprket r bra.

Karin Lfstrand

2013-07-30

130729: Inte s tokigt! Bra kriminalhistoria med lite ovntad vndning p slutet. Extra plus fr skildring av engelsk landsbygd lngt frn Midsummer.

Ellinor Classon

2013-07-20

Den sorgligaste bok jag lst och den bsta

Elisabeth E

2012-12-01

nnu en bra deckare av Bauer!

Kickie Boman

2012-11-14

Mycket bra! Mycket bttre n hennes frsta bok tycker jag. Ruggigt bra slut.

Gunilla Jnsson

2012-10-29

Jag gillar hennes kusliga bcker, ven om man fattade ganska snabbt vem som var mrdaren.

Marianne Skoglund

2012-08-29

r lite frvnad ver hypen kring Belinda Bauers bcker. Kunde enligt en lyrisk recensent frvnta mig ett "ofrglmligt slut", men jag upplevde slutet som extremt frutsgbart. Bauer vet dock hur man bygger upp en spnnande intrig och byn Shipcott och dess frutsttningar r fint beskrivna. Mste vl lsa den tredje boken i triloginocks men haregentligen inte s vldigt hga frvntningar p den.

sa Sjgren

2012-08-08

Omstndig och rrig....

Deckarfrfattare i vrldsklass!

Rasmusmatte .

2012-06-06

Skuggsida r bttre n Mrk jord.

Pia Stendahl

2012-05-16

"Skuggsida" r kanske inte riktigt lika bra som debutromanen men bra r den likavl. Det som lyfter boken utver det vanliga r Belinda Bauers fantastiska frmga att frmedla spnning blandat med en krypande obehagsknsla som fr det att g kalla krar lngs ryggraden.

Det r en vlskriven roman som r skickligt berttad och med en mycket spnnande intrig. Att den dessutom utspelar sig p den engelska landsbyggden och det r aldrig fel.

En bit in i boken har jag en teori om hur det hela hnger ihop men helt sker knner jag mig inte frrn vldigt nra slutet. Jag vnder och vrider p min teori under hela bokens gng fr att se om den hller (ngot som roar mig mycket).

Det r spnningen och olustknslan som gr boken.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Eva-Lis Lindberg

2012-04-24

Fyndigt skriven spnningsroman och med bra personbeskrivningar. Den fr en fyra av mig.

Michaela Schuller

2012-04-15

Besviken n en gng p denna frfattare. Slutet r absurt och knns konstlat p nt stt. Nu ger jag upp om Belinda Bauer.