Skuggornas tid

Axelsson, Majgull

| 2017

Märit kliver av tåget i Lund utan att själv förstå varför. Det är över femtio år hon senast var här och hon har inte längtat tillbaka en sekund. Hit kom hon som lovande läkarstuderande på 60-talet, en tid då folkhemmet växte och blomstrade. Men på Norra kyrkogården vittnar en massgrav om en annan verklighet. Här hamnade patienterna från Vipeholm, den stora anstalten för så kallade sinnesslöa strax utanför Lund. Det var där hennes bror gick under. Han som kallades Tok-Lars, Vidundret eller Haltelyttelasse. Vad var det som hände för alla dessa år sedan? Och vem bär egentligen skulden? Ditt liv och mitt är en berättelse om en systers sökande efter sanning och upprättelse, om dem som inte fick vara med när svenska folket blev världsmästare i välfärd. En omskakande roman om hämnd, familjehemligheter och skuld. "Det här är ett författarskap som ända sedan debuten ställt sig i de svagas tjänst...

Ellinor

2020-06-22

Gripande berättelse och tidsresa på många sätt. Sjunker djupt ner i delen av historien som handlar om Lars och de fruktansvärda institutionerna.

Skulle velat ha en djupare beskrivning av en del karaktärer och relationer vilka hade en väldigt stor roll i Märits liv och för hur hon såg på världen. Var inte heller så förtjust i "Den Andra" som jag upplevde som ett enda stort störningsmoment.

Helena Rasmusson

2019-05-26

Gripande & tänkvärd historia! Svår att lägga ifrån sig!

Sara Höglund

2019-04-20

Björn Belfrage

2018-11-14

En skakande berättelse om behandlingen av s.k. sinnesslöa personer på 1960-talet. Samhällets baksida. Samvetet talar till Märit via hennes döda trillingsyster som driver henne att söka sanningen om sin storebror.

Margit Klehn

2018-10-23

Vackert skrivet om en smärtsam historia. MajGulls starka sida är att beskriva miljön så att vi som var med på 50-talet känner igen oss och samtidigt peka på det som var så fel.

Emma Modén

2018-08-26

Jag älskar Majgull Axelsson och blir djupt berörd av den delen av berättelsen som handlar om brodern Lars, som levde i en tid då samhället så djupt kunde svika den som ansågs vara sinnesslö. Men resten av boken blir jag inte så klok på. Det känns som att delar av berättelsen saknas för att boken ska bli helt intressant. Vem är egentligen Jonas, brodern som sviker sin syster så? Hur har han kunnat bli sådan? Hur kunde han ha en fin relation till sin mormor när bokens huvudperson, hans syster, inte hade det? Varför var mormodern en sådan ragata? Boken berättar i princip endast ur huvudpersonens perspektiv. Bikaraktärernas handlingar och beteenden blir bara ytligt förklarade. Det gör att jag upplever berättelsen som något platt.

Susanne Edén

2018-04-02

Högst berörande avseende hur människor utan funktionsvariationer sett på människor med funktionsvariationer.

A H

2018-03-29

Läsvärd

Susanna Svanberg

2018-01-29

Intressant historia men jag blir galen på berättartekniken att hon ska prata med någon i sitt eget huvud hela tiden. Det blir tjatigt och löjligt.

Solveig Andersson

radioföljetong
Catarina Larsson läser

Jag började lyssna via storytel men Ewerlöfskans dramatiserande blev för mycket för mig, gick då över till radioföljetongen där inläserskan gjorde ett mycket bättre jobb. Axelsson är en lysande författare som kan sitt gebit. Det här är utan tvekan ett av hennes bästa alster. Fem stjärnor. Läs den!

Eriksallan Ea

2018-01-29

Välskriven indignationsroman som borde förses med varningstext: kompakt svärta och total hopplöshet. Bortom tragiken anas ändå en annan berättelse om lyckligt äktenskap, yrkesliv, utlandsboende, älskad dotter och efterlängtat barnbarn. Titelns "mitt liv" skulle ha blivit mer rättvisande om även den livsresan fått ta plats. Mitt låga betyg säger mer om min egen läsupplevelse än om romanens faktiska kvaliteter.

Sara Bengtsson

2017-11-12

Zack Simone

2017-07-17

Habilt, men lite tråkigt. Långt från hennes bästa även om hon skriver lika fängslande som alltid. Ämnet för boken kanske? Aningen uttjatat. Finns dock väldigt bra partier och tänkvärda reflektioner.

Teresia Kjellgren

2017-07-03

Bra bok. Viktigt att den här hanteringen av "sinnesslöa" kommer i dagen. Det är inte allt för många år sedan Sverige stängde de här fruktansvärda institutionerna. Majgull skriver som vanligt bra och medryckande. En bok som alla borde läsa!

Henrik Johansson

2017-06-24

Om baksidan av samhället och människovärde. Bra inramning som gör berättelsen levande.

2017-04-26

Det gör ont i mig när jag läser om Märit och hennes bror, hur de blev behandlade. Både från familj och samhälle. Den här berörde mig djupt.

2017-04-23

Nja, Majgull, du har skrivit så mycket bra! Men den här hör inte dit. Småtråkig och svår att komma in i. Inga knivskarpa porträtt eller karaktärer som berör mig iaf

2017-04-20

Majgull Axelsson är utan tvekan en av Sveriges absolut bästa romanförfattare genom tiderna. Hon har skrivit lysande böcker och hon skriver alltid bra. Is och vatten, vatten och is, Den jag aldrig var & Jag heter inte Miriam är alla tre starka välskrivna mästerverk. Tyvärr tycker jag dock att Ditt liv och mitt hör till en av hennes sämre böcker. Den är inte dålig, men den engagerar inte mig lika mycket som Majgull Axelssons böcker brukar. Kanske beror det delvis på huvudkaraktären Märit som jag inte riktigt får något grepp om och har därför svårt att sympatisera för. Men alla författare har ju bättre och sämre verk, så jag får helt enkelt hoppas att Majgull Axelssons nästa bok är bättre!
Katarina Ewerlöf läser egentligen helt okej, men jag föredrar personligen Gunnel Fred som uppläsare till Majgull Axelssons böcker. Tycker att Gunnel har en mer engagerande och dramatisk röst som enkelt målar upp boken- nästan som om det vore en filmvisning, eller som att jag själv var del i boken.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a! Rekommenderar först och främst Majgull Axelssons andra romaner före den här!